Årets leder var tæt på at kaste håndklædet i ringen: 'Det har været afslag på afslag'

Årets leder var tæt på at kaste håndklædet i ringen: 'Det har været afslag på afslag'
Pengepræmien skal bruges på dæk og benzin, fortæller Torben Larsen. Fotos: Jesper Gynther
NYHED | ABONNENT | 5. FEB 2023 • 05:30
Jesper Gynther
Journalist
NYHED | ABONNENT
5. FEB 2023 • 05:30

Torben Larsen blev fredag aften hædret med Bornholms Tidendes lederpris. En af hans største bedrifter som formand for Bornholms Motor Sport er etableringen af en folkeracebane. Projektet har dog også mødt stor modstand, og på et tidspunkt var han tæt på at opgive.

– Jeg er lidt rystet faktisk. Jeg er så beæret over det, og det fortæller mig, at vi er på rette vej.

Det var en stolt motorsportsformand, som i en liveudsendelse på TV 2 Bornholm modtog prisen som årets leder i bornholmsk idræt.

Torben Larsen var nomineret sammen med formand Jan Eggertsen fra Poulsker IF og træner Michael Mortensen fra Viking Rønne Håndbold. Prisen blev afgjort via sms-afstemning, og de fleste stemmer tilfaldt Torben Larsen, som igennem mange år som formand for Bornholms Motor Sport (BMS) har været "utrættelig, entusiastisk og stædig", som Dansk Automobil Sports Union skrev i indstillingen.

– Jeg skal bruge præmien på dæk og benzin, fortalte den glade vinder, som udover æren modtager 2.500 kroner.

10 års kamp for folkeracebane

2022 var i særdeleshed et stort år for Torben Larsen, der efter en lang og hård kamp endelig kunne indvie BMS' egen folkeracebane på Bolbyvej i Klemensker.

Den første ansøgning om at lave en permanent bane blev sendt til regionskommunen helt tilbage i 2012.

– Men den blev afvist ret prompte, og så har det været afslag på afslag og nye placeringer og det ene og det andet, fortæller Torben Larsen til Tidende dagen efter prisuddelingen.

Den oprindelige tanke var, at banen skulle ligge på naboejendommen til banens nuværende placering, men det mente flere i lokalområdet lå for tæt på Klemensker by. I stedet tilbød regionskommunen, at banen kunne ligge ved siden af motocrossbanen i Aakirkeby, men det var der også utilfredshed med.

– Der var en kæmpe modstand mod det, konstaterer BMS-formanden, som især oplevede stor skepsis fra motocrossklubben.

Det var dog først, da Socialdemokratiet i 11. time ombestemte sig og lukkede planerne ned, at han var tæt på at kaste håndklædet i ringen.

– Det var det hårdeste tilbageslag, at politikerne ikke blev ved med at bakke op om det. Det var hårdt at komme igennem, erindrer han.

Bolbyvej var sidste mulighed

Kampen for folkeracebanen fik ny næring, da landmand Brian Kofod fra Klemensker tilbød klubben området på Bolbyvej, hvor banen nu ligger. Den idé var regionskommunen og politikerne med på, men udfordringerne var langt fra slut af den grund.

Den lokale afdeling af Danmarks Naturfredningsforening klagede over kommunens manglende undersøgelse af banens miljøpåvirkning og udtrykte bekymring for forurening af drikkevandet. Senere blev det også besluttet, at det skulle undersøges, om folkeracebanen var til skade for markfirben.

Hvis klagerne endte med, at der igen skulle findes en ny placering for folkeracebanen, ville det få stor betydning for Torben Larsens engagement i klubben. Hans tålmodighed var nemlig opbrugt.

– I bestyrelsen havde vi alle sammen sagt, at det var sidste gang. Hvis det bliver lukket ned igen, så kommer der ikke flere ansøgninger.

Han kunne dog ånde lettet op, da den endelige godkendelse kom i marts 2022. En undersøgelse viste nemlig, at folkeracebanen havde en positiv indvirkning på miljøet - og på markfirbenene.

Banen blev indviet i juli til stor glæde for medlemmerne, som i flere år ikke havde haft noget sted at træne folkerace.

– Det var ligesom, når køerne kommer på græs. Os alle sammen skulle bare ud at ræse rundt i vores biler.

Det har ikke altid været let at være motorsportsformand, og som folkeracekører har Torben Larsen også haft udfordringer. Her ses han efter et styrt, som totalskadede hans bil.

Mistet engagementet uden løb ovre

Mens klubben ventede på den endelige tilladelse, deltog Torben Larsen i DM-serien i folkerace, og derfor havde han mulighed for at køre løb på den anden side af vandet. Set i bagklogskabens klare lys var det rigtig fornuftigt gjort, for det var med til at give ham energi til at fortsætte med at kæmpe for baneprojektet.

– Hvis vi ikke havde gjort det, så havde det set værre ud for klubben, for så havde mit engagement ikke været det samme, siger han og fortæller, at støtten fra motorsportsinteresserede både på og uden for øen også hjalp på humøret.

– Når en er nede, så giver den anden et skulderklap, og så kæmper man videre, siger han.

– Og så var vi nok ikke så kommet så langt, hvis ikke det bornholmske erhvervsliv ville os. Der har været kæmpe opbakning fra sponsorer, og hvad der ellers er.

Hvad tænker du om, at du vandt prisen?

– Det er jeg sgu stolt af. Man er alligevel lidt ydmyg og tænker, jeg gør ikke ret meget mere, end alle andre. Men det gør man nok alligevel.

Trænger til nye medlemmer

Hvad er planerne for 2023?

– Jeg skal ordne lidt ting på banen og slappe lidt af, for det har været et par hektiske år. Og så skal vi hygge om vores medlemmer. Og når der kommer nye medlemmer, skal der tages godt om dem, for vi trænger til nye medlemmer, siger han og fortæller, at der i øjeblikket er cirka 55 medlemmer, men ikke alle er aktive.

Fortsætter du som formand?

– Ja det tænker jeg. Når man har været det i flere år, så har man bare en tilgang til de forskellige firmaer og personer, der kan hjælpe, og folk kender en. Skal man til at skifte formand, så stiller man klubben lidt tilbage.

– Jeg tænker, jeg bliver nogle år endnu i hvert fald. Medmindre nogen mener, man skal skiftes ud.


Torben Larsen


52 år.

Stiftede første gang bekendtskab med motorsport, da han tog med nogle venner til Sverige i 1989 og deltog i et rallyløb. Nogle år senere, da han var sidst i 20'erne, meldte han sig ind i Bornholms Motor Sport. 

Han kørte rallyløb frem til 2009, hvor han fik idéen til at starte folkerace op, hvilket han har dyrket lige siden.

– Jeg kan godt lide adrenalinen, accelerationerne, nedbremsningerne og at køre rundt i svingene, fortæller han om årsagen til, at han fattede interesse for motorsport.