– I resten af kontraktperioden har forligskredsen sagt, at de er med på at forlænge den her ordning. Så nu er der det politiske mandat, og så skal det i praksis klares med Molslinjen, hvordan det skal drives, lyder det fra pressechef Martin Hein, som tilføjer, at der nu skal være en dialog mellem ministeriet og Molslinjen.
– Alle har sagt, det her fungerer godt, og de gerne vil have det. Så det ville være mærkeligt, hvis det ikke skete, siger Martin Hein.
Udfordrende år
Det har ellers ikke været uden omkostninger for Molslinjen at have Express 1 på Bornholm i stedet for Max denne sæson, har rederiets pr- og kommunikationschef tidligere fortalt til Tidende. Den seneste melding fra rederiet i september var, at det indtil da havde givet underskud at bytte de to færger. Ifølge Molslinjen skulle der i 2023 sælges billetter til 25.000 personbiler i frit salg for at dække de variable omkostninger, mens der skulle sælges 45.000 billetter kommercielt til personbiler for at dække alle omkostninger. Indtil da havde rederiet kun solgt 20.387 billetter i frit salg, hvilket altså er under halvdelen af målsætningen for at dække samtlige omkostninger.
På trods af det gav Molslinjens bestyrelse grønt lys til at forlænge ordningen, kunne rederiet oplyse i slutningen af oktober, hvor tillægskontrakten netop var udløbet. Her var det dog ikke muligt at få svar på, om rederiet havde nået målet for antal solgte billetter inden den 22. oktober, som var sidste dag med Express 1 i stedet for Max i sejlplanen. Pr- og kommunikationschef Jesper Maack oplyste i den forbindelse, at rederiet på det tidspunkt var i gang med at beregne, hvordan ordningen sluttede.