Den er god nok: Elbusser har oliefyr

Den er god nok: Elbusser har oliefyr
De to første elbusser ankom til Bornholm tirsdag den 20. februar. Et par dage senere blev de vist frem til pressen. Foto: Torben Østergaard Møller
NYHED | ABONNENT | 27. FEB 2024 • 05:30
NYHED | ABONNENT
27. FEB 2024 • 05:30

Brugen af oliefyr i elbusser er langt fra et ukendt fænomen i Danmark. Foruden i de bornholmske elbusser er der installeret oliefyr i elbusser på Sjælland og i Jylland - primært på grund af udfordringer med batteriets rækkevidde på kolde dage.

Oliefyr i elbusser? Umiddelbart lyder det som to modstridende ting, der ikke går hånd i hånd. Alligevel er der i BAT's nye elbusser, hvoraf to allerede er ankommet til Bornholm, monteret et oliefyr, som vil blive brugt om vinteren til at varme kabinen op, 'hvis det er ekstra koldt', som trafikselskabets trafikchef, Niels Rasmussen, formulerede det til Tidende forleden.

Brugen af oliefyr i elbusser er langt fra et ukendt fænomen i Danmark, viser det sig, da Tidende spørger to store busselskaber ovre. Movia, der er Danmarks største trafikselskab, og som kører på hele Sjælland og øerne, og Midttrafik, der driver den kollektive trafik i Midtjylland, har nemlig elbusser med oliefyr i drift.

Movias kontraktchef, Jeppe Gaard, oplyser, at trafikselskabets samlede andel af elbusser på Sjælland er 41 procent.

"Elbusmarkedet er i hastig udvikling, og i Movias område findes der for nuværende både elbusser, hvor kabinen opvarmes med fyr og elbusser med emissionsfri kabineopvarmning. Opvarmes busserne med fyr er det et krav fra Movia, at fyret bruger et fossilfrit brændstof," siger han.

Selve driften af busserne i Movias kørselsområde er udbudt til private busoperatører, der byder ind på de 450 ruter på Sjælland og øerne. Når nogle operatører vælger elbusser med oliefyr til opvarmning af kabinen skyldes det, at bussernes rækkevidde på kolde vinterdage bliver betydeligt kortere, hvis kabineopvarmningen sker med strøm fra batteriet, forklarer Jeppe Gaard.

"Et krav om emissionsfri kabineopvarmning kan derfor medføre behov for ekstra busser med øgede omkostninger til følge," oplyser han.

Krav om biodiesel

Når Midttrafik i Midtjylland har elbusser med dieselfyr til opvarmning skyldes det, at opvarmning af kabinen kræver et stort energiforbrug - og det påvirker bussens rækkevidde negativt, oplyser trafikselskabets kommunikationskonsulent Britta Charmig.

"Derfor har Midttrafik i flere elbus-udbud tilladt, at buskabinen opvarmes med dieselfyr eller anden teknisk løsning," siger hun.

Men opvarmning med fyret må kun ske, når udetemperaturen er under en bestemt temperatur, hvilket oftest er fem grader.

"I tildelingsmodellen for de enkelte udbud har vi også belønnet de tilbud, hvor dieselfyret først går i gang ved en lavere temperatur. Ligeledes har der ved nogle udbud været krav om, at hvis der bruges dieselfyr i en elbus, så skal der anvendes HVO-biodiesel, som udleder op til 90 procent mindre CO2 end almindelig diesel," oplyser Britta Charmig.

BAT's trafikchef, Niels Rasmussen, har tidligere oplyst til Tidende, at det bornholmske busselskab også vil bruge HVO-diesel, som er 100 procent biologisk, og som udleder mindre CO2 end konventionel dieselolie.

Udbud uden oliefyr

Da de to første elbusser ankom til Bornholm tirsdag aften i sidste uge, var det efter længere tids forsinkelse, der blandt andet havde rod i bussernes oliefyr. Oliefyrene slog nemlig ikke til som det første, når det var koldt, og derfor ville det gå ud over batterikapaciteten og kilometerrækkevidden.

At der overhovedet er installeret oliefyr i elbusserne afstedkom en undrende bemærkning fra Venstres spidskandidat til det kommende kommunalvalg, Frederik Tolstrup.

"Det viser sig, der skal installeres oliefyr på de grønne busser, og at det åbenbart giver bøvl. Jeg troede, vi skulle have elbusser for at gavne klimaet," skrev Tolstrup blandt andet i et debatindlæg i Tidende.

Trafikselskabet Movia, der er ejet af de sjællandske kommuner og de to regioner, fortæller, at nogle kommuner og regioner i forbindelse med det et udbud faktisk ønskede decideret emissionsfri kabineopvarmning - altså elbusser uden oliefyr.

"De operatører, der tilbød dette, fik et evalueringsteknisk fradrag, hvilket førte til elbusser med emissionsfri kabineopvarmning på flere linjer."

Vil måske ændre udbud

Når BAT i sit udbud af elbusser ikke har ønsket emissionsfri kabineopvarmning, skyldes det, ifølge trafikselskabet, at hver bus kører mellem 120.000 og 150.000 kilometer om året på Bornholm - og det er ret højt i forhold til de øvrige trafikselskaber i Danmark, oplyser Niels Rasmussen.

"Vi ville være sikre på, at vores rækkevidde ikke blev et problem. Med til historien er også, at vi ikke har et stort backuplager af elbusser, som de øvrige busselskaber har på grund af en større volumen," siger Niels Rasmussen.

Han afviser i samme ombæring dog ikke, at trafikselskabet ved fremtidige udbud af elbusser vil angive, at de skal være uden oliefyr - men det afhænger af erfaringerne med de første fire elbusser, der snart kommer i drift, oplyser Niels Rasmussen.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT