Giver svar på bornholmernes spørgsmål

Giver svar på bornholmernes spørgsmål
Jens Hjul-Nielsen adresserer nogle af de problemstillinger ved den nye affaldsordning. Foto: Marine gastineau
MILJØ | Tirsdag 12. november 2024 • 05:30
MILJØ | Tirsdag 12. november 2024 • 05:30

Bofas direktør Jens Hjul-Nielsen svarer på spørgsmål og undren angående den nye affaldsordning. Han forklarer blandt andet fravalget af bionedbrydelige poser til madaffald og erkender, at man har et efterslæb på henvendelser fra borgere.

Da Tidende i forrige weekend efterspurgte bornholmernes holdning og oplevelser efter den første måned med den nye affaldsordning, affødte det mange kommentarer.

Rigtig mange og faktisk størstedelen var positive, men som man efterfølgende kunne læse i avisen, var der også en række problemer og udfordringer, som gik igen i kommentarsporet. Tidende har mandag søgt svar på nogle af de mest udbredte problemstillinger hos Bofas direktør, Jens Hjul-Nielsen.

Holder øje med alle udfordringer

Når man læser kommentarerne igennem, danner der sig et tema omhandlende de nye affaldsspande.

Flere er utilfredse med spandenes dimensioner. Spanden til mad er for stor, og nogle af de andre fraktioner, som rest- eller plastaffald, kunne bruge mere plads, lyder det.

Jens Hjul-Nielsen har tidligere adresseret kritikken i et skriftligt svar, hvor direktøren forklarede:

– Der er 120 liters kapacitet til rådighed til restaffald hver 14. dag og 140 liters kapacitet til madaffald, så de to er stort set identiske. I langt de fleste tilfælde vil det være rigeligt, når man påtænker, at der tidligere var 220 liters kapacitet til alt affald inklusive metal, plast og fødevareemballager etc. I alt har man nu 860 liters kapacitet til de fraktioner, man tidligere havde 440 liters kapacitet til pr måned. Hvis der er borgere, der har brug for endnu mere kapacitet, kan man altid tilkøbe det, lød det fra Jens Hjul-Nielsen.

Og der er fortsat ikke planer om at ændre på de nuværende dimensioner, fortæller Bofas direktør.

– Det gør vi os ikke overvejelser om at lave om på. Jeg kan ikke afvise, at vi om nogle år sidder og snakker om det, men for nærværende gør vi ikke. Når et mindre antal har nogle udfordringer, skal det løses individuelt og ikke systematisk, siger Jens Hjul-Nielsen.

Der er også nogen, der fortæller, at deres spande ikke bliver tømt ordentligt ved afhentning. Er det noget, I har hørt om?

– Vi har hørt om problematikken, men ikke i større skala. Jeg tror især, det gælder for plastik, hvis man får klemt det lidt for meget sammen, så kan det sætte sig i spænd, og så kan det måske være svært at få det hele ud, siger direktøren og tilføjer:

– Men vi monitorerer alle de her problemer og udfordringer. For nærværende er de ikke så store, at vi har planer om systematisk indgriben, men vi holder meget øje med det og er løbende i dialog med både spandeleverandør og affaldstransportør.

Fravalg af bionedbrydelige poser

En anden undren, der er dukket op hos flere bornholmere, er valget om at benytte almindelige plastikposer til madaffald og ikke de bionedbrydelige poser, man ellers ser anvendt mange andre steder i landet.

Kritikken går på, at det ikke virker særlig miljøvenligt at anvende så mange plastikposer, men ifølge Jens Hjul-Nielsen er det efter anbefaling fra dem, der modtager madaffaldet fra Bofa, at man ikke bruger bionedbrydelige poser.

– De bionedbrydelige poser er karakteriseret ved, at de enten bliver nedbrudt for hurtigt, og så står man pludselig med en hel masse brun sovs i hånden. Eller også bliver de nedbrudt for langsomt, så de ikke er nedbrudt, når de kommer frem til forbehandlingsanlægget. Det gør, at man har poser, som er halvt nedbrudte, hvilket typisk gør, at de trevler og sætter sig fast i pumper og tandhjul.

– En ganske almindelig pose bliver ved med at være en almindelig pose, så den kan meget lettere separeres maskinelt, fortæller Jens Hjul-Nielsen.

Han vil ikke udtale sig om, hvorfor man så bruger de bionedbrydelige poser mange andre steder, da det afhænger af, hvilken behandler madaffaldet afleveres hos, forklarer direktøren.

Det kan her tilføjes, at alt bioaffald fra Bofa bliver sendt til virksomheden Gemidan i Ølstykke på Sjælland. Her bliver plastikposerne, som affaldet er blevet afleveret i, sorteret fra.

Skrald ved affaldsøer

Flere nævner også de famøse affaldsøer, som er løsningen, der nu benyttes i alle sommerhusområder og nogle få steder i byerne.

"Nogle af containerne er defekte og "turister" stiller deres blandede affald ved siden af containerne. Så nej, det fungerer ikke for nuværende".

"Et stort problem er, hvis de nedgravede affaldsøer bliver blokeret, og låget ikke kan åbnes, så smides affaldet ved siden af", lød det blandt andet, og Jens Hjul-Nielsen erkender, at man i efterårsferien havde lidt udfordringer.

– I uge 42, som jo stadig var i opstartsfasen og efterårsferie, var der noget, hvor vi måtte rundt og rydde op. Efter det synes jeg ikke, det har været voldsomt. Vi har jo en mand, der kører rundt og holder øje og rydder op. Men man må også sige, at der hviler et kæmpe ansvar på brugerne her.

Gør I jer tanker i forhold til en større indsats i at instruere turister?

– Vi har jo materiale på både tysk og engelsk, som er stillet til rådighed på vores hjemmeside, og udlejningsbranchen har det. Jeg er lidt i tvivl om, hvad vi kan gøre mere, men hvis nogen har et godt forslag, så hører jeg det meget gerne, siger Jens Hjul-Nielsen.

Efterslæb på henvendelser

Grundlæggende fornemmer Bofa-direktøren, at langt størstedelen i den brede offentlighed er tilfredse, men et sted har Bofa et efterslæb, man kæmper med, fortæller han.

– Lange svar tider er et område, vi arbejder på. Selvom vi godt vidste, at der ville blive en del og mandede op, har det ikke været nok, så nu har vi mandet yderligere op for at komme i bund med bunkerne, og det skal vi nok komme.

Mange har henvendt sig, fordi man eksempelvis ikke har fået hentet de gamle spande, at man har fået kassetteløsning og derefter ikke har fået hentet de nye spande igen, eller man simpelthen slet ikke har fået udleveret de nye spande endnu.

– Vi har prøvet at prioritere henvendelser fra dem, der af en eller anden grund ikke har fået udleveret spande. Men ja, der er et efterslæb på henvendelser. Den tager jeg på mig uden yderligere diskussion, siger Jens Hjul-Nielsen.

Han forsikrer samtidig om, at man kommer til alle henvendelser, og man skal altså ikke være bange for, at mailen til Bofa er blevet glemt i mængden.

– Vi nedbringer det dag for dag, og jeg kan kun beklage og samtidig bede om en vis forståelse for, at det trods alt er den største ændring, der er lavet i Bofas 38-årige historie.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT