Også udlændinge i det gryende Cobra som Brands, Constant, Rooskens nød godt af den bornholmsk/tyske generøsitet. Mens Ejler Bille og Sonja Ferlov allerede i 1930'erne i Gudhjem arbejdede med surrealismen som afsæt til cobra.
Men projektet var nær blevet kvalt i fødslen, fordi initiativtageren Jorn dyrkede et længerevarende forhold til Constants hustru. Jorn med familie boede i et af von Garvens ejet hus på Strandstien, mens Constant holdt til oppe på selve Abildgaard.
Den forsmåede ægtemand tog damperen bort, mens begivenhederne for Jorn gav stof til maleriet "Ugler i mosen", som i dag befinder sig på Helligdommen. Maleriets tre figurer, den ene et selvportræt, symboliserer aktørerne i trekantsdramaet.
Fire i Silkeborg
Af de fire deltagere på "Cobra – de kvindelige kunstnere" med tilknytning til Bornholm forekommer Sonja Ferlov aktuelt mest levende. Ikke kun på grund af Kjærenæs-projektet. Helligdommen ejer adskillige af hendes værker, som også findes på gaden i Rønne.