Trafikkontaktrådet betonede på et efterfølgende møde, at det ser "med stor bekymring på den fremtidige flybetjening af Bornholm". Derfor anbefalede det at få afdækket muligheden for, at en operatør kan betjene flyruten til København via et EU-udbud med afsæt i den nuværende rammeaftale. En rammeaftale, der blandt andet påbyder DAT at flyve minimum seks afgang fra Bornholm samt fem afgange fra København på hverdage og størrelsen på flyene skal være af en type, der som minimum har 40 sæder.
Rammeaftalen udløber den 30. november næste år. Imens er Bornholms Regionskommune og Region Hovedstaden i gang med at følge op på Trafikkontaktrådets anbefaling.
Men har DAT tænkt sig at sige ja til en ny kontrakt?
– Det afhænger af betingelserne og økonomien. Vi har et godt samarbejde og en god dialog. I store træk har de nogle ønsker til nogle forbedrede frekvenser, og det kunne vi forestille os kommer i et nyt udbud. Hvis det viser sig, at de ønsker fordyrer produktionen væsentligt, så er det kun et spørgsmål om kroner, siger Jesper Rungholm, der tilføjer, at han ikke kan forestille sig, at der er et marked til to forskellige operatører på ruten.
Skulle det blive en realitet, at regionskommunen og Region Hovedstaden kommer frem til en løsning om ikke at indgå en ny aftale om flyvninger med et flyselskab, vil bornholmerne kunne se frem til endnu færre afgange end nu, da DAT så ikke er forpligtet til at flyve på samme niveau som nu.
– Så vil man formodentlig se en ændring i frekveksen, fordi vi så vil fjerne det ene fly. Det der ødelægger økonomien i ruten er ene og alene, at der skal bruges to fly på det program, vi har nu, hvor det i realiteten er et ét-fly-program, siger Jesper Rungholm.