Fire busruter reddet i første omgang

Fire busruter reddet i første omgang
NYHED | ABONNENT | 8. FEB 2024 • 16:26
Jakob Marschner
Journalist
NYHED | ABONNENT
8. FEB 2024 • 16:26

De truede busruter 7, 8, 11 og den ene af Rønnes bybusruter lever stadig. Vi må have svar på adskillige spørgsmål, før vi kan beslutte, hvordan BAT skal komme af med sit underskud, mente et enigt politisk udvalg.

Måske behøver det ikke at koste fire busruter livet, når man skal fjerne BAT's underskud på 6,6 millioner kroner: Fire millioner for sidste år – og ifølge prognoserne 2,6 millioner mere i år.

I hvert fald afviste udvalget for natur, miljø og plan onsdag i enighed at hente de 6,6 millioner kroner ind over fire år ved at sløjfe rute 7, 8, 11 og bybusrute 23 i Rønne.

Med Helle Munk Ravnborg (EL) for bordenden mente udvalgets fem medlemmer simpelt hen ikke, at de havde de nødvendige informationer at beslutte noget på.

– Vi udsatte sagen, fordi vi i bund og grund blev bedt om at tage en beslutning om at spare busruter væk på et tidspunkt, hvor vi ikke har alle de oplysninger, som vi gerne vil have, siger Helle Munk Ravnborg.

Hvad hun og partifællen Mikael Benzon (EL), Mark Palmquist (K), Karen Lynn Jacobsen (S) og Søren Schow (løsgænger) mangler af informationer er ikke helt lidt.

– Vi vil gerne se BAT's regnskab for sidste år og det reviderede budget for i år. Med en markering af, hvordan man mener, at i år adskiller sig fra sidste år, siger Helle Munk Ravnborg.

– Når man skal have BAT's økonomi i balance, kan man også kigge på både indtægter og udgifter, fordi BAT også skaber indtægter. Og med det forslag, som vi sad med, havde man kun kigget på udgifterne, siger hun.

Bekymring for følgerne

Også om de fire truede busruter har natur-, miljø- og planudvalget både spørgsmål og tvivl omkring det materiale, som man havde foran sig onsdag.

– Bordet rundt var der også ret stor betænkelighed ved, hvad risikoen og konsekvenserne ville være ved de spareforslag, der lå, siger Helle Munk Ravnborg.

– I spareforslaget om at nedlægge rute 7 og 8 antager man, at 90 procent af passagererne i de to ruter vil søge over i andre busruter. Men det er jo ikke noget, som man ved noget om. Og hvordan ser økonomien ud, hvis kun halvdelen af passagererne søger over i andre ruter?

Bad I om at flere informationer om, hvad antagelsen om de 90 procent bygger på?

– Ja. Og vi bad også om at få set på BAT's indtægtsside. Altså hvad man kan gøre for at skaffe flere indtægter, siger Helle Munk Ravnborg.

Som noget nyt fik BAT sidste år en rådgivende bestyrelse, men onsdagens møde gjorde også klart, at bestyrelsen ikke har været med på råd omkring planen om at spare fire ruter væk.

– Det faldt også udvalget for brystet, at man ikke havde hørt BAT's rådgivende bestyrelse om det her. BAT's bestyrelse har ikke noget ansvar for budgettet, men kan godt se på, hvad forslagene om at nedlægge ruter for eksempel vil betyde for turismen og for os borgere i almindelighed, siger Helle Munk Ravnborg.

Præcis hvornår sagen om busruterne og BAT's underskud bliver afgjort, tør hun ikke sige endnu.

– BAT's rådgivende bestyrelse mødes senere på måneden. Jeg kunne godt tænke mig, at vi får sagen op igen til marts, men jeg tør ikke at sige, om man kan nå det. Det kan også være, at det først bliver til april, siger Helle Munk Ravnborg.

– Forslagene om at nedlægge ruter var også først sat til at træde i kraft midt på året. Så vi har lidt tid endnu at løbe på.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT