Pernille: Jeg er nærmest Bornholm

Pernille: Jeg er nærmest Bornholm
Pernille Kofod Lydolph, direktør for Destination Bornholm, fylder 50 i dag. Foto: Anette Vestergaard
NYHED | ABONNENT | 22. SEP 2023 • 05:30
NYHED | ABONNENT
22. SEP 2023 • 05:30

Turistchef Pernille Kofod Lydolph fylder 50 i dag fredag den 22. september.

For 42 år siden lovede forældrene Pernille, at hun måtte få en hest, når hun kom til Bornholm. Det var lokkemad, for at få flytningen til at glide lidt nemmere ned. Og de holdt deres løfte.

– Det var noget af det første der skete, da vi kom herover. Vi hentede en hest i Knudsker, siger Pernille Kofod Lydolph. Hun var otte år gammel, da hun flyttede til Klemensker sammen med sine forældre og en et år gammel lillesøster.

Taktikken virkede. Pernille Kofod Lydolph forelskede sig så meget i sin shetlandspony, at hun næsten glemte at savne klassekammeraterne i Skævinge. Hun blev faktisk så glad for at ride, at hun tog sin hest med, da hun flyttede til København for at studere. Når hun tog hjem til Bornholm for at holde sommerferie, fulgte hesten med.

– Jeg lagde ridningen på hylden, da jeg fik børn, men jeg håber, jeg kan genoptage det en dag, siger Pernille Kofod Lydolph, der har en 15-årig søn og en 18-årig datter sammen med ægtemanden Jesper.

Hun er, som de fleste ved, direktør for Destination Bornholm, og i dag fredag den 22. september fylder hun 50 år.

Drømte om at blive landmand

Pernille Kofod Lydolphs mor er bornholmsk, mens faren, KB Larsen, er fra Sjælland. Flytningen skyldtes, at faren fik job som direktør i BAF. Familien slog sig ned i Klemensker, og Pernille gik på Klemensker skole, som hun med egne ord blev fantastisk glad for.

Interessen for dyr og natur stammer fra de mange timer Pernille tilbragte på morfarens gård på Bedegadevej.

– Han var enkemand, og det betød måske, at han havde mere tid til os andre. Han havde en meget stor plads i mit hjerte. Og jeg havde også engang en drøm om, at jeg skulle være landmand. Det var måske nok på grund af min morfar.

Efter folkeskolen fortsatte Pernille på amtsgymnasiet i Rønne og derefter gik turen til København.

– Jeg vidste ikke rigtig, hvad jeg ville, men jeg havde en god fransklærer på gymnasiet, Vivian, og jeg kunne godt lide sproget. Så jeg begyndte at studere fransk på universitetet.

Efter et år gik det op for Pernille, at hun måske ville ende som gymnasielærer, hvis hun kun læste fransk. Derfor besluttede hun sig for at begynde at læse økonomi også.

– Det ville give mig en profil, der mindede om den daværende SPRØK-uddannelse, som er mere rettet mod erhvervslivet. Og jeg er jo opdraget til, at man gør tingene færdigt, så jeg holdt fast i fransk og kombinerede uddannelsen med økonomi.

Chef for det hele

Pernille Kofod Lydolph fik sit første job som salgskoordinator på nylonstrømpefabrikanten DIMs kontor i Danmark. Det var et barselsvikariat, og da det var slut gik turen tilbage til Bornholm. Her fik hun i 2002 sit første job på Destination Bornholm som marktingkoordinator. Året efter deltog hun i en rejsemesse i Warszawa. Her mødte hun Jesper, som også arbejdede i turistbranchen. Han kom fra Næstved, og efter et par år flyttede parret til Karrebæksminde.

– Det mindede om Bornholm, siger Pernille Kofod Lydolph, der har arbejdet for Destination Bornholm siden 2002, kun afbrudt af fire år som marketingschef i Danske Færger. I 2012 vendte hun tilbage og indtog topjobbet som direktør for den bornholmske turistorganisation, og i 2021 blev hun forperson for Destination Danmark.

Her er målet at styrke turismen i hele landet.

– Konkret kan man sige, at vi løfter barren for alle destinationsselskaber med et fælles virke og vores fælles sager. Det giver fordele for alle. For Bornholm betyder det, at vi prøver at sikre, at vi får nogle penge til den nationale markedsføring, altså markedsføring rettet mod danskerne, så nogen af danskernes rejser forhåbentlig bliver konverteret til rejser i Danmark. Hvis vi lykkes med det, får vi en pose penge til at understøtte budskabet om Bornholm.

Det fylder

Når Pernille Kofod Lydolph ser tilbage, ser hun et Bornholm, der har udviklet sig fra at være et yndet turistmål til et endnu mere yndet turistmål.

– Vi har uomtvisteligt udviklet os i en positiv retning. For ti år siden var der 1,2 millioner overnatninger på Bornholm om året, i dag er der 1,8. De næste skridt, som jeg ser det, handler meget om at udvikle flere aktiviteter og tiltag forår, efterår og vinter. Vi har allerede god belægning i mange perioder. Eksempelvis 200.000 overnatninger i september. Men vi kan sagtens nå endnu længere.

Hvorfor tror du, du vil Bornholm så meget? Du kunne jo sagtens få et job andre steder?

– Jeg tror, kompleksiteten i turismen er med til at drive mig. Og de mange dygtige mennesker og ildsjæle, der findes på Bornholm. For mig er summen af mit arbejdsliv, at Bornholm har fyldt rigtig meget. Det hører jeg også tit til middagsselskaber, skal vi nu snakke om Bornholm igen. Hver gang jeg får lejligheden, vil jeg gerne af med noget positivt om Bornholm. Det fylder bare. Jeg er nærmest Bornholm, siger Pernille Kofod Lydolph og griner.

Men hun mener det helt alvorligt, når hun siger, at der brænder en ild i hende. Og den handler om at gøre noget godt for Bornholm.

– Jeg tror, det er fællesmængden af min kærlighed til Bornholm og så alle de fantastiske mennesker jeg møder på min vej hver dag. Det fylder rigtig meget.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT