Ørevoks spænder ben for undersøgelser

Ørevoks spænder ben for undersøgelser
Kommunikationscenter Bornholm må aflyse høreprøver til høreapparat, fordi folk ikke har fået renset ører inden prøven. Derfor er der en dialog i gang om en løsning, så det hele kan foregå samme sted. Arkivfoto: Allan Rieck
NYHED | ABONNENT | 20. NOV 2023 • 15:30
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED | ABONNENT
20. NOV 2023 • 15:30

Høreundersøgelser bliver aflyst, fordi folk ikke har fået renset ører. Derfor er der gang i en dialog med praktiserende speciallæger om en bornholmsk løsning.

Egentlig er ørevoks en del af kroppens naturlige forsvar. Det opfanger støv, smører huden og modvirker infektioner i øregangens hud. Men den klæbrige substans kan også give problemer.

Det oplever Kommunikationscenter Bornholm, som står for behandling af patienter med ukomplicerede høretab. Det vil sige voksne borgere, hvor det lægefagligt er vurderet, at der er behov for høreapparat. I forbindelse med en rundbordsdrøftelse i maj kom det frem, at kommunikationscentret må aflyse mange høreundersøgelser, fordi patienter møder op uden på forhånd at have fået renset ører. Det skal ske hos ørelægen inden høreprøven.

På den baggrund har Kommunikationscenter Bornholm foreslået, at centrets audiologer får mulighed for at rense eller skylle ører på folk i forbindelse med deres høreprøve. Det har ført til, at Region Hovedstadens administration har indledt en dialog med Foreningen af Praktiserende Speciallæger for at undersøge, om audiologerne kan overtage opgaven med at rense ører fra de praktiserende øre-, næse- og halslæger. Kommunikationscentret er indstillet på at afholde udgiften til indkøb af udstyr, og det fortæller, at opgaven vil kunne varetages uden ekstra udgifter for regionen.

Respekt for borgerens tid

Sagen er på dagsordenen, når Region Hovedstadens sundhedsudvalg mødes onsdag eftermiddag, og næstformand Leila Lindén (S) krydser fingre for, at dialogen fører til en aftale, så bornholmere kan få renset ører, når de alligevel skal til høreprøve på det lokale kommunikationscenter.

– Jeg synes, det er helt naturligt, siger hun.

Hvor dialogen mellem regionen og de praktiserende speciallægers forening står, ved hun ikke mere præcist, end det fremgår af dagsordenen og de tilhørende bilag, men hun forventer at blive klogere på mødet, hvor udvalget har bedt om at få yderligere mundtlig orientering.

– Det er ikke fornuftigt, at man ikke kan gøre det på stedet, så jeg håber, at man kan slippe for, at folk skal have to tider. Jeg kan altid bedst lide, når tingene er mest muligt enkle, tager udgangspunkt i borgerens behov og med respekt for borgerens tid. Hvorfor skal man løbe to steder, når man kan nøjes med et? Det er da skørt. Det er også fordyrende, uden tvivl. Jo flere steder man skal ind gennem dørene, desto flere penge koster det, siger den socialdemokratiske politiker.

Alligevel er hun ikke sikker på, at det går sådan. Af erfaring ved hun, at faggrupper ikke altid vil give slip på en opgave, i hvert fald ikke uden en form for kompensation.

– I starten kunne jeg ikke forstå, hvorfor kommunikationscentret ikke bare gjorde det. Hvis det er en nødvendighed for, at man kan få ordentlige høreapparater, så kunne man indbygge den procedure, men det er ofte noget med, at nogen sidder tungt på en funktion, de ikke vil give fra sig, siger Leila Lindén.

Det handler også om penge

Så længe Kommunikationscenter Bornholms audiologer ikke selv kan rense ører på folk, opfordrer de dem til at gå til ørelægen og få renset ører i samme uge som eller ugen før høreprøven.

Men set fra Leila Lindéns stol vil det give bedre mening, at folk kan få det hele klaret samme sted.

– For mig vil det altid være patienterne og borgerne før lægerne og systemet – patienternes tarv før lægernes tarv – men det er ikke altid sådan, det er, for det handler også om penge, siger hun.

Leila Lindén håber dog, at den sunde fornuft sejrer, som hun udtrykker det.

– Jeg håber, de bliver enige om en aftale, så det bliver mest muligt enkelt for dem, der skal bruge det; patienter og borgerne, siger hun.

Høreapparatbehandling på Bornholm

Region Hovedstaden har siden 2017 haft en rammeaftale med regionskommunens kommunikationscenter om høreapparatbehandling. Aftalen omfatter voksne borgere på Bornholm med ukomplicerede høretab, hvor det lægefagligt er vurderet, at der er behov for høreapparat. Aftalen blev indgået for at aflaste de to praktiserende øre-, næse- og halslæger på Bornholm. Den var samtidig en del af besparelsesprojektet "Bedre ressourceudnyttelse i praksissektoren" i 2017, hvor der blev opnået en varig årlig besparelse på en million kroner.

Kilde: Region Hovedstaden