Et blik på 40 år i bornholmsk politik – og et bud på de næste fire

Bjarne Hartung Kirkegaard
afgående medlem kommunalbestyrelsen for Kristendemokraterne
Med et langt liv i politik i ryggen ser jeg tydelige udfordringer for Bornholm – men også en reel chance for fornyet stabilitet.
Det blev et spændende kommunalvalg - og en spændende konstituering.
Personligt synes jeg, at det er helt vildt at se fire årtier tilbage på Bornholm. Dengang gik jeg ung og ubefaren ind i politik som 31-årig.
Fordi jeg blev spurgt. Fordi jeg gerne ville være ambassadør for mit parti. Fordi jeg gerne ville gøre en indsats i demokratiets tjeneste. Og fordi jeg tænkte: Det her må kunne gøres lidt bedre.
Min forgænger, Peter Aage Bak, sagde, at han havde ”aftjent sin værnepligt” efter 12 år. Så op til valget i 1985 indrykkede vi en annonce i Tidende: ”Forretningsoverdragelse”. Her skrev vi noget om, at Peter Aage Bak håbede, at den tillid, som var vist ham også måtte blive efterfølgeren Bjarne Hartung Kirkegaard til del. Og det lykkedes. Jeg blev valgt!
Nu er min ”værnepligt” så aftjent - efter 40 år. Og det er faktisk vildt. Jeg er den længst valgte i politik i Kristendemokraterne. Og jeg er – mig bekendt – også den længst valgte i bornholmsk politik. Alle, som jeg startede sammen med 1986, er for længst ude af aktiv politik. Men da jeg startede, så vidste jeg jo ikke, at det ville vare så længe.
Årene er bare gået. Men egentlig er de gået godt.
Denne periode
I denne valgperiode har jeg rigtig meget på min tallerken. Jeg har rakt hånden op hver gang, der var en opgave – og hver gang der manglede en suppleant. Og så har det ellers mest handlet om at få plads til det i kalenderen. Her er de opgaver, som jeg løser nu:
Medlem af kommunalbestyrelsen. Næstformand i social- og sundhedsudvalget og i fritids- kultur og lokalsamfundsudvalget.
Formand for Nexø Havn og Nexø Havn Udvikling, for Bornholms Middelaldercenter, for Musik- og Teaterrådet.
Medlem af Business Center Bornholms bestyrelse, Erhvervshus Hovedstadens lokalbestyrelse, af Skatteankenævnet for Bornholm og København, af distriktsudvalget vedrørende Hjemmeværnet. valgudvalgene vedrørende Kommunalvalg og Regionsvalg, EU-valg vedrørende Folketingsvalg, konsortiebestyrelsen i Bornholms Havvind, Offshore Center Bornholm, kontaktudvalget mellem praktiserende læger og Bornholms Regionskommune.
Stedfortræder i Trafikkontaktudvalget, i KommuneKontaktRådet, ved KL's delegeretmøde, i Idrættens Videns- og Kompetenceråd.
Gruppeformand for Kristendemokraterne.
Konstitueringer
Jeg har været en del af 11 konstitueringer gennem årene. Fem amtsrådet og seks i regionskommunen - alle forskellige.
Nogle vil fire år senere huske, hvad der foregik ved en konstituering. Men jeg har gennemgående ret gode erfaringer fra valgnætter. Jeg har lært, at man ikke skal køre for tidligt hjem på en valgnat. Og at det er klogt at holde fri fra arbejde dagen efter.
For bedst som man har chancen for en toppost, skifter mulighederne natten over.
Jeg har gennem årene både været formand for socialudvalget i amtet (fem år) og for fritids- og kulturudvalget (tre år) i regionskommunen og formand for social- og sundhedsudvalget (fire år) og formand for Nexø Havn. Superspændende opgaver.
Kongemager
Ved valget i november 1997 kunne jeg afgøre, hvem der skulle være amtsborgmester. Det blev Knud Andersen, Venstre – og ikke Elly Wolff, Socialdemokratiet. Venstre havde 8 af 17, Socialdemokratiet 6, SF 1 og Borgerlisten 1 – som støttede S. Derfor havde jeg og mit parti den afgørende stemme. Så her blev jeg formand for Socialudvalget.
For otte år siden var det også spændende. Kristendemokraterne og Alternativet slog pjalterne sammen på valgaftenen. Vi var sammen hos de blå partier. Men det mest enkle viste sig at været at pege på Winnie Grosbøll som borgmester endnu en periode. Her blev jeg formand for social- og sundhedsudvalget. Eksemplerne viser, at Kristendemokraterne kan arbejde sammen med alle partier.
Jeg har i de årlige budgetforhandlinger fået gennemført god KD-politik. Ikke ved true med at forlade forhandlingerne. Men ved at blive, når andre gik.
De sejre, jeg kan kigge tilbage på, er, når konstitueringerne og budgetforligene gik rigtig godt. Det gav indflydelse.
Nederlagene husker jeg næsten ikke – men engang i amtets tid var jeg lige ved at komme uden for alle konstitueringsgrupper.
Den gamle og den nye borgmester
Fra den sidste valgperiode vil jeg sige stor tak til Jakob Trøst: Tak for et forbilledligt samarbejde! - og tak til alle dem i kommunalbestyrelsen, som jeg har arbejdet tæt sammen med i udvalg og så videre.
Nu vil jeg så komme på et friskt bud på de næste fire år.
Først vil jeg sige, at jeg tror, at Frederik Tolstrup har rigtigt gode vilkår for at lykkes med at blive en stærk borgmester.
I denne valgperiode var der for mange, som gjorde livet svært for borgmesteren. Enhedslisten løb ofte den ene vej og Dansk Folkeparti den anden. Det giver ikke en platform hvorfra borgmesteren kan rokke verden.
Nye men også erfarne
Selvom det er 16 nye medlemmer i den nye kommunalbestyrelse, så er ikke alle lige spritnye.
Fra Venstre er Brian Kofoed en mand med kommunal erfaring. Det viste sig allerede som et stærkt kort ved konstitueringen. Fra Socialdemokratiet har Anne Thomas erfaring som viceborgmester.
Og så er der ikke mindst Niels Chresten Andersen fra mit eget parti, som godt nok er ny – men som har masser af erfaring fra administrationen. Han vil være en gevinst for ethvert økonomiudvalg.
Der er også nye medlemmer, som kender regionskommunen fra forskellige vinkler. For eksempel hjemmeplejen, socialområdet og skoleverdenen. Men de nye medlemmer skal nok holde lidt igen med alverdens forkromede forlag, som koster penge. For det bliver en stor opgave overhovedet at lande et budget i balance for 2027.
Men jeg har forstået, at man først og fremmest vil holde fokus på genopretning af økonomien - både klogt og nødvendigt.
Økonomien
Jeg er sikker på, at der kommer besparelser ved næste års budget - selvom det nye styre vil arbejde med offensiv økonomi. For der er rigtig store behov for at skaffe finansiering til bare at holde den kernevelfærd, vi kender - og til alt det andet, som ny kommunalbestyrelse gerne vil.
Derfor er jeg glad for, at ”det nye styre” starter med et kasseeftersyn. Det vil vise, at man skal tænke sig godt om, før man vedtager udgiftsdrivende projekter.
Jeg håber, det lykkes at holde igen – og holde sammen omkring midten - trods truende skyer over økonomien. Men det kræver godt kommunikation til os vælgere. Forventningerne skal nemlig afstemmes. Så vil vi kunne acceptere, at træerne ikke vokser ind i himlen.
Men ret hurtigt i denne periode vil det lykkes at få et overblik over arealer, hvor der kan bygges lejelejligheder i eller ved bornholmske helårsbyer, bygges nye sommerhuse, være naturområder og så videre.
Det vil lykkes
Det vil lykkes at få beskæftigelses- og socialområdet til at hænge bedre sammen. Det vil lykkes at få den nye sundhedsreform op at flyve ved et omfattende arbejde i de nye sundhedsråd – og dermed mellem region og kommune.
Et af de større problemer vil være medarbejdere i plejen i de kommende år. Dialogen mellem regionskommunen og erhvervslivet vil blive bedre. Så man sammen kan gøre en stor indsats for at rekruttere og uddanne medarbejdere til bornholmske virksomheder.
Endelig skal der arbejdes med medarbejdertrivsel og ledelseskvalitet flere steder i Regionskommunen - ingen nævnt igen glemt. Og det skal lykkes. Kommunalbestyrelsen vil også lykkes med at lægge en plan for økonomien – og finde grundlaget for mulighederne i de kommende år.
Velkommen
Derfor vil jeg slutte med en hilsen til både den nye borgmester og resten af kommunalbestyrelsen: Velkommen i arbejdstøjet!
'150.000 er en formue for os'
Frustreret Tolstrup: 'Vi kommer til at bruge rigtig meget krudt på det'
Guldturné på Bornholm: Vi vidste intet om konkurrenten
OM BORNHOLMS TIDENDE
Ansvarshavende chefredaktør: Jesper Dollerup Merved.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration