Der er ingen tvivl, mener bilisternes interesseorganisation FDM. Regionskommunen er på gale veje, når det gælder den foreslåede ordning for betaling for parkering i fem af øens byer, enten i form af beboerlicenser eller områder med egentlig betalingsparkering. Der er ikke noget i vejen for at indføre betaling, hvis det handler om at begrænse antallet af biler. Men hvis det handler om at skaffe kommunen en indtægt, er sagen en anden, lyder det fra chefkonsulent Dennis Lange.
– Hvis en kommune skal lave betalingsparkering, som man gerne vil gøre det her, så skal det ske af trafikale årsager, altså at man synes, der er for mange biler og for mange biler, der langtidsparkerer og så videre. Det man ikke må under nogen omstændigheder, det er at gøre det af økonomiske årsager, og når jeg kigger på indstillingen, så fremgår det endog meget tydeligt, at det her handler først og fremmest om at hive penge i kommunekassen, og det er lodret ulovligt at lave betalingsparkering på den baggrund, siger han til Tidende.
Dennis Lange har set den sagsfremstilling, regionskommunens administration har udarbejdet, og som politikerne forholder sig til. Han hæfter sig ikke mindst ved, at der står, at ordningen skal give regionskommunen en nettoindtægt på op til seks millioner kroner.
– Det er en decideret ulovlig begrundelse for at lave betalingsparkering. Man må ikke lave betalingsparkering, fordi man godt kan tænke sig flere penge i kommunekassen. Og det er meget tydeligt, at det er det, det handler om her. Så hvis man ender med at gøre det, så vil det være i strid med loven, siger Dennis Lange.