Harris' valgkamp var i august tre gange dyrere end Trumps

21. SEP 2024 • 06:58UDLAND

Meningsmålinger spår i øjeblikket dødt løb mellem Trump og Harris forud for amerikansk præsidentvalg.

Kamala Harris' kampagnehold brugte i august 174 millioner dollar på at føre valgkamp for den demokratiske præsidentkandidat.

Det svarer til lige knap 1,2 milliarder kroner og er næsten tre gange mere, end de 61 millioner dollar, som Trumps kampagnehold brugte i samme periode.

Det viser dokumenter, som de to kampagnehold fredag indsendte til Den Føderale Valgkommission, FEC.

Begge kampagnehold har oplyst, at de fleste af pengene gik til reklamer, mens der er blevet brugt mindre beløb på at holde vælgermøder og på udgifter til rejser og lønninger.

På trods af, at Harris-kampagnen i sidste måned brugte væsentligt flere penge på at føre valgkamp, er der i øjeblikket nærmest dødt løb mellem de to præsidentkandidater i de seneste meningsmålinger.

Også i de svingstater, der kan ende med at få en afgørende betydning for udfaldet af valget 5. november, ligger de to kandidater side om side.

Selv om flere kampagnemidler betyder, at der kan bruges flere penge på at fylde sendefladen med politiske budskaber, betyder det ikke nødvendigvis, at den kandidat der bruger flest penge, er tættest på en valgsejr.

Da Donald Trump vandt over Hillary Clinton ved præsidentvalget i 2016, var det på trods af, at han havde indsamlet færre kampagnemidler end den demokratiske modkandidat.

De to kampagner har tidligere oplyst til FEC, hvor mange penge de hver især indsamlede i august. Mens Harris-kampagnen indsamlede 190 millioner dollar i august, lykkedes det Trump at indsamle kampagnemidler for 45 millioner dollar.

Den dramatiske præsidentvalgkamp, hvor Demokraternes vicepræsident, Kamala Harris, i juli pludselig - med mindre end fire måneder til valget - erstattede præsident Joe Biden som partiets kandidat, har gjort, at antallet af reklamer er eksploderet.

Der bliver brugt 12 milliarder dollar - over 80 milliarder kroner - på politiske reklamer. Det er næsten 30 procent højere end ved valget for fire år siden.

Det viser en opgørelse fra MediaRadar CMAG, som analyserer markedet.

Omkring en tiendedel af beløbet - cirka otte milliarder kroner - står præsidentkampagnerne for at bruge. Resten bliver brugt i forbindelse med de øvrige valg.

/ritzau/Reuters

MESTE LÆST UDLAND (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT