Al politikernes kørsel i egen bil er til høj takst

NYHED | ABONNENT | 19. NOV 2023 • 19:00
Jakob Marschner
Journalist
NYHED | ABONNENT
19. NOV 2023 • 19:00

Når kommunens ansatte bruger deres egen bil til arbejdsopgaver, afgør et sindrigt system med adskillige kriterier, om godtgørelsen skal være til høj eller lav takst. Sådan er det ikke for kommunalbestyrelsens medlemmer. Så snart en politiker sidder bag rattet, udbetaler kommunen høj takst. Forsøg på at ændre det er strandet.

Mens det på det kommende møde i kommunalbestyrelsen vil komme til debat, at det på et halvt år fra april til oktober kostede kommunen en ekstraudgift på godt 1,2 millioner kroner at lempe reglerne for de ansattes kørselsgodtgørelse, er der ikke så meget at rafle om, hvad angår politikernes egen kørsel.

Ekstraudgiften er blandt andet opstået, fordi kommunaldirektør Sune Sunesen og hendes to meddirektører i februar ændrede reglerne på en måde, der har fået en større andel af de ansattes kørsel i deres egen bil til at foregå med kørselsgodtgørelse efter den høje takst. Mens mindre kørsel nu foregår til den lave takst.

Om kommunens ansatte får den høje eller den lave takst for at stille deres egen bil til rådighed bliver afgjort af forskellige kriterier, som i den konkrete situation vil udløse enten lav eller høj takst. Systemet er ikke helt simpelt, hverken før eller efter det blev ændret i starten af året.

Simpelt er systemet derimod, når det handler om den kørsel, som kommunalbestyrelsens medlemmer står for, typisk på vej til og fra møder. Her foregår al kørsel til den høje takst.

– Sådan har det været i lang tid, fortæller gruppeforperson Morten Riis (EL).

– Jeg tror faktisk også, at det var os, der en gang foreslog at sænke taksten for politikernes kørsel i egen bil. Så fik vi at vide af kommunens administration, at det måtte vi simpelthen ikke. Det var der ikke lovhjemmel til, fik vi at vide.

Så det er simpelthen umuligt at lave om?

– Ja, i hvert fald i henhold til det svar, som vi har fået om det tidligere. Vi synes jo ellers, at det er rimeligt, at vi som politikere også må kigge på vores egne vilkår, når der er økonomiske problemer i kommunen. I år foreslog vi jo også at sætte vores egne honorarer ned. Men det var der ikke opbakning til, siger han.

– Man kan godt komme i situationer, hvor det faktisk er en udgift at lave politik. Men når man kigger på alt andet, skal man også kigge på vores vilkår, siger Morten Riis.

Møder på skæve tider

Heller ikke Kirstine van Sabben (BL) vakler eller tøver det mindste, når hun bliver spurgt, om kommunen afregner politikernes kørsel efter lav eller høj takst. Ligesom Morten Riis er hun ikke i tvivl om, at det foregår efter den høje takst.

– Jeg kunne forestille mig, at det skyldes, at vi kører ret mange kilometer, og at vi ikke får biler stillet til rådighed af kommunen, siger Kirstine van Sabben.

Men taler det, at I kører mange kilometer, for, at al jeres kørsel skal være til den høje takst?

– Det ved jeg ikke. Men vi laver jo politik i vores fritid, kan man sige. Men jeg ved faktisk ikke, hvad årsagen er. Jeg mindes heller ikke, at det har været lavet om i den tid, hvor jeg har været med i politik.

Går du principielt ind for, at al politikernes kørsel skal være til den høje takst?

– Jeg synes, at det er en svær situation. Vores møder ligger også på skæve tidspunkter, og det handler også om, at det skal være muligt at lave politik. Det skal jo heller ikke koste folk penge at gøre.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT