I denne uge skal du lære at tænke positivt om dig selv: Du er god nok!
Nu har man chancen for at komme i god form sammen med personlig træner Nadia Thorius fra Rønne. Hver uge i april vil hun i Bornholms Tidende præsentere nogle øvelser og en sundhedsopgave, som man kan deltage i derhjemme. Se øvelserne nederst på siden. Privatfoto

7. APR 2021 • 09:38SPORT • AF NADIA THORIUS, PERSONLIG TRÆNER • GRATIS

I denne uge skal du lære at tænke positivt om dig selv: Du er god nok!


Serie: Træn med Tidende

I april måned har du mulighed for at få inspiration i Bornholms Tidende til, hvordan du kan komme i form, så du kan få et sundere og bedre liv.

Hver uge vil personlig træner Nadia Thorius, som ejer firmaet Fit4Life i Rønne, lave et træningsprogram for hele kroppen med billeder og forklaring til hver af øvelserne, og hun understreger, at ALLE kan deltage; børn, teenagere, voksne og ældre.

En sund livsstil er nemlig for alle, og træningen kræver intet udstyr og bestemt heller ingen erfaring inden for træning eller sundhed.

Derudover vil Nadia Thorius også lave en ugentlig sundhedsopgave til læserne, og det kan variere fra fysisk bevægelse til mentale udfordringer.

– Jeg glæder mig til at se Bornholm i form!, siger hun.

 

HJEMMETRÆNING UGE 2

Kender du disse tanker? Eller er jeg måske den eneste i hele universet, der bliver ramt af dårlig samvittighed, skyld og skam? Og som tænker, at jeg ikke kan leve op til det ene og det andet, og at jeg ikke er god nok?

Det er onsdag morgen. Jeg ligger i sengen og overvejer, om der virkelig ikke er et sted i kroppen, der gør ondt? Hvis jeg nu mærker rigtigt efter på panden, mon så ikke jeg har feber? Eller løber næsen ikke lidt? Bare sådan lidt du ved. Bare lige nok til, at jeg skal blive hjemme fra job, for så behøver jeg jo ikke tage stilling til, om mine kollegaer har gode tanker om mig. Eller tanken om, at min chef sikkert ikke er tilfreds med mit arbejde, hvilket jeg jo godt forstår, for jeg duer ikke til noget.

Om dem, der går forbi mig, tænker, jeg er mærkelig, eller måske de synes, jeg er til grin?

Det er helt sikkert også fordi, at det regner igen. Og jeg har jo heller ikke handlet ind til den store kulinariske madoplevelse i aften, når nu alle børnene kommer hjem fra sport og FORVENTER, at der står mad på bordet. Øv, jeg er en dårlig mor. Jeg har ikke fået motioneret, selvom at det jo var NU, det skulle være. Hold da op, hvor er jeg bare ikke god til ret mange ting!

Og når jeg ser mig selv i spejlet… ej hvorfor er det gået SÅ galt?

Jeg er helt sikkert også en dårlig hustru, for min mand har jo ikke inviteret mig ud meget længe, altså de sidste to uger. Det gider han sikkert heller ikke mere, for nu har jeg jo taget fem kilo på, og så synes han helt sikkert ikke, at jeg er jordens dejligste kvinde.

Lad solen skinne på dig

Lyder det bekendt? Så læs lige videre.

JO, HAN SYNES, DU ER JORDENS DEJLIGSTE KVINDE, for du er dig! DU ER JORDENS SKØNNESTE MOR, dine børn er ligeglad med, hvad der står på bordet, bare DU er der! DU ER EN GOD KOLLEGA, for du har et job! DU ER EN GOD VENINDE, for du har folk, der elsker at være sammen med dig! Og folk, der går forbi dig, tænker, at du er mega smuk. DU ER GOD NOK!

Hvis du vælger at lade solen skinne på dig, så GØR den det. Hvis du vælger at smile til dem, du går forbi på gaden, så får du smil igen og helt sikkert positive vibes med dig. Hvis du smider en pakke rugbrød og bakke leverpostej på aftenbordet, alt imens du sender et smil ud, så vil det være det perfekte aftensmåltid!

Giver det mening for dig?

Hvis du prøver at lægge fokus på ALT det gode, du har omkring dig – for du HAR mange moments at være GLAD og TAKNEMMELIG for! – så vil det også vokse og gro. Glæden og overskuddet indeni DIG vil boble, og du vil føle en indre ro, som ingen kan få lov til at tage fra dig.

For du er DIG, og du er helt PERFEKT, som du er. DU ER GOD NOK <3

I denne uge får du her på siderne nogle redskaber til, hvordan du kan komme i gang med at ændre dit syn på dig selv, og det liv du har. Det er ikke en nem opgave, og det kan virke fuldstændig tosset. Men PRØV det, for intet er for ”småt” til at vise glæde eller taknemmelighed over!


Se øvelserne til træningsprogrammet i uge 2 her:

Personlig træner Nadia Thorius har udvalgt disse fire øvelser til denne uges træningsprogram, hvor der skal bruges en stol som udstyr:

* Tricepsdip

* MountainClimber

* Hip-truster

* Mavebøjning

Der skal laves 12 gentagelser af hver øvelse, og det skal man gøre i alt tre omgange. For optimal effekt laver du programmet tre gange om ugen.

Ugens sundhedsopgave: 

* Hver morgen skriver du tre ting ned, du er glad og taknemmelig for.

* Hver aften skriver du tre gode oplevelser ned, der er sket i løbet af dagen.

– For at jeg kan følge med i din proces til en sundere livsstil, kan du på instagram poste et billede og skrive #Bornholmiformmedfit4life og tag @fit4life_nadiathorius, fortæller Nadia Thorius.

– På den måde er du sikker på en ekstra ”high-five” fra mig, siger hun.

Se her, hvordan du laver øvelserne:

TRICEPSDIP PÅ STOL

* Sæt dig på kanten af en stol.

* Placér hænderne på stolens sæde ved siden af din lår. Dine fingre skal pege fremad.

* Læg vægten på dine hænder og arme, og løft numsen ud over kanten.

* Hav fødderne fremme, så de er mindst en lille smule foran dine knæ.

* Bøj armene, og stræk dem igen.

 

MOUNTAINCLIMBERS

* Stå i en planke. Placér hænderne lige under skuldrene, og træk maven ind.

* Træk så det ene ben ind til brystet, og stræk det igen.

* Gentag med modsatte ben.

* Sæt af med fødderne, og skift i luften til modsatte ben.

 

HIP-TRUSTER

* Lig på ryggen, og placér hælene på stolen.

* Placér håndryggen i gulvet ved siden af din hofte.

* Træk navlen ind, og løft bagdelen op.

* Sænk bagdelen ned igen til start position.

 

MAVEBØJNING

* Lig på ryggen, og placér hælene på stolen.

* Hold hænderne ved siden af knæene, og pres hagen mod brystet.

* Lav et lille løft i den øverste del af kroppen, og sænk kroppen ned til gulvet igen.

 

 


Om Nadia Thorius

Arkivfoto: Berit Hvassum

Jeg hedder Nadia Thorius, er 38 år, bor i Rønne og er mor til tre skønne børn; Nikoline, Rasmus og Filippa.

Jeg har siden 2009 beskæftiget mig med fitness, træning, kost og mental balance på fuldtid, og jeg er uddannet fitnessinstruktør, nutrition coach, personlig træner og positiv psykolgivejleder. Lige pt. læser jeg til kognitiv terapeut.

Jeg har uddannelse i følgende koncepter og holdtyper:

* Zumba

* Zumba gold

* LesMills BORN TO MOVE ( børnefitness )

* LesMills BODYCOMBAT

* LesMills BODYCOMBAT ADVANCED

* LesMills SH’BAM

* LesMills CXworx

* LesMills BODYPUMP

* LesMills BODYATTACK

* LesMills GRIT ( HIIT )

* TRX training

* Bootylicious

Desuden er jeg tidligere gymnast og har gået på øens REPhold. Undervejs har jeg undervist en masse gymnastikhold, både børn og voksne samt både rytmisk gymnastik og springgymnastik.

Jeg startede min egen virksomhed Fit4Life i 2019 med personlige forløb, fysiske bootcamps og holdtræning. Nu har jeg tilføjet online bootcamps og challenges. På instagram har firmaet profilnavnet fit4life_nadiathorius og på facebook Fit4life v/Nadia Thorius.




SENESTE NYHEDER

12. JUN 2021 • 09:00 • GRATIS
Brand på mark ved Ølenevej
12. JUN 2021 • 08:40 • GRATIS
Slåskamp og spritkørsel i Snogebæk
12. JUN 2021 • 08:30 • GRATIS
Kørte med narko i blodet

MEST LÆSTE SPORT

10. JUN 2021 • 19:31SPORT • GRATIS
Endnu et hole-in-one i Bornholms Golfklub
Bornholms Tidende
Nørregade 11-19
DK-3700 Rønne
CVR Nr: 35244115

Tlf.: 5690 3000
E-mail: Redaktionen

Chefredaktion
Nanna Krogh (konstitueret chefredaktør)
nk@bornholmstidende.dk

Direktion
Kim Eland (adm. direktør)

Webmaster: Webmaster

Kontakt
Kontakt os
Abonnementsbetingelser
Cookie og privatlivspolitik



Hotline
Har du et tip eller hastende
redaktionelle henvendelser uden
for kontortid er du velkommen til at bruge linket her:Tip avisen.

© Copyright 2021 Bornholms Tidende.