Nordeas netbank kører igen efter nyt cyberangreb
De seneste uger har Nordea været udsat for en lang række cyberangreb. Fredag var den gal igen.
Mange Nordea-kunder havde fredag i flere timer problemer med at logge ind på banken på grund af cyberangreb.Fredag klokken 21.41 oplyser Nordea dog, at både netbanken og mobilbanken fungerer normalt igen.
Der var tale om et overbelastningsangreb - et såkaldt DDoS-angreb - som betød, at kunder ikke kunne benytte banken i Sverige, Norge, Danmark og Finland.
Mads Skovlund Pedersen, der er dansk landechef for Nordea, var tidligere på aftenen ude at beklage situationen.
- Først og fremmest vil jeg gerne beklage meget over for vores kunder, som har problemer med at logge på vores mobil- og netbank.
- Årsagen er, at vi her til aften igen er udsat for massiv overbelastningsaktivitet med det formål at blokere adgangen til vores digitale tjenester. Vi arbejder lige nu på højtryk for at sikre normal drift igen, lød det i en udtalelse fra Mads Skovlund Pedersen til Ritzau.
Hjemmesiden Downdetector, der overvåger nedbrud på hjemmesider, berettede ifølge den svenske avis Aftonbladet om cyberangrebet som de første.
Kort efter var Cathrine Graff, der er pressechef for Nordea i Norge, ude i medierne for at bekræfte cyberangrebet.
Nordea har de seneste uger været udsat for en lang række cyberangreb, der har skabt udfordringer for kunderne.
Den 10. oktober sagde Mads Skovlund Pedersen, til FinansWatch, at banken havde været ramt af cyberangreb 25 dage i træk.
- Det er ikke en tilfældig fyr i en kælder, der finder på at lancere et DDoS-angreb, der varer i 25 dage, og hvor der bliver skiftet angrebsmetode så ofte, som vi oplever det, lød det da.
Han ville i den forbindelse ikke sige, hvor angrebene kom fra.
Landechefen kunne dog oplyse, at bagmændene ikke fik adgang til kundernes data.
/ritzau/