Campus øger fokus på trivsel: 'Vi vil gøre det legitimt at sige, at man har det svært'

Campus øger fokus på trivsel: 'Vi vil gøre det legitimt at sige, at man har det svært'
Campus Bornholm er endnu engang lukket ned for fysisk undervisning. Det påvirker nogle elevers motivation og humør negativt, og Campus Bornholm øger derfor fokus på elevernes trivsel. Foto: Jacob Jepsen
| ABONNENT | 23. JAN 2021 • 11:01
| ABONNENT
23. JAN 2021 • 11:01

FJERNUNDERVISNING

På ungdomsuddannelserne på Campus Bornholm oplever lærere og ledelse, at flere elever har det svært under endnu en nedlukning og en længere periode med fjernundervisning. Det går ud over motivationen for at følge undervisningen, men også humøret og livskvaliteten blandt de unge.

Det fortæller gymnasierektor Lisbeth Hvid Christensen og uddannelseschef for erhvervsuddannelserne Claus Jørgensen. Derfor øger de fokus på elevernes trivsel og opfordrer elevernes forældre til at være ekstra opmærksomme på de unge og kontakte skolen, hvis de er ved at miste modet.

– Der er nogle af vores elever, der fortæller, at de har det dårligt. Det er vi lydhør overfor, for når en ung selv kommer og siger det, så er det altså alvorligt. Vi opfordrer alle omkring de unge til at holde øje med, om de begynder at være pressede. Så er de meget velkomne til at hive fat i os. Vi skal hjælpe hinanden med det her. Selvom vi fra skolens side forsøger at være opsøgende, så har vi også blinde vinkler. Vi kan ikke opfange alt gennem skærmen, siger Claus Jørgensen.

Snak om det

Som et led i det øgede fokus på trivsel har ledelsen på Campus Bornholm bedt lærere, mentorer og studievejledere at være opsøgende i kontakten med elever, der viser tegn på mistrivsel.

– Vi vil gerne gøre det legitimt at sige, at man har det svært. Derfor siger vi til eleverne, at de skal kontakte deres lærere eller studievejledere, hvis de synes, det er svært at følge med i undervisningen, og vi siger til lærerne, at de skal bruge ekstra krudt på at snakke om trivsel med deres elever, siger Lisbeth Hvid Christensen.

Der er også mulighed for, at eleverne kan komme ind på skolen og følge online-undervisningen, hvis ikke de trives med at være hjemme.

– Vi har mulighed for at få nogle ind på skolen, hvis de har det svært enten fagligt eller socialt. Så kan de følge undervisningen online her, og så er der nogen, der lige kigger til dem engang i mellem. På den måde får man måske også mindet sig selv om, hvad det faktisk er, man er i gang med at uddanne sig til, siger Claus Jørgensen.

Råd til at komme igennem

Campus Bornholm har udsendt ni gode råd til, hvordan eleverne kan komme godt igennem tiden med fjernundervisning.

Det er blandt andet råd som at starte skoledagen, som man plejer med at stå op og spise morgenmad og gøre sig klar til første undervisningsmodul. Det er også råd som at have en god arbejdsplads ved et bord, huske at holde pauser, at bruge pauserne på andet end at spille på telefonen eller computeren og at droppe perfektionismen.

– Det er råd, der bygger på vores erfaringer fra sidste nedlukning og det, vi hørte fra eleverne efter sommerferien. Vi har lyttet til, hvad de synes virkede, og hvilke faldgruber, der var. Vi ved for eksempel, at det er meget tillokkende at spille i pauserne, fordi de lige har telefonen eller computeren ved hånden. Men det bliver de ikke friske af, og for nogens vedkommende bliver de ved med at spille og kommer ikke tilbage til undervisningen, siger Claus Jørgensen.

Struktur som en skoledag

Lisbeth Hvid Christensen understreger, at en god struktur er vigtig for både elevernes trivsel og læring.

– Man skal lave en dag, der minder om en skoledag for at få en struktur, så det hele ikke flyder ud. Udbyttet af undervisningen bliver dårligere, hvis man ikke har en struktur med pauser i løbet af dagen, siger hun.

I forhold til nogle elever er det også nødvendigt at råde dem til at droppe perfektionismen, fordi de arbejder udover det, de normalt skal, fordi de sidder hjemme og kan arbejde videre med en opgave efter onlineundervisningen er afsluttet.

– Normalt ville de jo skulle aflevere en opgave indenfor det undervisningsmodul, men vi oplever, at der er nogle elever, der sidder og efterbehandler deres eget arbejde for lige at gøre det ekstra godt, inden de afleverer. Det giver dem en lang skoledag, for når onlineundervisningen er slut, er der jo også afleveringer og forberedelse til andre fag, der skal laves. Så det er for at begrænse deres efterarbejde, at vi siger drop perfektionismen. Det er der mange af de pligtopfyldende elever, der har problemer med, og de elever har vi mange af, siger Lisbeth Hvid Christensen.

Arbejder på digital underholdning

Udover de gode råd arbejder Campus Bornholm også på at lave flere forskellige aktiviteter, som kan opmuntre og forbedre trivslen blandt eleverne.

– Vi arbejder på forskellige ting, som vi kan få noget sjovt og socialt ud af, selvom det er gennem skærmen. Vi har blandt andet en underviser i bevægelse, som laver forskellige challenges (udfordringer, red.) til eleverne, hvor de skal lave øvelser og kan vinde præmier, fortæller Claus Jørgensen.

Derudover arbejder Campus Bornholm ifølge Lisbeth Hvid Christensen også på at lave digitale arrangementer og forskellige underholdende indslag til eleverne de næste par uger.