Her er der lavet en sammenfatning af interviewene med forældrene, og her tegner der sig et billede af lange forløb, der har store konsekvenser for familierne:
– Samtlige forældre fortæller om et kompliceret og langvarigt forløb inden skolestart for deres barn på DASK. Tiden har været præget af stor usikkerhed og ringe trivsel for børnene, som har været hjemme i en længere periode, og forældrene har oplevet det som yderst vanskeligt at få den hjælp, som er blevet efterspurgt, både i forhold til udredning og i forhold til skoletilbud. Flere forældre har i perioder været frikøbt til at tage vare på barnet eller er blevet sygemeldt på grund af personlige omkostninger, står der i evalueringen.
Et indsatsteam til skolerne
Ifølge Kim Andersen kunne en løsning være, at kommunen havde et team, der kunne sættes ind, når et barn eller en ung har begyndende tegn på skolevægring.
– Nogle steder i landet, for eksempel i Århus, har man gjort sådan, at man har et team, som kan tage ud i de skoler, hvor man har unge med skolevægring, som har svært ved at fungere. Der kommer en psykolog og en pædagog ud og laver nogle observationer, interviews og laver et hurtigt overblik over, om det er en sag, der skal videre. Det tror jeg kan altså hjælpe mange tilbage igen, siger han.