Elbusser har problemer med oliefyret

Elbusser har problemer med oliefyret
BATs to otte meter lange elbusser, der kører på bybusnettet i Rønne. Lågen til diesel/HVO-tanken kan skimtes bag forhjulet. Arkivfoto: Torben Østergaard Møller
NYHED | ABONNENT | 1. OKT 2024 • 15:30
NYHED | ABONNENT
1. OKT 2024 • 15:30

BATs fire elbusser holder i øjeblikket stille på grund af udfordringer med bussernes oliefyr.

Alle BATs fire elbusser er pt. ude af drift - og dét foreløbig til onsdag. Det oplyser trafikselskabets trafikchef, Niels Rasmussen, mandag eftermiddag.

Der er nemlig 'lidt udfordringer' med de eftermonterede oliefyr på busserne, som er i gang med at blive repareret af en ekstern reparatør. Her laves der nødvendige opdateringer på hardware og software. Reparatøren kommer fra leverandøren VBI, som har reservedelene med. Reparationen er i øvrigt dækket af garantien, lyder meldingen fra Niels Rasmussen.

Han har tidligere oplyst til Tidende, at trafikselskabet vil bruge såkaldt HVO (hydrogeniseret, vegetabilsk olie)-diesel til oliefyrene, og at det er 100 procent biologisk og udleder mindre CO2 end konventionel dieselolie.

Ikke første gang

Umiddelbart vil man tænke, at et oliefyr ikke hører til en elbus. Men fyrene er installeret for at blive aktiveret om vinteren til at varme kabinen op, hvis det er ekstra koldt, så det ikke går ud over bussernes rækkevidde, har Niels Rasmussen tidligere oplyst.

Det er dog ikke første gang, oliefyrene i elbusserne volder BAT problemer. Busserne blev af flere omgange forsinkede i leveringen til Bornholm, og én af gangene skyldtes det en teknisk fejl i styringen af oliefyrene. Fejlen drejede sig dengang om, at bussernes oliefyr ikke slår til som førsteprioritet, når det er koldt.

– Lige nu vil de (busserne, red.) bruge af batterikapaciteten, og det vil gå ud over kilometer-rækkevidden og lever ikke op til det, vi bestilte. Derfor er de forsinket endnu engang desværre, oplyste Niels Rasmussen dengang.

Brugen af oliefyr i elbusser er langt fra et ukendt fænomen i Danmark. Tidende var i slutningen af februar i år i kontakt med både Movia, som kører på hele Sjælland og øerne, og Midttrafik, der driver den kollektive trafik i Midtjylland. Begge trafikselskaber havde dengang elbusser med oliefyr i drift.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT