I denne uge skal du lære at sige til dig selv: 'Det har jeg lyst til nu!'
Nu har man chancen for at komme i god form sammen med personlig træner Nadia Thorius fra Rønne. Hver uge i april vil hun i Bornholms Tidende præsentere nogle øvelser og en sundhedsopgave, som man kan deltage i derhjemme. Vi er nu nået til uge 3, hvor træningsprogrammet sætter fokus på vigtigheden i at tilfredsstille vores egne behov. Se øvelserne nederst på siden. Privatfoto

14. APR 2021 • 11:48SPORT • AF NADIA THORIUS, PERSONLIG TRÆNER • GRATIS

I denne uge skal du lære at sige til dig selv: 'Det har jeg lyst til nu!'


Serie: Træn med Tidende

I april måned har du mulighed for at få inspiration i Bornholms Tidende til, hvordan du kan komme i form, så du kan få et sundere og bedre liv.

Hver uge vil personlig træner Nadia Thorius, som ejer firmaet Fit4Life i Rønne, lave et træningsprogram for hele kroppen med billeder og forklaring til hver af øvelserne, og hun understreger, at ALLE kan deltage; børn, teenagere, voksne og ældre.

En sund livsstil er nemlig for alle, og træningen kræver intet udstyr og bestemt heller ingen erfaring inden for træning eller sundhed.

Derudover vil Nadia Thorius også lave en ugentlig sundhedsopgave til læserne, og det kan variere fra fysisk bevægelse til mentale udfordringer.

– Jeg glæder mig til at se Bornholm i form!, siger hun.


HJEMMETRÆNING UGE 3

Det har jeg lyst til nu! Prøv lige at sige sætningen igen. Hvordan føles det at sige den og ikke mindst GØRE den?

Nogle gange skal vi tage ansvaret for at forfølge vores egen lyst og eget behov og ikke alle mulige andres i familien eller vennekredsen.

Hvor ofte hører du dig selv sige: ”Det gør jeg bare, fordi jeg har lyst”? Alt for sjældent kan jeg i hvert fald selv svare på det. Og når jeg har gjort det: takket nej til noget familiesammenkomst, hentet børnene én time senere for lige at drikke en kop kaffe med en veninde på en café, eller lignende, så er jeg blevet overmandet af en følelse af at være egoistisk og forkert. Følelsen af, at jeg havde svigtet nogle andre for mine egne behov, var enorm.

Jeg har læst, undersøgt og haft en masse samtaler med forskellige kloge mennesker og står nu med en bedre forståelse og større anerkendelse af mine egne behov. At de også er tilladte, helt okay og faktisk også er vigtige – hvis ikke vigtigst?

Kom ind i en god vane

Hvorfor er det egentlig så vigtigt at genfinde dit eget behov, din egen lyst på hverdagen og livet?

Lyst er en anerkendelse og en aktiv handling på et behov. Jo mere du gør af lyst eller behov, jo gladere bliver du, også fordi du jo har lyttet til dig selv. Når du skaber rammen for dig selv, hvor du får opfyldt dit behov eller lyst, så får du det naturligvis også bedre. Selvtilliden øges, og dit selvværd kommer i top.

Det handler om at komme ind i en god vane, så er det ikke så svært at holde fast i dine valg. Det giver næsten sig selv. Når først du tager dig selv, og det du har lyst til, alvorligt, så vil din livsglæde og trivsel vokse. Og DET er til glæde for alle omkring dig! Ikke mindst dig selv <3


Se øvelserne til træningsprogrammet i uge 3 her:

Personlig træner Nadia Thorius har udvalgt disse fire øvelser til denne uges træningsprogram, hvor der skal bruges to vandflasker som udstyr.

* Løb på stedet (i 1 minut)

* Skulderpress

* Boxing (i 1 minut)

* Reach Out

Der skal laves 12 gentagelser af hver øvelse, og det skal man gøre i alt tre omgange (BEMÆRK: løb og boxing skal i stedet laves i 1 minut x tre omgange). For optimal effekt laver du programmet tre gange om ugen.

Ugens sundhedsopgave:

* Gør noget godt for dig selv. Hvad har du LYST til? Sig det højt, og GØR det! Jo oftere du gør det, jo mere mærker du glædens bobler indeni.

– For at jeg kan følge med i din proces til en sundere livsstil, kan du på instagram poste et billede og skrive #bornholmiformmedfit4life og tag @fit4life_nadiathorius, fortæller Nadia Thorius.

– På den måde er du sikker på en ekstra ”high-Five” fra mig, siger hun.

Se her, hvordan du laver øvelserne:


LØB PÅ STEDET

* Stå med hoftebredde imellem fødderne

* Hav en vandflaske i hver hånd, bøj i albueleddet.

* Start på at løbe på stedet, og lad armene svinge med ved siden af.

 

SKULDERPRES

* Stå med hoftebredde imellem fødderne

* Hav en vandflaske i hver hånd.

* Placér armene, så albuerne er i skulderhøjde, og hånden peger opad.

* Stræk så armene op over hovedet og tilbage til skulderhøjde.

 

BOXING

* Stå med lidt mere end hoftebredde imellem fødderne

* Placer dine hænder med vandflaskerne ved kæben.

* Stræk skiftevis armene ud, således at du laver et ”slag” med hver hånd.

* Gentag i tempo.

 

REACH OUT

* Placér vandflaskerne på gulvet.

* Læg dig i en planke foran flaskerne.

* Skub så den ene flaske ud med den ene hånd og derefter den anden flaske med den anden hånd.

* Træk flasken hjem igen ved at trække den tilbage med den ene hånd og træk den anden flaske hjem med den anden hånd. Gør det eventuelt på knæ.
 

 


Om Nadia Thorius

Arkivfoto: Berit Hvassum

Jeg hedder Nadia Thorius, er 38 år, bor i Rønne og er mor til tre skønne børn; Nikoline, Rasmus og Filippa.

Jeg har siden 2009 beskæftiget mig med fitness, træning, kost og mental balance på fuldtid, og jeg er uddannet fitnessinstruktør, nutrition coach, personlig træner og positiv psykolgivejleder. Lige pt. læser jeg til kognitiv terapeut.

Jeg har uddannelse i følgende koncepter og holdtyper:

* Zumba

* Zumba gold

* LesMills BORN TO MOVE ( børnefitness )

* LesMills BODYCOMBAT

* LesMills BODYCOMBAT ADVANCED

* LesMills SH’BAM

* LesMills CXworx

* LesMills BODYPUMP

* LesMills BODYATTACK

* LesMills GRIT ( HIIT )

* TRX training

* Bootylicious

Desuden er jeg tidligere gymnast og har gået på øens REPhold. Undervejs har jeg undervist en masse gymnastikhold, både børn og voksne samt både rytmisk gymnastik og springgymnastik.

Jeg startede min egen virksomhed Fit4Life i 2019 med personlige forløb, fysiske bootcamps og holdtræning. Nu har jeg tilføjet online bootcamps og challenges. På instagram har firmaet profilnavnet fit4life_nadiathorius og på facebook Fit4life v/Nadia Thorius.




SENESTE NYHEDER

12. MAJ 2021 • 12:25
Cykelsatsning bærer frugt
12. MAJ 2021 • 11:57 • GRATIS
Bornholmslinjen udsætter Sassnitz-sejlads
12. MAJ 2021 • 11:50 • GRATIS
2834 personer blev tirsdag lyntestet
12. MAJ 2021 • 10:15 • GRATIS
Atter hverdag på højskolen – alle er negative
12. MAJ 2021 • 09:00 • GRATIS
Folkemødet sætter billetter til salg
12. MAJ 2021 • 08:23 • GRATIS
Bornholm er internationalt forbillede

MEST LÆSTE SPORT

11. MAJ 2021 • 14:51SPORT • GRATIS
Keld slog til på mors dag
11. MAJ 2021 • 17:11SPORT • GRATIS
Stævne bød på overraskende resultater
11. MAJ 2021 • 15:54SPORT • GRATIS
Phun Mang skal have ny træner
Bornholmslinjen udsætter Sassnitz-sejlads
12. MAJ 2021 • 11:57 • GRATIS

Bornholmslinjen udsætter Sassnitz-sejlads

2834 personer blev tirsdag lyntestet
12. MAJ 2021 • 11:50 • GRATIS

2834 personer blev tirsdag lyntestet

Bornholms Tidende
Nørregade 11-19
DK-3700 Rønne
CVR Nr: 35244115

Tlf.: 5690 3000
E-mail: Redaktionen

Chefredaktion
Nanna Krogh (konstitueret chefredaktør)
nk@bornholmstidende.dk

Direktion
Kim Eland (adm. direktør)

Webmaster: Webmaster

Kontakt
Kontakt os
Abonnementsbetingelser
Cookie og privatlivspolitik



Hotline
Har du et tip eller hastende
redaktionelle henvendelser uden
for kontortid er du velkommen til at bruge linket her:Tip avisen.

© Copyright 2021 Bornholms Tidende.