Når Pernille Kofod Lydolph ser tilbage, ser hun et Bornholm, der har udviklet sig fra at være et yndet turistmål til et endnu mere yndet turistmål.
– Vi har uomtvisteligt udviklet os i en positiv retning. For ti år siden var der 1,2 millioner overnatninger på Bornholm om året, i dag er der 1,8. De næste skridt, som jeg ser det, handler meget om at udvikle flere aktiviteter og tiltag forår, efterår og vinter. Vi har allerede god belægning i mange perioder. Eksempelvis 200.000 overnatninger i september. Men vi kan sagtens nå endnu længere.
Hvorfor tror du, du vil Bornholm så meget? Du kunne jo sagtens få et job andre steder?
– Jeg tror, kompleksiteten i turismen er med til at drive mig. Og de mange dygtige mennesker og ildsjæle, der findes på Bornholm. For mig er summen af mit arbejdsliv, at Bornholm har fyldt rigtig meget. Det hører jeg også tit til middagsselskaber, skal vi nu snakke om Bornholm igen. Hver gang jeg får lejligheden, vil jeg gerne af med noget positivt om Bornholm. Det fylder bare. Jeg er nærmest Bornholm, siger Pernille Kofod Lydolph og griner.
Men hun mener det helt alvorligt, når hun siger, at der brænder en ild i hende. Og den handler om at gøre noget godt for Bornholm.