Ølbrygger: Jeg blev træt af at drikke det billige stads

Ølbrygger: Jeg blev træt af at drikke det billige stads
Kasper Wendelboe og Cæcilie Neumann serverer øl fra bryggeriet Kasper Brew, og er ikke helt enige om hvorvidt det er en stout på 12 procent eller en chili-lime pilsner på 2,8 der hitter mest hos gæsterne. Foto: Anders LIljeroth
NOTITS | RØNNE | ABONNENT | 6. AUG 2022 • 15:00

At vælge hvilken øl der er bedst, er som at vælge mellem sine børn, mener Kasper Wendelboe, der står bag bryggeriet Kasper Brew.

De var oprindeligt tre gange Kasper, altså to med K og en med C, men lige nu er de kun to om bryggeriet Kasper Brew.

– Jeg skal faktisk i næste uge have en snak med den sidste af os, og jeg tror han snart kommer tilbage og brygger noget øl. Han savner os, siger Kasper, altså den ene af dem med med K, og med efternavnet Wendelboe, som sammen med sin kæresten Cæcilie Neumann har taget turen til Bornholm.

Hvorfor startede du med at brygge øl?

– Jeg blev træt af at drikke det billige stads man kunne købe i Netto. Og pludselig blev hobby til hårdt arbejde.

Bryggeriet Kasper Brew har nu brygget i fire år, og flyttede i år til deres eget sted i Hvidovre, hvor de nu brygger 600 liter øl af gangen.

Og hvorfor kommer I til Bornholm?

– Vi blev inviteret herover for fire år siden, hvor vi lige var startet. Så kom vi med en enkelt øl, for det var det eneste vi havde på det tidspunkt. Men det var så fantastisk, så siden har vi været her hver gang vi havde muligheden, og noget øl på lager.

Hvad er den bedste øl I har med denne gang?

– Det er jo som at vælge mellem sine børn, men det kommer an på hvilket humør man er i. Vi har alt fra en chili-lime pilsner på 2,8 procent til en stout på 12 procent. Det jeg selv drikker mest af, er alt det midt imellem, selvom jeg er meget glad for vores stout.

Hvad siger gæsterne i dag?

– Indtil videre er de mest til vores stout, mener Kasper.

– Jeg synes nu at pilsneren på 2,8 procent har solgt ret godt også, mener kæresten Cæcilie.

Den lette alkohol i øllen virker til at vinde frem mange steder, men alligevel er det ikke så nemt at sælge sådanne øl, forklarer bryggeren.

– Det deler vandene en smule. Jeg kan godt lide selv at drikke det, og jeg kan også godt lide at lave det. Men jeg har rigtig svært ved at sælge det, også selvom det er rigtig godt. Kunderne vil primært købe øl på seks til otte procent.

– Denne her pilsner er dog udviklet til en restaurant, der gerne ville have en øl på kortet, hvor man kunne køre hjem, selvom man havde drukket den, så til det formål er den helt perfekt, påpeger Cæcilie Neumann.