Forælder til elev i DASK er rystet over udfasning: 'Det er dybt uansvarligt'

Forælder til elev i DASK er rystet over udfasning: 'Det er dybt uansvarligt'
Anders Bech er far til en elev i DASK, som Socialdemokratiet og Venstre er blevet enige om at spare væk fra 2024. Foto: Jacob Jepsen
KOMMUNEBUDGET | BORNHOLM | ABONNENT | 6. SEP 2021 • 10:00
KOMMUNEBUDGET | BORNHOLM | ABONNENT
6. SEP 2021 • 10:00

I foråret fik Center for Skole lavet en evaluering af dagbehandlings- og skoletilbuddet DASK.

Et specialiseret tilbud under heltidsundervisningen, der er målrettet unge mellem 13 og 18 år, der ofte har en psykiatrisk diagnose og skolevægring.

Evalueringen var yderst positiv. Både elever, forældre og personale beskrev i interviewene, at der var mærkbar fremgang i elevernes trivsel, efter de var kommet på DASK.

På baggrund af den positive evaluering indstillede børne- og skoleudvalget i slutningen af juni til, at der i det kommende kommunalbudget skulle afsættes penge til at lade DASK fortsætte. Det ville ifølge sagsfremstillingen koste 1.074.000 kroner årligt.

Men ved budgetforhandlingen den 2. september besluttede Venstre og Socialdemokratiet at spare de penge fra 2024 ved at udfase DASK over de næste to år.

Bekymret for den næste tid

Det undrer og skuffer Anders Bech, der er far til en af eleverne i DASK.

– Jeg er virkelig, virkelig skuffet og også dybt bekymret. Jeg er bekymret for vores egen situation, for de børn, der er tilknyttet DASK, og for deres familier. Jeg er bekymret for stedets udvikling, når man nu har sat det under afvikling. Jeg er bekymret for kvaliteten i tilbuddet og rekruttering dertil i den næste tid, når det står til at blive udfaset, siger han.

Anders Bech er en af de forældre, der blev interviewet til evalueringen af DASK før sommer.

I Bornholms Tidende roste han dengang politikerne for at have igangsat evalueringen, så de kunne træffe en beslutning om DASKs fremtid på et oplyst grundlag.

Nu sidder han tilbage med en følelse af, at man på trods af det arbejde er tilbage ved udgangspunktet.

Et lukningstruet DASK.

– Man beder om en evaluering, så man kan træffe en beslutning om fremtiden for DASK på et oplyst grundlag. Det grundlag har man så nu, børne- og skoleudvalget har ønsket at fortsætte tilbuddet og endda opprioritere det, fordi evalueringen påpeger, at det ér et yderst væsentligt tilbud. Det tilsidesætter man fuldstændigt og træffer så den her beslutning. Det synes jeg er dybt uansvarligt, siger han.

Ingen alternativer endnu

Som det ser ud nu, er der ikke et alternativt tilbud for de elever, der går på DASK.

Anders Bech kalder det en absurd situation.

– Det absurde er, at ingen ved, hvad de skal gøre med de børn, der er der nu, og de børn, som der ville komme i DASK fremover, siger han og påpeger, at de elever, der går i DASK lige nu, er børn, der har været igennem de almene skoletilbud og andre specialtilbud.

Det er børn, der som hans egen søn, har haft så mange dårlige oplevelser med skoleverdenen, at DASK er den sidste mulighed for at kunne få en skolegang.

– De her børn har været udfaset hele deres skoletid. Nu bliver de det også fra det sted, der skulle samle dem op, siger han.

Anders Bech forstår ikke, hvorfor Venstre og Socialdemokratiet kan træffe den beslutning, når evalueringen fra foråret peger i en helt andet retning.

– Forskellen fra sidste år, hvor DASK også var lukningstruet, er, at man nu faktisk ved, hvad DASK er og kan. Jeg hører ingen andre argumenter for at udfase det nu end besparelser, og jeg synes, det er virkelig forkasteligt at lukke DASK på baggrund af det. Man skalter og valter med børnenes fremtid. Hvis man skal se på det økonomisk, vil det her vil have store konsekvenser for de her børns livsbaner og for hele familien, og det kan komme til at koste mange flere penge, siger han.

 


Baggrund

I juni 2020 kom rapporten "Inkluderende fællesskaber for alle børn - præsentation af indsatser, der skal bidrage til en mere optimal opgaveløsning på specialundervisningsområdet" på foranledning af børne- og skoleudvalget.

Afsenderne var cheferne for Center for Skole og Center for Børn og Familie samt lederen af PPR.

Ifølge den rapport skulle DASK ikke være en del af specialundervisningområdet fra sommeren 2021.

Målgruppen til DASK, det vil sige unge fra 13 til 18 år med skolevægring, angst og/eller diagnoser i autismespektret, skulle i stedet indgå i et nyt skoletilbud, for elever med særlig behov for ro, forudsigelighed og fast struktur.

Et tilbud inspireret af NEST-klasser, som er en såkaldt 'mellemform', hvor elever med særlige behov går i klasse med 'almindelige' elever på en almindelig folkeskole.

Den løsning fik kritik af både forældre og fagpersoner, og efter budgetforhandlingerne i september 2020 lykkes det politikerne at afsætte penge til at frede DASK et år, så man kunne undersøge og evaluere tilbuddet.

Evalueringen kom i juni 2021 og beskrev på baggrund af interviews med elever, forældre og personale et velfungerende tilbud.

Børne- og Skoleudvalgsformand Morten Riis (EL) sagde efterfølgende, at det var en fejl, at DASK var skrevet ud af den fremtidige organisering af specialundervisningsområdet, og at Børne- og skoleudvalget var enige om at indstille til at lade DASK fortsætte ved budgetforhandlingerne i september 2021.