Umiddelbart vil man tænke, at et oliefyr ikke hører til en elbus. Men fyrene er installeret for at blive aktiveret om vinteren til at varme kabinen op, hvis det er ekstra koldt, så det ikke går ud over bussernes rækkevidde, har Niels Rasmussen tidligere oplyst.
Det er dog ikke første gang, oliefyrene i elbusserne volder BAT problemer. Busserne blev af flere omgange forsinkede i leveringen til Bornholm, og én af gangene skyldtes det en teknisk fejl i styringen af oliefyrene. Fejlen drejede sig dengang om, at bussernes oliefyr ikke slår til som førsteprioritet, når det er koldt.
– Lige nu vil de (busserne, red.) bruge af batterikapaciteten, og det vil gå ud over kilometer-rækkevidden og lever ikke op til det, vi bestilte. Derfor er de forsinket endnu engang desværre, oplyste Niels Rasmussen dengang.
Brugen af oliefyr i elbusser er langt fra et ukendt fænomen i Danmark. Tidende var i slutningen af februar i år i kontakt med både Movia, som kører på hele Sjælland og øerne, og Midttrafik, der driver den kollektive trafik i Midtjylland. Begge trafikselskaber havde dengang elbusser med oliefyr i drift.