Oliefyr i elbusser? Umiddelbart lyder det som to modstridende ting, der ikke går hånd i hånd. Alligevel er der i BAT's nye elbusser, hvoraf to allerede er ankommet til Bornholm, monteret et oliefyr, som vil blive brugt om vinteren til at varme kabinen op, 'hvis det er ekstra koldt', som trafikselskabets trafikchef, Niels Rasmussen, formulerede det til Tidende forleden.
Brugen af oliefyr i elbusser er langt fra et ukendt fænomen i Danmark, viser det sig, da Tidende spørger to store busselskaber ovre. Movia, der er Danmarks største trafikselskab, og som kører på hele Sjælland og øerne, og Midttrafik, der driver den kollektive trafik i Midtjylland, har nemlig elbusser med oliefyr i drift.
Movias kontraktchef, Jeppe Gaard, oplyser, at trafikselskabets samlede andel af elbusser på Sjælland er 41 procent.
"Elbusmarkedet er i hastig udvikling, og i Movias område findes der for nuværende både elbusser, hvor kabinen opvarmes med fyr og elbusser med emissionsfri kabineopvarmning. Opvarmes busserne med fyr er det et krav fra Movia, at fyret bruger et fossilfrit brændstof," siger han.