– Forskellen fra sidste år, hvor DASK også var lukningstruet, er, at man nu faktisk ved, hvad DASK er og kan. Jeg hører ingen andre argumenter for at udfase det nu end besparelser, og jeg synes, det er virkelig forkasteligt at lukke DASK på baggrund af det. Man skalter og valter med børnenes fremtid. Hvis man skal se på det økonomisk, vil det her vil have store konsekvenser for de her børns livsbaner og for hele familien, og det kan komme til at koste mange flere penge, siger han.
Baggrund
I juni 2020 kom rapporten "Inkluderende fællesskaber for alle børn - præsentation af indsatser, der skal bidrage til en mere optimal opgaveløsning på specialundervisningsområdet" på foranledning af børne- og skoleudvalget.
Afsenderne var cheferne for Center for Skole og Center for Børn og Familie samt lederen af PPR.
Ifølge den rapport skulle DASK ikke være en del af specialundervisningområdet fra sommeren 2021.
Målgruppen til DASK, det vil sige unge fra 13 til 18 år med skolevægring, angst og/eller diagnoser i autismespektret, skulle i stedet indgå i et nyt skoletilbud, for elever med særlig behov for ro, forudsigelighed og fast struktur.
Et tilbud inspireret af NEST-klasser, som er en såkaldt 'mellemform', hvor elever med særlige behov går i klasse med 'almindelige' elever på en almindelig folkeskole.
Den løsning fik kritik af både forældre og fagpersoner, og efter budgetforhandlingerne i september 2020 lykkes det politikerne at afsætte penge til at frede DASK et år, så man kunne undersøge og evaluere tilbuddet.
Evalueringen kom i juni 2021 og beskrev på baggrund af interviews med elever, forældre og personale et velfungerende tilbud.