Og man skal grave dybt i historiebøgerne for at finde eksempler, hvor Povl Anker ikke har kunnet redde dagen.
Et af de få eksempler var tilbage i 2014, da et stormvejr havde sat Leonora Christina ud af spil. Under normale omstændigheder skulle Povl Anker indsættes, og færgen ville også sagtens kunne have sejlet på havet på trods af den kraftige blæst. Her var det anløbet i Ystad Havn, der skabte problemer, fordi man vurderede, at det var for farligt lægge til kaj, når de polske færger også lagde til kaj i havnen i Ystad.
– Vi har i dag ikke et fast leje i Ystad til Povl Anker som tidligere. Vi bruger et "ekstraleje" syd for de polske færger. Med den forventede vindretning vil det ikke være muligt at besejle dette leje, før de polske færger er afgået - og i dette tilfælde vurderer vi, at Leonora Christina er tilbage i drift om eftermiddagen, lød forklaringen fra rederiet Færgen dengang.
Denne gang er det altså i stedet afgangen fra Rønne Havn, der holder den ellers pålidelige Povl Anker i havn for en stund. Bornholmslinjen forventer, at man sejler planmæssigt fra mandag morgen igen.