Omkring 1. verdenskrig valfartede kunstnere til Christiansø med ønske om at komme ud i naturen, arbejde med øens farver og lys og udvikle et nyt maleri.
Christiansø og Bornholm blev vigtige destinationer, som kunstnerne rejste til tur-retur fra storbylivet, hvor de fortrinsvis uddannede sig, fortæller en pressemeddelelse fra Bornholms Kunstmuseum, som lørdag slår dørene op til en ny udstilling, "Bornholmermalere tur-retur".
En af de mest dedikerede i kredsen var maleren Karl Isakson (1878-1922), som drømte om at skabe en kunstnerkoloni, hvor malere, forfattere og musikere kunne få ro til at arbejde og bo billigt. Forbilledet hentede han hos Kristian Zahrtmann og det fællesskab af nordiske kunstnere, som omgav ham i den italienske bjergby Civita d'Antino.
Isakson besøgte Zahrtmann i 1902, og det sydlandske lys og Zahrtmanns brug af komplementære farver samt ikke mindst hans støtte til kunstnere om at skabe et selvstændigt maleri fik en afsmittende virkning på flere end 200 af Zahrtmanns elever – heraf flere, som også er med på udstillingen og senere blev kendt som Bornholmermalere.