Udvalg vil lade skoletilbud for børn med skolevægring fortsætte

Udvalg vil lade skoletilbud for børn med skolevægring fortsætte
Morten Riis fortæller, at Børne- og Skoleudvalget arbejder for, at DASK kan fortsætte i sin nuværende form, når kommunalbestyrelsen skal forhandle det kommende kommunalbudget. Foto: Jacob Jepsen
SKOLE | BORNHOLM | ABONNENT | 27. JUN 2021 • 13:05
SKOLE | BORNHOLM | ABONNENT
27. JUN 2021 • 13:05

Det ser ud til, at dagbehandlings- og skoletilbuddet DASK fortsætter i sin nuværende form, efter at have været lukningstruet af flere omgange.

Det har Børne- og Skoleudvalget indstillet til ved det seneste udvalgsmøde, hvor dagbehandlings- og skoletilbuddet for børn og unge med skolevægring og angst var på dagsordenen.

Indstillingen kommer efter, at Center for Skole har fået lavet en evaluering af DASK, som nu er offentliggjort.

Elever glade for DASK

Evalueringen er lavet på baggrund af interviews med elever, forældre, medarbejdere og ledelsen på DASK.

Her fremgår det, at tilbuddet har den rummelighed, som målgruppen har brug for.

I sammenfatningen af svarene fra eleverne står der:

– Samtlige elever udtrykker, at de er meget glade for at være på DASK, især nævnes pædagogers/lærernes og de andre elevers rummelighed og imødekommenhed. Eleverne oplever at blive mødt af forståelse og omsorg, hvis de har en dårlig dag, eller hvis man kommer for sent, fordi man har det dårligt. Flere nævner, at de oplever mindre pres og stress end på andre skoletilbud, fordi pædagoger og lærerne har tid til at hjælpe og få eleverne til at forstå.

Evaluering viser forbedret trivsel

Kim Andersen er pædagog med mere end 30 års erfaring med sårbare børn og unge og arbejder i dag på DASK.

Han kan ikke udtale sig på vegne af DASK, men vil gerne udtale sig om den nu offentliggjorte evaluering som privatperson.

Han mener, at evalueringen taler sit klare sprog i forhold til, om det er et relevant tilbud fremover.

– Evalueringen viser, at det er et tilbud, der er i stand til at rumme de unge og til at løse den opgave, det er at have de her elever, som andre specialiserede tilbud på øen ikke kan have, siger han og fortsætter:

– Det er en evaluering, der viser, at det er gået rigtig godt for eleverne med at starte op, at komme i skole og blive fastholdt i et skoletilbud. De har oplevet en væsentlig forbedring af deres trivsel og sociale udvikling og har fundet ud af, at de er i et miljø, hvor de rummes. Både af de voksne, der er omkring dem, men også af de skolekammerater, de har her.

DASK var ikke en del af ny plan

I juni 2020 var DASK ellers lukningstruet, da Center for Skole lavede en ny organisering af specialundervisningsområdet på Bornholm.

Præsentationen hed "Inkluderende fællesskaber for alle børn" og indeholdt en plan, hvor DASK ikke længere var en del af specialundervisningsområdet.

I stedet ville man fortsætte med de to specialskoler, Heldagsskolen og Kildebakken, samt oprette det, man kalder "mellemformer", som er specialundervisningstilbud på almene folkeskoler.

Kommunalbestyrelsen godkendte planen som en fremtidig organisering af specialtilbudsområdet i Center for Skole.

I september stod en forælder til en elev i DASK og Kim Andersen frem i Bornholms Tidende og advarede om, at man var ved at overse målgruppen for DASK i den nye organisering.

Hverken specialskolerne eller mellemformerne var ifølge dem det rette tilbud for eleverne i DASK, som typisk ikke har været i skole i lange perioder på grund af skolevægring og store psykiske udfordringer.

Børn- og Skoleudvalget besluttede sig derfor for at få undersøgt, hvordan den gruppe børn, der går i DASK, skulle tænkes ind i en ny organisering af specialundervisningsområdet.

Da kommunalbestyrelsen kort tid efter fik 12 millioner ekstra at gøre godt med, valgte de at forlænge DASK med et år. En eventuel lukning af DASK var derfor udsat, men ikke helt afskrevet.

Med til budgetforhandling

Nu ser det dog ud til, at der fra politisk side er et ønske om at bevare DASK i sin nuværende form.

Men det kræver, at der bliver fundet penge til at drive det.

Det økonomiske fundament for DASK, godt en million kroner årligt, forsvandt nemlig med den nye organisering af specialundervisningstilbudene.

Pengene blev flyttet og fordelt som ekstra penge til Heldagsskolen og til mellemformstilbuddet på Paradisbakkeskolen.

Derfor skal der vedtages et udvidelsesforslag om fortsættelse af DASK ved de kommende budgetforhandlinger, hvis tilbuddet skal bevares.

Ifølge Morten Riis (EL), der er formand for Børne- og Skoleudvalget, er Børne- og Skoleudvalgets medlemmer enige om, at det er det, de arbejder for ved budgetforhandlingerne.

Desuden ønsker Børne- og Skoleudvalget også, at visitationsprocessen til DASK bliver ændret, så børn, der er i målgruppen, hurtigere kan blive visiteret til tilbuddet, end de kan i dag.

Skyldes fejl i rapport

Morten Riis fortæller, at det var en fejl, at DASK i sin tid ikke var en del af planen for en ny organisering af specialundervisningstilbuddene.

– Det var en fejl, at vi på seneste budget fik skåret DASK fra. Det erkendte vi også ved, at vi ved anden behandlingen fandt de midler til at forlænge det år, så vi kunne tage den beslutning, som vi håber på bliver taget i forbindelse med budgettet nu her, siger han og uddyber:

– Det er en fejl, der bygger på den rapport, vi fik lavet, omkring den specialiserede indsats. I den var der lagt op til, at det mellemformstilbud, vi er ved at bygge op i Nexø, skulle overtage den elevgruppe, som går på DASK. Det er ret indlysende en fejl, fordi som det er i øjeblikket, så er det i Nexø et indskolingstilbud, og de elever, der går på DASK, er jo fra 13 år og op, så de ville slet ikke passe ind i det tilbud, siger han.

Morten Riis vil dog ikke udelukke, at tilbuddet i Nexø måske med årene kan rumme den type elever, der går i DASK i dag.

 

FAKTA OM DASK

DASK hører under Ungdomsskolen og er et dagbehandlings- og skoletilbud, der er målrettet unge mellem 13 og 18 år, der ofte har en psykiatrisk diagnose.

Det er ofte diagnoser indenfor autismesoektrummet, angst, OCD, spiseforstyrrelse, selvskadende adfærd og/ eller ADD.

Eleverne har typisk haft stort skolefravær eller har været uden undervisning længe.

Center for Børn og Unge visiterer til DASK, og det er den unges sagsbehandler, der indstiller til DASK. Det foregår efter folkeskolelovens paragraf 20 stk.

5. Der er indskrevet fire elever i DASK-klassen til det kommende skoleår, men der er plads til ni.

Eleverne i DASK-klassen får undervisning i dansk, engelsk og matematik. Derudover arbejder de med fag som life skills, feuerstein, styrke og motion og billedkunst.

Eleverne bliver både undervist i grupper og individuelt efter behov.

Der er mulighed for, at eleverne kan tage 9. og 10. klasses afgangseksamen i dansk, engelsk og matematik.

DASK samarbejder med Ung På Vej, hvor eleverne kan deltage i undervisning i en større gruppe, når de er klar.

Kilde: ungbornholm.dk