Delta sagsøger Crowdstrike for omfattende microsoftnedbrud

26. OKT 2024 • 01:16UDLAND

Microsoftnedbrud kostede Delta Airlines mere end 3,45 milliarder kroner, lyder det i søgsmål mod Crowdstrike.

Delta Airlines, USA's næststørste luftfartsselskab, har sagsøgt it-selskabet Crowdstrike for det globale microsoftnedbrud, som i juli satte mere end 8,5 millioner enheder ud af drift.

Delta skriver i søgsmålet, at nedbruddet var "katastrofalt" for deres forretning.

Nedbruddet satte ifølge luftfartsselskabet en kæp i hjulet for mere end 1,3 millioner passagerers rejseplaner og kostede over en halv milliard dollar. Det svarer til 3,45 milliarder kroner.

Delta har i hårde vendinger før kritiseret Crowdstrike for det store it-nedbrud. Crowdstrike har afvist kritikken og hævder, at det kun i et meget lille omfang bærer ansvar for nedbruddet.

Sagen drejer sig om en fejl i en opdatering af et antivirusprogram, som Crowdstrike står bag, der den 19. juli forårsagede problemer over hele verden.

Opdateringen fik computere, der bruger Microsofts styresystemer, til at gå ned. Microsoft estimerer, at it-nedbruddet ramte 8,5 millioner enheder, der har Windows som styresystem.

Nedbruddet skabte blandt andet problemer i flere lufthavne i udlandet, ligesom hospitaler, banker og butikker blev ramt.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters har Crowdstrike 29.000 kunder i hele verden. Det er blandt andet selskaber som Google, Amazon og Intel.

Adam Meyers, som er vicedirektør for Crowdstrike, måtte i september stå skoleret for Repræsentanternes Hus i USA, hvor han blev udspurgt om nedbruddet.

Direktør George Kurtz var egentlig inviteret, men han sendte sin underordnede i stedet.

Meyers fremhævede vigtigheden af at forbedre test og kontrol af virksomhedens sikkerhedsopdateringer samt at ændre den måde, hvorpå de bliver sendt afsted.

Han beklagede desuden dybt for hændelsen og sagde, at man var fast besluttet på at forhindre, at et sådant nedbrud skulle ske igen.

/ritzau/Reuters

MESTE LÆST UDLAND (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT