– I princippet kan det være alle elever, der på et givent tidspunkt har brug for en samtale på grund af enten faglige eller private årsager. Det kan være alt fra, at man slås med sit engelsk til kæresten har slået op. Nogen har udfordringer med angst, andre med at koncentrere sig. Andre igen har brug for hjælp til at strukturere og balancere uddannelse og privatliv. Nogle elever kommer i lange forløb fast til samtaler en gang om ugen, måske hele uddannelsen. Andre har brug for fortroligheden og støtten i kortere tid. Alle kan henvende sig og få en samtale.
Hvordan hjælper du dem?
– Jeg lytter, når der er brug for det, og giver et skub, når der er brug for det. Det vigtige er, at have fornemmelse for, hvor den enkelte unge er, og hvad der er brug for i situationen. Vi skal støtte og bære, når der er brug for det, og formå at slippe og skubbe, lige så snart den unge er klar på det. Det betyder, at arbejdet altid er spændende og givtigt. Vi skaber udvikling. Mange unge oplever, at de mangler en voksen, de er fortrolige med, når hverdagen gør ondt og er svær. Jeg hjælper for eksempel mange unge med at kontakte lægen og sætte ord på deres psykiske udfordringer, og jeg har mange samtaler med unge, som er i tvivl om deres uddannelsesvalg. En stor del af mit arbejde er på den måde ofte at formidle kontakter videre eller mellem de centrale personer, der er vigtige for den unge. Jeg har gennem en stor del af mit arbejdsliv arbejdet med unge og angst, så netop arbejdet med unge, der er udfordret af angstproblematikker, ligger mig meget på sinde. Angst er en naturlig del af menneskelivet, men det kræver færdigheder at håndtere den uden at gå i stykker. Jeg er altid ydmyg og taknemmelig for at få lov at være tæt på de unge i den svære proces.
Hvad bruger du din tid på, når du ikke arbejder?