Bornholms Motor Sport: 'Det er drønærgerligt, at det skal trække sådan ud'

Bornholms Motor Sport: 'Det er drønærgerligt, at det skal trække sådan ud'
Der må ikke køres på banen ved Bolbyvej i Klemensker så længe sagen fortsat behandles, siger Torben Larsen, formand for Bornholms Motor Sport. Hvor omfattende den kommende vvm-redegørelse for projektet – vurderinger af virkninger på miljøet – bliver har regionskommunen endnu ikke besluttet. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
| ABONNENT | 9. MAR 2021 • 13:22
Lisbet Holst
Journalist
| ABONNENT
9. MAR 2021 • 13:22

MOTORSPORTSBANE

Bornholms Motor Sports formand Torben Larsen og sportsforeningens 56 medlemmer er utilfredse med, at der skal udarbejdes en VVM-redegørelse for den planlagte motorsportsbane i Klemensker.

Redegørelsen skal kortlægge, hvordan projektet på Bolbyvej 12 i Klemensker vil påvirke miljøet.

– Det er drønærgerligt, at det skal trække sådan ud på grund af nogle ting, der har været undersøgt en gang. Jeg synes simpelthen ikke, man kan være bekendt at køre en forening så langt ud, som vi er blevet kørt ud. Det er både fra DN (Danmarks Naturfredningsforening Bornholm, red.) og hele vejen rundt, mener Torben Larsen.

Området, som regionskommune har udpeget som mulig motorsportsbane, ligger direkte op til det særlige naturområde Torpe Bakker.

Naturklagenævnet gav i oktober 2020 Danmarks Naturfredningsforening Bornholm medhold i, at der skal udarbejdes en VVM-redegørelse for projektet.

Nævnet omstødte dermed regionskommunens vurdering af, at en miljøscreening var tilstrækkelig.

En VVM redegørelse kan tage flere måneder at udarbejde. Det er Bornholms Motor Sport, der som bygherre skal finansiere redegørelsen i samarbejde med regionskommunen.

– Det skal vi ud og undersøge, hvordan vi får til at hænge sammen. Og så kan man vende tilbage til, at de bare vil væk med os. Jeg er skidesur over det, siger Torben Larsen.

Regionskommunen bevilgede i sin tid 500.000 kroner til etablering af banen.

– De sagde jo, at der var styr på tingene, så det var bare at køre videre, siger Torben Larsen.

Ingen kørsel på arealet

Så længe redegørelsen er under udarbejdelse, må Bornholms Motor Sport ikke køre på det udpegede areal.

– Vi kommer ikke i gang, før det hele er endeligt godkendt. Vi kommer ikke videre, før vi har en afgørelse, siger Torben Larsen.

Har I overvejelser om, at det er ved at blive så besværligt for jer, at I skal finde på noget andet?

– Nej, det har vi ikke. Hvis vi opgiver nu, så har vi spildt arbejdet. Jeg synes, det er drønærgerligt, at Danmarks Naturfredningsforening skal gå imod os på den måde. At Bornholms Motor Sport skal køres i sænk på den måde, det synes jeg ikke er i orden, mener Torben Larsen.

Ingen trussel mod miljøet

Den kørsel, der vil finde sted på motorsportsbanen, og spild af olie, benzin og diesel vil ikke udgøre nogen trussel mod miljøet, herunder drikkevand- og grundvand i området, mener formanden.

Den store bekymring omkring placeringen er, at den ligger delvis ovenpå og meget tæt ved et sårbart og vigtigt vandindvindingsområde. Det vil være en katastrofe for drikkevandsforsyningen, hvis der sket en forurening fra banen? Hvad tænker du om det?

– Vi er helt enige – det ville da være forfærdeligt, jeg får selv vand derfra. Men prøv nu at høre på fakta: Det er en pløjemark deroppe. Der kører en traktor, den har 400 liter væske på, den har 200-250 liter dieselolie, hydraulikolie, kølervæske, der går ild på hele lortet, hele lortet løber ud på jorden. Vi har seks biler, der kører på banen (ad gangen, red.), der er ti liter benzin på, der er ti liter kølervæske på hver bil og tre liter motorolie, det er 23 liter på hver bil gange seks. Hvor stor sandsynlighed er der for, at de alle sammen laver en forurening på samme sted? spørger Torben Larsen.

Klar til oprydning

Men I kører motorsport. En traktor kører ikke ræs?

– Nej, men uheldet vil være det samme. Ja, okay, der er selvfølgelig større chance for, at vi får et uheld såsom en traktor. Og det er 23 liter, vi snakker om på en bil, vi snakker om i hvert fald 100 liter dieselolie eller hydraulik-olie på hver traktor, hvis der sker noget. Du skal da ikke bilde mig ind, at hvis der kører en landmand på en mark, og han taber 100 liter olie, han ringer da ikke efter miljøtilsynet om, at de skal samle olien op. Vi har jo olieopsamler, olieopsug, vi har spande og koste, vi samler hele lortet op, hvis der sker noget. Det er jo sådan, det er, fastslår Torben Larsen.

Så I mener, at bekymringen er overdrevet?

– Fuldstændig. Nu sætter vi et scenarie op: Seks biler ryger sammen, lige over grøften. (Grøften leder vand til det å-løb, der løber gennem området og ud til kildepladsen, red.) I det samme kommer et kæmpe regnskyl og skyller hele lortet ned i grøften. Det sker jo aldrig. Det er jo teori, at seks biler støder sammen, det kommer aldrig til at ske. Og bilerne holder jo på presenning, når de er i depot, siger Torben Larsen.

Det scenarie, som du beskriver, er nævnt i redegørelsen fra Bornholms Vand som dramatisk, men ikke usandsynligt. Og det er ikke et spørgsmål om mængder af forurenende stoffer, lidt vil også være problematisk?

– Så må du jo heller ikke køre i en arbejdsbil eller i en traktor, mener Torben Larsen.