Målrettede annoncer uden samtykke koster LinkedIn milliardbøde

24. OKT 2024 • 13:48UDLAND

Manglende samtykker til at bruge personoplysninger i målrettede annoncer koster socialt medie en milliardbøde.

Det sociale medie LinkedIn får bøde på 310 millioner euro efter brud på EU-lov om databeskyttelse, skriver Reuters.

Bøden, der svarer til 2.3 milliarder danske kroner, får LinkedIn efter at have misbrugt brugeres personoplysninger til målrettede annoncer.

LinkedIn er et socialt medie for personer, der ønsker at opbygge netværk og knytte digitale forbindelser med andre som et led i deres karrierer.

Platformen har ikke indhentet de korrekte samtykker, før personoplysningerne er blevet brugt i målrettede reklamer, lyder afgørelsen.

Det er et brud på EU's databeskyttelsesforordning fra 2018. Forordningen har til formål at beskytte europæiske borgere mod misbrug af deres personoplysninger.

- Behandlingen af personoplysninger uden et passende retsgrundlag er en klar og alvorlig krænkelse af den grundlæggende ret til databeskyttelse, siger vicekommisær i det irske datatilsyn Graham Doyle.

Det er det irske datatilsyn (DPC), der giver bøden til den Microsoft-ejede platform, da Microsoft har sine aktiviteter i netop det EU-land.

Bøden sætter et punktum i en længere undersøgelse af LinkedIns målrettede annoncering, som det irske datatilsyn satte i gang i 2018.

Sidste år udtalte Microsoft, at selskabet forventede en bøde på 425 millioner dollar fra Irland som resultat af undersøgelsen.

- Selv om vi mener, at vi har været i overensstemmelse med den generelle databeskyttelsesforordning, arbejder vi på at sikre, at vores annoncepraksis opfylder denne beslutning inden for IDPC's (det irske datatilsyn red.) deadline, lød det fra Microsoft.

Bøden endte dog med at blive omkring 600 millioner danske kroner billigere.

Irland regulerer hovedparten af de største amerikanske techselskaber, da selskabernes EU-aktiviteter er placeret i landet.

/ritzau/Reuters

MESTE LÆST UDLAND (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT