De vil undgå 'en Leonora'

De vil undgå 'en Leonora'
De bygger gode skibe hos Austal, forsikrer ekspert i hurtigfærger. Foto: Austal Philippines
NYHED | ABONNENT | 18. JAN 2023 • 05:30
Tommy Kaas
Digital chef
NYHED | ABONNENT
18. JAN 2023 • 05:30

Express 5 er yderligere forsinket – men når den kommer, får vi en god færge, forsikrer ekspert. Og det bliver inden sommer – og gerne længe inden, lyder det fra rederiet.


Hurtigfærgen Express 5 er blevet yderligere forsinket. Bornholms nye hurtigfærge kommer ikke i gang til den 20. marts, som det ellers var planen, og det bliver i stedet de nuværende hurtigfærger, der kommer til at stå for blandt andet påsketrafikken.

Det kunne Bornholmslinjen med skuffelse fortælle tirsdag, men nogen endelig dato for, hvornår Express 5 nu forventes at komme i sejlplanen, er det ikke muligt at få på nuværende tidspunkt.

Dog fastslår pr- og kommunikationschef Jesper Maack, at Express 5 er i sejlplanen for sommeren.

– Også gerne længe inden, skriver han i en mail til Tidende.

Vil undgå 'en Leonora'

Express 5 bliver bygget hos Austal, som blandt andet også har stået bag byggeriet af Leonora Christina, og værftet bygger gode færger. Det forsikrer Hans Otto Kristensen, der er ekspert i hurtigfærger og i dag er konsulent i sin egen virksomhed, HOK Marineconsult.

– Jeg har fulgt dem, siden de byggede deres første hurtigfærge, og de står for kvalitet, siger han.

Som nævnt var det også Austal, der byggede Bornholms tidligere hurtigfærge, Leonora Christina og i øvrigt også forgængeren Villum Clausen. Da Leonora blev sat ind i den bornholmske sejlplan i sommeren 2011, blev den ramt af et hav af forsinkelser og aflysninger. Efter kort tid måtte den pilles ud af sejlplanen i en længere periode – af to omgange – fordi der var problemer med skibets motorer.

Det er noget lignende, Bornholmslinjen forsøger at undgå med den seneste forsinkelse, forklarer Hans Otto Kristensen.

Her er problemet

Færgens fremdrivningsmaskineri er det vigtigste i byggeriet. Fra hver motor går en aksel over i et gear, og fra gearet går endnu en aksel ud i en waterjet. Den konstruktion er der fire af på skibet, og det er dem, der lige nu giver problemer, forklarer eksperten.

– De aksler skal man være 100 procent sikker på er snorlige i forhold til hinanden. Det er det allervigtigste, siger Hans Otto Kristensen.

– Er de ikke det, kan det give vibrationer, som kan genere passagererne og rederiets teknikere. På sigt giver de så mange problemer, at de kan forårsage havari. Det vil man for alt i verden undgå, siger han.

– Når først man får skibet til Danmark, ønsker man på ingen måde at løbe ind i en situation, hvor det skal pilles ud i flere måneder, så det er godt, at man nu får styr på situationen, siger Hans Otto Kristensen.

At færgen skal begå sig i et vanskeligt farvand som Østersøen, spiller også ind i det arbejde, der bliver gjort lige nu.

Hans Otto Kristensen siger, at "det kan være svært at få færger ind til Bornholm".

– Men som regel, når man bygger et nyt skib, så laver man det bedre end de tidligere generationer, og det er også min forventning her, siger han.

Express 1 og Max

Hos Bornholmslinjen arbejder administrerende direktør Carsten Jensen og resten af rederiet med "et alternativ, hvor Express 5 først sættes i sejlplan efter påsken", som det hed i tirsdagens pressemeddelelse.

Vi skal et par uger længer hen, før rederiet kan fortælle mere om, hvornår den nye hurtigfærge kommer til at indgå i fartplanen. Indtil da er det Express 1 og Max, der står for samtlige afgange på Ystad-ruten i årets plan på bornholmslinjen.dk.