Tivoli-tog løber med overskrifterne: For Torsten handler det om noget helt andet

Tivoli-tog løber med overskrifterne: For Torsten handler det om noget helt andet
Som medlem af BAT's brugerråd mener Torsten Sletskov, at BAT skal genoptage betjeningen af den nedre del af Gudhjem. Et aktuel debat om et tivolitog har kastet nyt lys på behovewt, mener han. Foto: William Sonne Kaalø
TRAFIK | 16. FEB • 15:30
Henrik Nielsen
Journalist
TRAFIK | 16. FEB • 15:30

Debatten om et tivolitog i Gudhjem kaster nyt lys på behovet for busbetjening af den nedre del af byen, mener Torsten Sletskov, som er medlem af BAT's brugerråd.

For eller imod et tivolitog mellem den øvre og den nedre del af Gudhjem er et spørgsmål, som har fyldt en del de seneste dage. Det er iværksætteren Alex Kristoffersen, som har lanceret ideen, og den er blevet modtaget med både begejstring og modvilje.

Torsten Sletskov har ikke noget imod et lille tog på hjul, som kører folk op og ned ad bakkerne. Faktisk synes han, det er en fin idé, men han mener, at snakken om toget skygger for en vigtigere samtale.

Torsten Sletskov bor i lokalområdet, han er formand for Bornholms Passagerforening, og han sidder i BAT's brugerråd, og i hans øjne aktualiserer debatten om tivolitoget spørgsmålet om busbetjeningen i Gudhjem.

– Ved hver eneste BAT-brugerrådsmøde siger jeg, at bussen skal ned i Gudhjem. Det er der ønske om, og det er der behov for, og vi har en forpligtelse overfor forbindelsen til Christiansø, siger han til Tidende.

Hver eneste bus skal ned

Debatten om busbetjeningen af den nedre del af Gudhjem tog sin begyndelse, da BAT indførte ringruter i 2010. Tidligere havde alle busser taget turen ned ad Brøddegade og op ad Serpentinervejen. Siden er det kun gået en vej, og i dag er det kun bussen til hurtigfærgens morgenafgang, der tager turen ned gennem Gudhjem, og det er ikke nok, mener Torsten Sletskov.

– Vi skal tilbage til, som det var i gamle dage, at hver eneste bus kører ned. Det er det, jeg ser på. Det kan godt være, at Niels Rasmussen klør sig lidt i nakken, hvis han hører det her, for det tager noget tid, når bussen skal ned, men det skal den, mener jeg, siger Torsten Sletskov.

Han er jævnligt i kontakt med Niels Rasmussen, så holdningen er ikke ukendt for BAT's trafikchef, og Torsten Sletskov understreger, at det ikke bare er noget, han selv mener.

– Jeg får løbende henvendelser fra folk, som bor dernede, og som har svært ved at gå. Nogle tager en taxa op, og bare det at komme op at handle kan være et problem for nogle, siger han.

For Torsten Sletskov handler det derfor også om, at Gudhjem skal være en helårsby for folk i alle aldre.



I 2021 blev Brøddegade en 2 minus 1-vej, og det har været med til at afhjælpe trafikproblemerne i byen, mener Torsten Sletskov, som mener, at BAT's busser også skal tage vejen ned ad bakken. Jens-Erik Larsen

 

Trafikken er reguleret siden

Argumentet for at begrænse busbetjeningen af den nedre del af Gudhjem til en enkelt bus i døgnet var, at sommertrafikken er så tæt, at BAT's busser risikerer at sidde fast nede i byen. Torsten Sletskov erkender, at det har været trafikalt besværligt at køre ned og op igen, og at det har forsinket bussen nogle gange, men han mener, at nye trafiktiltag i Gudhjem har gjort det muligt at genoptage rutebuskørslen.

– I mellemtiden har man rettet op på trafikken med den her 2 minus 1-vej, plus at der er sat skilte op ved sidevejene, at der kun er ærinde- og lokalkørsel. Det er sket, efter man holdt op med at køre ned. Det er flere år siden, og trafikken er reguleret efterfølgende, og det har haft en god effekt, har jeg konstateret. Turistbusserne kører op og ned uden problemer, og det vil BAT også kunne gøre, siger Torsten Sletskov.

Det med turistbusserne oplever han selv, da han af og til kører med turistbus, fordi han er guide og rejseleder.

– Så kører bussen ned og samler op og sætter af, siger han.

Et tog er en god idé

Den seneste debat om tivolitoget og busbetjeningen betyder, at Torsten Sletskov endnu en gang vil tage betjeningen af den nedre del af Gudhjem op, næste gang der er møde i BAT's brugerråd, og han vil også nævne det for trafikchefen.

– Det er noget, jeg har været opmærksom på konstant, lige siden bussen stoppede med at køre ned, siger han.

Og hvad med toget, som den seneste debat begyndte med?

– Det er fremragende med sådan et lille tog, og det er fint, hvis man vil det, men det må bare ikke være på bekostning af BAT. De to ting skal holdes adskilt. Men det skal ikke hedde sig, at jeg ikke vil have et tog. Det er alle tiders, for jeg er også turistmand, siger Torsten Sletskov.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT