Cobra-kvinderne trækkes frem i lyset

Cobra-kvinderne trækkes frem i lyset
Udsnit af maleri af Sonja Ferlov Mancoba.
KUNST | KULTUR | BORNHOLM | Lørdag 18. september 2021 • 12:00
Af:
Peter Tiemroth
KUNST | KULTUR | BORNHOLM | Lørdag 18. september 2021 • 12:00

Jornmuseet i Silkeborg sætter fokus på den berømte kunstnerbevægelses kvinder, hvoraf en håndfuld havde tilknytning til Bornholm.

Det er i år 70 år siden, at den i eftertiden så guldrandede Cobra-bevægelse, der kun eksisterede fra 1948 til 1951, gik i opløsning. Helt i tidens ånd sætter Jorn-museet i Silkeborg derfor resten af året fokus på de tilknyttede kvinder.

Hidtil er kun Sonja Ferlov Mancoba – hende med den planlagte museumspavillon på Kjærenæsgrunden i Allinge – og Else Alfelt anerkendt som egentlige Cobra-kunstnere. Nu trækkes også andre kvinder med tilknytning til øen – mere frem i lyset.

Udstillingen "Cobra – de kvindelige kunstnere" undersøger i alt 19 kvindelige kunstneres bidrag til udviklingen af den abstrakte kunst i tiden omkring Cobras eksistens, hvor adskillige af de danske og udenlandske kunstnere vil være stort set ukendte navne for de fleste.


Værk af Sonja Ferlov Mancoba.


Øjenåbner

– Udstillingen vil uden tvivl blive en øjenåbner for publikum, og under arbejdet med udstillingen er vi blevet forbløffet over at opdage, hvor fremragende de kvindelige kunstnere fra perioden er, fortæller museumsdirektør Jacob Thage.

– Alligevel fremstår Cobra som en lukket mandeklub, hvis kønsmæssige sammensætning er blevet taget for givet. Det er mændene, der i dag står som bevægelsens hovedaktører, selvom kvindelige kunstnere spillede en væsentlig rolle for Cobras udvikling.

– Det gjorde de i kraft af deres deltagelse i væsentlige udstillinger og kunstnersammenslutninger som f.eks. Linien og Høst, hvor de bidrog til det eksperimentelle og spontant-abstrakte udtryk, der blev en væsentlig forudsætning for Cobra.


Værk af Anna Thommesen.


Ti danske

Bortset fra Ferlov og Alfelt fik de kvindelige kunstnere – ifølge arrangørernes undersøgelse af de kvindelige kunstneres vilkår og position i forhold til Cobra – aldrig lov til at sætte deres aftryk i kunsthistorien.

Det er dog en sandhed med modifikationer også for de to andre Mille Heerup og Anne Thommesen med tilknytning til øen. De øvrige danskere er Grete Balle, Inge Bendixen, Else Fischer-Hansen, Elna Fonnesbech-Sandberg, Grete-Inge Petersen og Agnete Therkildsen.

Bevægelsens fængende navn Cobra blev sammensat af de tre bynavne Copenhagen-Bruxelles-Amsterdam, hvorfra de kunstnere kom, der var med i samarbejdet. Derfor er ni af udstillingens i alt 19 kvinder naturligt nok udenlandske.

FÅ ABONNEMENT