Millionprojekt afhænger af dit kryds

Millionprojekt afhænger af dit kryds
Det fremtidige rådhus i Knudsker med fire fløje ses her foroven. Den sydligste fløj er et nybyggeri i tre etager. Et par bygninger skal rives ned, men den oprindelige skolebygning, den nyere aula, fløjen mod syd samt gymnastiksalen og tilhørende omklædning og badefaciliteter bevares som en del af komplekset. Illustration: Bornholms Regionskommune
DAGENS VALGTEMA | BORNHOLM | ABONNENT | 9. NOV 2021 • 07:30
Jakob Nørmark
Journalist
DAGENS VALGTEMA | BORNHOLM | ABONNENT
9. NOV 2021 • 07:30

Udfaldet af kommunalvalget får stor betydning for, hvordan kommunens plan for at samle medarbejderne på færre matrikler kan blive udformet. Kun S, SF og V støtter helhjertet op om planen, viser partiernes svar på dagens spørgsmål.


Rådhusplanen har ikke vist sig at være den store billetsælger i valgkampen indtil videre, og det er næppe nogen overraskelse, at de fleste partier i dagens rundspørge tager afstand fra projektet, sådan som det ligger i dag efter Socialdemokratiet og Venstres budgetaftale, hvor aftalen om finansiering betød, at en stribe andre projekter måtte udskydes eller annulleres.

Thomas Thors (S) fremhæver i sit svar, at renoveringer og tilbygninger vil "give vores medarbejdere, der huses i Rønne og Tejn anstændige og ordentlige arbejdsmiljømæssige forhold, men også betydelig bedre ledelsesmæssige forhold". Samtidig vil samlingen af administrationen føre til en "bedre og mere effektiv sagsbehandling for borgere og erhvervsliv," vurderer den siddende borgmester, der fra han satte sig for bordenden gjorde det til en topprioritet at eksekvere den sammenlægning, han selv lagde kimen til for 20 år siden, da det blev besluttet at lægge de fem bornholmske kommuner sammen.

Venstres Søren Schow skriver, at Snorrebakken ikke er nybyggeri, men en renovering. Omend de eksisterende bygninger, der senest blev brugt til at uddanne lærere og pædagoger, ganske rigtigt skal anvendes efter en gennemgribende modernisering, er det også et faktum, at projektet omfatter en tilbygning i tre etager.

90 fra kassen

Finansieringsformen bliver kritiseret fra flere fronter. De fleste midler til den samlede rådhusplan findes ved at trække 90 millioner kroner op af kommunekassen. Borgmester Thomas Thors har arbejdet på at få adgang til mere lånefinansiering, og hans møder med indenrigsminister Kaare Dybvad Bek i sidste uge handlede netop om at gøre regeringen opmærksom på behovet for forbedrede lånemuligheder. Denne strategi bifaldes af Leif Olsen, som er den partiformand uden for budgetforliget, der forholder sig mest positiv til rådhusplanen.

Det andet venstrefløjsparti i byrådssalen, Enhedslisten, har hele vejen igennem været modstandere af planen og foretrækker som flere andre af de opstillede partier at nøjes med at renovere de trængende bygninger på Ullasvej. Morten Riis foretrækker at bevare en decentral struktur og bringer desuden Østre Skole i spil som hjemsted for en større del af Center for Børn og Familie, som han som udvalgsformand har det politiske ansvar for.

Både Konservative og Dansk Folkeparti ønsker, at kommunen genovervejer at indgå i et offentligt-privat partnerskab. Linda Kofoed Persson (DF), der tidligere har fortalt, at hun er åben for, at kommunen kan leje sig ind i nyt rådhus og ikke behøver eje rådhusbygningen, Kirstine van Sabben (BL) og Matilde Lissau (RV) ser helst, at Bornholms Regionskommune går tilbage til tegnebrættet og – når økonomien tillader det – bygger ét stort rådhus til hele administrationen.

Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne, der problematiserer anlægsarbejdets omfang, var i øvrigt med til at vedtage rådhusplanen, da 20 ud af 23 medlemmer af kommunalbestyrelsen stemte for planen i juni. Når den nye kommunalbestyrelse samles første gang, har Dansk Folkeparti annonceret, at de vil fremsætte et forslag, der skal standse rådhusbyggeriet på Snorrebakken.

– Hvis de gennemfører det (rådhusbyggeriet i budgetaftalen, red), kommer vi uanset hvad på det første møde i januar til at stille et medlemsforslag om at trække tæppet væk under det. En kommunalbestyrelse skal have muligheden for at føre den politik, som den finder fornuftig, sagde René Danielsson til Tidende, inden budgettet blev endelig vedtaget.

 


Fakta om rådhusplanen

Rådhusplanen samler administrationen i disse tre afdelinger i Knudsker og Rønne. Samtidig vedrører planen administrationens bygninger i Tejn, mens eventuelle renoveringer af bygningerne i på Møllevænget i Nexø ikke indgår i selve rådhusplanen.

KNUDSKER/SNORREBAKKEN – Afdeling for Erhvervs- & Samfundsudvikling:

Borgmester og Direktion. Center for Regional Udvikling, IT og Sekretariat. Center for Natur, Miljø og Fritid. Center for Ejendomme og Drift. Center for Økonomi og Personale. Business Center Bornholm.

Projektet på Snorrebakken omfatter renovering, nedrivninger og en tilbygning. Den komplette sammenflytning, som kommunalbestyrelsen (S og V) afsatte penge til i budgettet, ventes at koste cirka 80 millioner kroner. Denne samling af administrationen inkluderer Center for Økonomi og Personale og dets 79 medarbejdere, som i dag har til huse i Nexø.

Undlader man at flytte medarbejderne fra Center for Økonomi og Personale ventes projektet at blive 20 millioner kroner billigere, da den nye fløj på den bagerste del af grunden derved kan opføres i ét plan i stedet for tre.

ULLASVEJ – Afdeling for Sundhed & Velfærd:

Center for Børn og Familie. Center for Sundhed og Forebyggelse. Center for Psykiatri og Handicap. Center for Skole Center for Ældre.

Rådhusafdelingen på Ullasvej/ Helsevej er for cirka 225 medarbejdere på de store velfærdsområder som skole-, ældre-eller børne-og familieafdelingen. Udgifterne til renovering og modernisering ventes at ligge på 26-34 millioner kroner. En af de større opgaver bliver at installere elevatorer i de gamle bygninger, der oprindeligt blev indrettet til kollegieboliger for studerende. Også nye vinduer er en presserende opgave, som indgår i den ramme, kommunalbestyrelsen har vedtaget at prioritere.

LANDEMÆRKET – Afdeling for Job- & Borgerservice:

Center for job, Uddannelse og Rekruttering. Borgerservice. Jobcenter. Rådhussal og vielsesrum.

Foruden at lægge lokaler til jobcentret og borgerservice er denne rådhusafdeling stedet, hvor politikerne samles til kommunalbestyrelsesmøder.

Renoveringerne på Landemærket er beregnet til 22-26 millioner kroner, men dette arbejde hører til en senere fase.

TEJN – Ikke længere administrationsbygning

Endelig skal kommunen også poste 6,7-9,5 millioner kroner i at renovere bygningerne i Tejn, som den udkørende hjemmepleje på Nordbornholm skal overtage en del af. Bornholms Museum og Bornholms Ø-arkiv skal efter det store anlægsprojekt i Knudsker er afsluttet, rykke ind i en anden fløj, men udgifterne til at klargøre bygningerne i denne del skal afholdes af museet.

 


Rådhusplanens økonomi

Kommunalbestyrelsen har vedtaget en rådhusplan i to faser. Finansieringen af første fase til 114,1 millioner kroner er på plads, mens fase 2, der omfatter Landemærket, efter administrationens vurdering kan vente med at blive behandlet til budgetforhandlingerne i 2024. Den nærmere udformning af fase 2 vil blandt andet afhænge af Rønne Bibliotek og Ø-arkivets fremtidige placering.

Den samlede rådhusplan i den dyreste udgave, hvor supplerende arbejder (mekanisk ventilation og en tilbygning til Ullasvej-afdelingen for Center for Børn og Familie) indgår, bringer den samlede sum op på 150,3 millioner kroner ifølge rådhusplanen, som rådgivningsfirmaet Urland står bag.

Cirka 80 millioner kroner hører til renoveringen og byggeriet i Knudsker, mens 70 millioner kroner dækker Ullasvej, Landemærket og Tejn.

Kommunen ønsker at lånefinansiere en større del af projektet. Indtil videre findes størstedelen af pengene (to x 45 millioner kroner) i kommunens kasse, mens flere større anlægsprojekter blev udsat i forbindelse med budgetaftalen for at frigøre midler til de ekstraordinært store anlægsposter i 2023 og 2024. Om lånemulighederne skrev administrationen følgende tidligere på året:

"Hvor stor en andel af de samlede anlægsudgifter i projektet, der kan finansieres ved lån afhænger af hvor meget, der udgøres af energibesparende foranstaltninger, dels af hvor stor lånepuljen for kommende år er samt de samlede ansøgninger hertil. (...) Sammen med lån kan finansieringen ske ved besparelser eller udskydelse af øvrige anlægsprojekter. De udgifter, der ikke dækkes af besparelser eller lån vil udgøres af kassetræk".

Denne finansieringsplan blev godkendt af hele kommunalbestyrelsen på nær Enhedslisten og Bornholmerlisten.

 


Hvem stemte hvad

Den nye rådhusstruktur med tre afdelinger blev vedtaget på kommunalbestyrelsesmødet 24. juni 2021. Den faseopdelte proces med fase 1 og 2 blev vedtaget som udviklingsplan for et fremtidigt Bornholms Rådhus. Kommunalbestyrelsen godkendte anlægsrammen og en finansieringsplan af fase 1 for et samlet anlægsprojekt på 114.100.000 kroner.

20 ud af 23 medlemmer stemte for rådhusstrukturen og investeringerne i Fase 1: Socialdemokratiet (9 medlemmer), Venstre (4), Dansk Folkeparti (4), SF (1) og Kristendemokraterne (1).

Imod stemte Enhedslisten (2) og Bornholmerlisten (1).

Ved efterårets budgetforhandliger blev finansieringen med et kassetræk på 90 millioner kroner vedtaget af blot Socialdemokratiet og Venstre som en central brik i den samlede budgetaftale, som de øvrige fem partier står udenfor.

 


Det svarer partierne

Er rådhusplanen med nybyggeri på Snorrebakken og renoveringer af bygningerne på Ullasvej og Landemærket den ideelle løsning for kommunen? Hvad er i modsatte fald den bedste løsning?


Socialdemokratiet

Ja, samlingen af medarbejdere på færre matrikler er en god løsning. Det vil dels give vores medarbejdere, der huses i Rønne og Tejn anstændige og ordentlige arbejdsmiljømæssige forhold, men også betydelig bedre ledelsesmæssige forhold - og sidst men ikke mindst bedre og mere effektiv sagsbehandling for borgere og erhvervsliv.

Radikale Venstre

Man skal starte med at opgradere Ullasvej klimamæssigt og energimæssigt. Det er grønnere og medfører helt sikkert forbedret arbejdsmiljø. Der er givet også andre lokaliteter, som trænger til en overhaling og forbedret indretning. Det skal man gøre. Men det planlagte byggeri kræver yderligere omtanke og også en nøje vurdering af projektets grønne bundlinje. Ønskes: helt ny vision for et samlet, bornholmsk rådhusbyggeri på en attraktiv placering.

Konservative

Det skal undersøges, om et nyt rådhus kan opføres som OPP (offentlig-privat-partnerskab), og hvad det i givet fald vil koste. Nybyggeri kan på sigt bedre betale sig end renovering, men lige p.t. har vi ikke råd til et nybyggeri.

Nye Borgerlige

Planerne for rådhusbyggeriet som følge af budgetforliget mellem V og S er en fejldisposition og et misfoster, som prioriterer systemets kolde mursten over respekten for borgernes skattekroner og den fælles velfærd. Med en stærkt presset økonomi er det på høje tid at sætte tæring efter næring og slå bremsen i for flere af politikernes prestigeprojekter. Indtil en ny kommunalbestyrelse kan få sat skik på økonomien må kommunen naturligvis klare sig med at lappe på de eksisterende faciliteter.

SF

Det er ikke den ideelle løsning, men det er den bedste, som findes for øjeblikket. Til gengæld skal finansieringen selvfølgelig være på plads, og her ser jeg den bedste løsning som værende en lånefinansiering, som kan afdrages over 30 år (svarende til et realkreditlån). I så fald vil driftsbesparelser i forhold til de eksisterende, udtjente bygninger i høj grad kunne bidrage til finansieringen. Vigtigt er det dog også og især, at byggeriet vil give vores medarbejdere bedre arbejdsvilkår.

Veganerpartiet

Det virker ikke som den ideelle løsning for kommunen, fordi det er en meget stor omkostning, som har nogle meget uheldige konsekvenser på det samlede budget, som det ser ud nu. De ansatte i kommunen skal have ordentlige arbejdsvilkår, men ikke nødvendigvis med nuværende løsning. Hvis der skal nybygges, er det dog afgørende, at der sker på en klima- og miljøforsvarlig måde.

Kristendemokraterne

Hovedproblemet er anlægsarbejdets omfang. Og driftsbesparelser på 25-27 mio. kr. ekstra på velfærdsområderne i 2022 – det rimer rigtig dårligt på de store anlægsudgifter.

Lavere Skatter og Afgifter

Som økonomien er, må man holde Ullasvej ved lige. Så længe der er de store problemer med kloakkerne, har det førsteprioritet.

Dansk Folkeparti

Vi så gerne, at man undersøgte muligheden for et offentligt-privat samarbejde, OPP. Vi mener faktisk stadigvæk, at at man bør kigge på at kunne samle alle de kommunale medarbejdere på én matrikel.

Venstre

Snorrebakken er ikke et nybyggeri, men en renovering, der vil skabe et indbydende og godt arbejdsmiljø for den bedste opgaveløsning for vores borgere på Bornholm og for gode forhold for medarbejderne. I Venstre vil vi følge medarbejdernes ønske om en renovering af Snorrebakken, af Ullasvej og Landemærket.

Bornholmerlisten

Nej, det er den ikke. Den ideelle løsning havde været et byggeri, som kan rumme alle de administrative medarbejdere – og ikke som nu, at de stadig vil være fordelt på tre matrikler. Men så stor en sum penge kan jeg simpelthen ikke lige hive frem.

Enhedslisten

Vi vil holde fast i de bygninger, BRK allerede har i Tejn og Nexø – og så renovere Ullasvej. Derudover vil vi forsøge at samle flere dele af Center for Børn og Familie på Østre Skole, hvor der allerede sidder familierådgivere i administrationsbygningen. Ud- og ombygningen af Snorrebakken er overflødig, hvis man lægger kabalen sådan.

Alternativet

Der er forskel på anlæg og drift. Men vi mener ikke, at vi skal prioritere så stort et beløb på én gang til dette formål. Der skal renoveres, og det er også fint at se frem imod en løsning, som vil skabe rigtig gode vilkår i kommunen, men lad det ske i to tempi: En indsats nu, og en indsats senere, når der er kommet et robust indtægtsgrundlag: Befolkningstal og arbejdskraft er sikret.



KOMMUNALVALG 2021