Skadet skib med sprængfarlige russiske kemikalier er på vej mod Østersøen

Skadet skib med sprængfarlige russiske kemikalier er på vej mod Østersøen
Fragtskibet Rubys planlagte rute ifølge Marinetraffic. Skærmbillede taget torsdag eftermiddag: Marinetraffic.com
MILJØ | Torsdag 19. september 2024 • 19:00
Af:
Redaktionen
MILJØ | Torsdag 19. september 2024 • 19:00

Fragtskib med 20.000 tons eksplosivt ammoniumnitrat ombord og revner i skroget blev afvist af Norge og Litauen, og er nu på vej mod Storebælt og Østersøen.

Fragtskibet Ruby, der ifølge det norske Sjøfartsdirektoratet er lastet med 20.000 tons sprængfarlig ammoniumnitrat, er på vej mod dansk farvand. Fragtskibet har kurs mod Litauen for at få repareret skader på skrog, skrue og ror efter en grundstødning, men Litauen afviser at tage imod fartøjet på grund af skibets last. Fartøjet er tidligere af samme årsag blevet afvist i Norge, skriver Information.

På skibets planlagte rute, der fremgår af hjemmesiden Marinetraffic, kan man se, at det vil passere Bornholm på sin tur østpå. Kommunens beredskabschef Louise Lyng Bojesen siger til Tidende, at "lige nu er det ikke en sag for Bornholms Brandvæsen eller kommunen".

– Vi er ikke blevet orienteret. Vi plejer ikke at blive orienteret om skibstransporter på den måde. Vi agerer på land, og det er her, vi har hjemmel til at agere. Vores grænse stopper ved gummistøvlekanten i havet – ellers er det de nationale myndigheder.

– Men kommer det ind på kysten, eller der er en forureningsrisiko, så har vi en opgave, siger hun til Tidende og understreger:

– Hvis der kommet noget, så orienterer de nationale myndigheder os jo.

Skal overvåges nøje

Søfartsstyrelsen skriver i en mail til Dagbladet Information og Danwatch, at man er opmærksom på fartøjet.

– Søfartsstyrelsen har noteret sig, at skibet MV Ruby er på vej til at passere dansk farvand. Angiveligt med henblik på reparation i Litauen, skriver Søfartsstyrelsen til Information og Danwatch.

– Såfremt skibet gennemsejler danske farvande, vil de danske myndigheder nøje overvåge skibets sejlads.

Fartøjet befinder sig torsdag ud for den norske kyst, men har meldt en rute, der går via dansk farvand gennem Østersøen til Litauen, hvor det har forventet ankomst om få døgn. Det fremgår blandt andet af online-tjenesten MarineTraffic.com.

Fartøjet har syv gange så meget ammoniumnitrat om bord, som forårsagede den voldsomme eksplosion i Beirut i 2020. Dengang var det 2.750 tons af stoffet, der eksploderede.

– Givet skibets last har Søfartsstyrelsen bedt skibets flagstat, Malta, om at informere Søfartsstyrelsen om, hvilke betingelser de som flagstat har opstillet for skibets sejlads. Flagstaten har ansvaret i forhold til at sikre, at den planlagte sejlads er tilrettelagt sikkerhedsmæssigt forsvarligt, skriver Søfartsstyrelsen til Information og Danwatch.

Kan indgå i russisk hybridkrig

Fartøjet tog lasten ombord i en russisk havn og Jacob Kaarsbo, der er senioranalytiker ved tænketanken Europa og tidligere analytiker i Forsvarets Efterretningstjeneste, vurderer, at fartøjet potentielt kan indgå i en russisk hybridkrig mod Europa.

Han har hæftet sig ved, at fartøjet blandt andet navigerede til Tromsø og derefter i flere dage lå for anker ved Andøya, hvor der ligger en strategisk vigtig NATO-base.

– Det er påfaldende og tankevækkende, hvordan Ruby har sejlet rundt til strategisk vigtige steder i Nordnorge, siger Jacob Kaarsbo, der mener at det er bekymrende, at det skadede fartøj med den farlige last nu formentlig skal gennemsejle dansk farvand:

– Det kan jo gå galt. Der er ingen, der siger, at det vil gå galt, men hvis det gør, kan det blive rigtig slemt, siger han til Information.

Skader på skrog, ror og skrue

Ruby var i slutningen af august på vej mod Las Palmas på Mallorca efter at have taget lasten af kemikalier ombord i den russiske havn Kandalaksha, der ligger på Kolahalvøen nær Murmansk. Ved udsejlingen fra havnen grundstødte fartøjet ifølge den skadesrapport, som fartøjet senere indleverede til norske myndigheder.

Det 183 meter lange fragtskib fik ved grundstødningen skader på skrog, ror og skrue.

Efter grundstødningen sejlede Ruby til Tromsø i Norge, hvor det i første omgang blev tilbageholdt af de norske myndigheder og derefter afvist da myndighederne blev opmærksomme på den sprængfarlige last. Både norsk politi og lokale myndigheder har løbende orienteret den norske offentlighed om sagen, og der blev oprettet en sikkerhedszone på 500 meter omkring fragtskibet.

Kommunikationsdirektør Dag Inge Aarhus i det norske Sjøfartsdirektorat forklarer til Information og Danwatch, at de norske myndigheder kontrollerede skibet ved en såkaldt havnestatskontrol, der viste at der var skader på skibet, herunder revner i skroget, efter grundstødningen.

Fartøjet er ifølge skibsregistre syrisk ejet via et holdingselskab i Libanon.

Den litauiske premierminister Ingrida Šimonyte har kategorisk nægtet, at skibet vil få lov til at anløbe litauisk havn med lasten ombord.

– Lasten vil ikke få tilladelse til at komme ind, sagde hun sidste torsdag under en spørgerunde i det litauiske parlament ifølge flere litauiske medier, blandt andet LRT.

I Danmark henviser Søfartsstyrelsen til den norske havnestatskontrol af fartøjet:

– Søfartsstyrelsen bemærker, at de norske myndigheder har gennemført en havnestatskontrol og på basis heraf har tilladt skibet videre sejlads, skriver Søfartsstyrelsen til Information og Danwatch.

Ruby blev onsdag ledsaget af en hollandsk slæbebåd og af et norsk patruljefartøj, skriver Information.

Følg debatten på facebook!
'JEG HÅBER, MAN BLIVER LIDT GLAD, NÅR MAN STIKKER HOVEDET IND''JEG HÅBER, MAN BLIVER LIDT GLAD, NÅR MAN STIKKER HOVEDET IND''JEG HÅBER, MAN BLIVER LIDT GLAD, NÅR MAN STIKKER HOVEDET IND''JEG HÅBER, MAN BLIVER LIDT GLAD, NÅR MAN STIKKER HOVEDET IND'
FÅ ABONNEMENT