Busmonopol: Vi kører videre med nogenlunde de samme priser
I Molslinjen havde man forventet, at Kombardo Expressen ville få nye konkurrenter på busruten til Bornholm, men det er endnu ikke sket, og fra mandag er rederiets busselskab eneste aktør.
Fredag formiddag meddelte Bornholmerbussen, at selskabet indstiller kørslen med udgangen af april. Fra og med på mandag er alle busrejsende henvist til Kombardo Expressen, som ejes af Molslinjen. Rederiet havde en forkøbsret til Bornholmerbussen, som kom i stand, mange år før Bornholmslinjen blev oprettet. Efter Bornholmerbussens stifter og direktør til det sidste, Jørgen Andersen, gik bort sidste år, fik Molslinjen muligheden for at overtage busselskabet.
Efter Bornholmerbussens stop blev offentliggjort fredag, fortalte Molslinjen for første gang, at de allerede i efteråret 2022 takkede nej til tilbuddet.
Hvorfor er det faldet sådan ud med købsoptionen?
– Molslinjen har for længe siden – allerede sidste efterår – kigget på, om man skulle benytte købsoptionen og besluttet, at det ikke var interessant, fortæller Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus, til Tidende.
– For det er jo ikke en del af Molslinjens strategi at eje busselskaber. Så det har man valgt ikke at udnytte. Vi havde forventet, at selskabet ville køre videre i det ene eller det andet regi, og det er så ikke sket.
Så ville andre busselskaber – som Herning Turist, jeres samarbejdspartner i Kombardo Expressen – have været mere oplagte købere af Bornholmerbussen end jer i rederiet?
– Ja, det vil jeg mene.
Har I drøftet det med Herning Turist?
– Det vil jeg ikke komme nærmere ind på.
Hvis I traf beslutningen om ikke at købe Bornholmerbussen i efteråret, hvorfor har I ikke villet fortælle om det før nu?
– Det er ikke vores sag at tale om det. Det er kurators sag, siger Kristian Durhuus, der fredag er i Rønne for at deltage i receptioner i forbindelse med Express 5’s jomfrutur.
Han oplyser, at Molslinjen modtager betaling fra boet efter selskabet bag Bornholmerbussen for at overtage passagererne. Betalingen svarer til værdien af de solgte billetter.
Kan I se for jer, at I får monopol på bustrafikken til og fra Bornholm fremover?
– Det er jo ikke noget, vi har ønsket, hvis det er det, der sker. Men vi er jo nødt til at sikre, at vores færgepassagerer kan komme frem og tilbage med bus. Det gør vi så længe, det er nødvendigt. Bliver det lang tid, er det sådan, det er.
Kan sådan en monopolsituation påvirke prissætningen?
– Nej, vi forventer at køre med nogenlunde de samme priser, som vi hele tiden har gjort. Der er jo nogle dynamiske priser, som afhænger af energiomkostninger, som spiller en stor rolle for både færger og busser. Vi har ikke tænkt os at gøre noget usædvanligt.
Mange af vores læsere vil nok være bekymrede for, hvad der sker med priserne på den lange bane.
– Hvis vi er den eneste operatør og fordoblede priserne, så tror jeg ikke, at der ville gå mange splitsekunder, før nogle andre ville komme ind ved siden af os. Og det kan være, at der gør det alligevel. Det havde vi sådan set forventet, men det er ikke sket, siger Kristian Durhuus.
Krydstogtskibe og forurening
NYT JOB
MEST LÆSTE
Psykisk sygdom – en usynlig kamp

En sijllavitta
‘Sijllagjæl’ (indvolde fra sild) som man klaskede op på en væg i forskellige figurer, fx et ansigt, for at forskrække folk om natten, idet det lyste (fosforescerede). Teinnæs illustrerer ordet med følgende citat: ‘Pass du på, ønte varr så vikti, æjlla kajn du tro jâ ska lawa dai en sijllavitta’.
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration