Tivoli-tog i Gudhjem: Her er de gode råd

Tivoli-tog i Gudhjem: Her er de gode råd
Illustration: Bornholms Tidende
TRAFIK | 14. FEB • 05:30
TRAFIK | 14. FEB • 05:30

To foreningsveteraner deler deres erfaringer med et tidligere forsøg på at få et tivoli-tog til Bornholm.

Idéen om at få et lille tivoli-tog til Gudhjem er i disse uger ved at blive testet af en lokal iværksætter, som mener, at det vil være en oplagt idé at have et lille tog til at transportere turister op og ned ad byens stejle gader om sommeren.

Der er argumenter for og imod, men det ville sagtens kunne lade sig gøre. Det er kun et spørgsmål om økonomi, siger Lars Funch Jensen fra Aakirkeby. Han er elektriker og ejer Knud Jensen EL, men sad i en årrække som formand for den lokale Sydbornholms Turisme- og Erhvervssammenslutning, SYTE.

Lars Funch Jensen brændte virkelig for idéen om at få et turisttog til Aakirkeby og arbejdede på at realisere idèen i over 10 år.

Til sidst måtte han give op, dels på grund af de lave hastigheder, men også på grund af regler for offentlig persontransport, samt omkostningstunge forsikrings- og ansvarskrav.

Drømmen brast

Lars Funch Jensens drøm var, at tivoli-toget om sommeren skulle køre mellem Aakirkeby, Almindingen, Ekkodalen, Bisonskoven og Naturbornholm.

Om vinteren kunne børnefamilierne hoppe på toget og få en lun rundtur i Aakirkebys Juleby, der hvert år trækker tusindvis af mennesker til byen.

Lars Funch Jensen fik sågar kontakt til en italiensk producent, Dotto Trains, og husker, at man tilbage i 2010 kunne købe et lokomotiv med to vogne for 800.000 kroner.

– De priser er nok steget siden dengang, siger han.

SYTE-formanden nåede ikke så langt med beregninger på driften, men lavede et groft budget med anslåede priser på vedligehold og løn til en chauffør.

– Vi regnede lidt på, hvor mange man skulle have med for at betale chaufføren, og for passagererne tror jeg, vi tænkte 25 kroner pr tur, husker Lars Funch Jensen.

Det var spørgsmålet om hastighed, der stoppede drømmen. Et tivoli-tog må kun køre 10 kilometer i timen, og det ville gøre transporttiden til Almindingen alt for lang.

– Transporten alene ville tage en time, siger Lars Funch Jensen.



Lars Funch Jensen var i 2010 i kontakt med producenten Dotto Trains, da han undersøgte mulighederne for et tog i Aakirkeby. Her ses et af Dotto Trains eltog.

 

Luk for biltrafikken

Erhvervsmanden fra Aakirkeby tror faktisk mere på et tivoli-tog i Gudhjem, men tror det ville give mest mening, hvis man samtdig lukker ned for biltrafikken ned til centrum.

– Jeg kan sagtens se det for mig i Gudhjem. Det kunne jeg også i Aakirkeby, Allinge og andre byer. Det ville især være interessant, hvis man kunne få busselskaberne med, for hvis du skal køre på offentlige veje, kræver det, at man har det store kørekort, siger han.

Ronald Kofoed-Rasmussen, tidligere formand for borgerforeningen i Aakirkeby, var med, da man undersøgte mulighederne for at få et tivoli-tog til Aakirkeby, og han er også optimistisk i forhold til et lignende tiltag i Gudhjem.

Han mener samtidig, at de lokale vil kunne få glæde af et tog, der kører op af den stejle bakke til landevejen, især efter at den offentlige busdrift er reduceret til en enkelt daglig tur ned på havnen.

– Ideen er god nok, at få folk op og ned. Jeg har selv kørt taxa i Gudhjem, og de stejle gader er et problem for folk, der kommer ind med færgen fra Christiansø, og dårligt gående fra hotellerne. Folk føler sig fanget, hvis de er dårligt gående, og jeg husker nogen, der skiftede hotel, fordi transportmulighederne fra den nederste del af byen var begrænsede, siger Ronald Kofoed-Rasmussen.

Det kræver tilladelser

Han er enig med Lars Funch Jensen i, at et tivoli-tog i Gudhjem vil give mest mening, hvis biltrafikken ned til nedre bydel og havnen begrænses markant i sommerperioden.

– Hvis man gør det, skal det være for at gøre byen bilfri. Hvis man kan holde sig i bilfri-zone bliver det også nemmere at få det igennem myndighederne, det er politiet, der giver tilladelse til det, siger han.

Et tivoli-tog vil altså, baseret på Aakirkeby-erfaringerne, kræve lokale tilpasninger. Et tivoli-tog må ikke køre på landevej, og som det er i dag er Brøddegade ensrettet om sommeren. Der er alternative ruter via Holkadalen og Bokulvej, ligesom der kan køres til Melsted via Melsted Langgade, men det kræver planlægning i forhold til ruten.

Der er dog ingen tvivl om, at det kan lade sig gøre, siger Ronald Kofoed-Rasmussen. Han mener også, at et turisttog vil tjene et bredere formål i den tætpakkede sommerby.

– Hvis toget kørte hele tiden, kunne du flytte en masse mennesker, 20-30 gange ad gangen. Det kan lade sig gøre andre steder. Men det kræver tilladelser, og at man kører en fast rute.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT