Trefor efter endnu en kabelfejl: Vi skal have et overblik

Trefor efter endnu en kabelfejl: Vi skal have et overblik
Pressefoto: Trefor
NYHED | ABONNENT | 8. MAR 2024 • 12:36
NYHED | ABONNENT
8. MAR 2024 • 12:36

Selvom antallet af kabelfejl på det bornholmske elnet ikke får alarmklokkerne til at ringe hos Trefor, så mangler elselskabet et overblik over, hvor ofte det sker.

Natten til mandag den 5. februar. Om morgenen den 9. februar. Om morgenen den 29. februar. Og senest fredag morgen den 8. marts.

For offentligheden kan det se ud som om, at det bornholmske elnet den seneste måneds tid har været ramt af ganske mange kabelfejl. Og selvom kabelfejl er noget, der ifølge Trefor sker jævnligt, og på mange måder er et branchevilkår for alle elselskaber, så har elselskabet ikke et overblik over præcist, hvor ofte kabelfejl sker på Bornholm.

Det siger elselskabets pressechef Ann Katrine Warren.

Har lige overtaget overvågning

Det hænger sammen med, at Trefors kontrolcenter på hovedsædet i Kolding i februar overtog driftsovervågningen på Bornholm.

Selvom elselskabet overtog selve det bornholmske elnet under navnet Trefor Elnet Øst den 1. oktober 2021, har Beof stået for opgaven med overvågning og at sende montører ud i tilfælde af fejl.

– Nu har vi først lige overtaget hele overvågningen, så vi skal selvfølgelig også lige se, hvad der er normalt på Bornholm. Det har vi i virkeligheden ikke det helt store overblik over endnu - det får vi med tiden, siger Ann Katrine Warren.

Altså hvor ofte der sker de her fejl?

– Ja, lige præcis - statistikken på det.

Er det ikke lidt bekymrende, at I som elselskab ikke har det overblik?

– Jamen det er jo noget med, at vi har overtaget det, og vi skal selvfølgelig også have informationer fra dem, der har siddet med det før. Der er også en overgangsperiode her.

Men det er jo længere tid siden, I overtog elnettet?

– Jo, men selve driftsovervågningen har vi først overtaget fra den 1. februar. Nu er kontrolrummet i Kolding, hvor de holder øje med det 24 timer i døgnet, griber ind og sender montører ud, når der er behov for det, lyder det fra Ann Katrine Warren.

Mange årsager til fejl

Hun slår dog fast, at den seneste måneds antal kabelfejl ikke er noget, der får alarmklokkerne til at ringe i elselskabet.

I og med at Trefors kontrolcenter ovre har overtaget driftsovervågningen, er elselskabet også begyndt at kommunikere lidt tydeligere om eventuelle strømafbrydelser og fejl, end det har været gjort tidligere, hvorfor de lokale medier måske også er blevet mere opmærksomme.

Hvad angår selve fejlene, siger Ann Katrine Warren, at det typisk er på selve kablerne, de opstår.

– Det kan være alle mulige årsager. Vi ved ikke altid, hvad der er sket. Det kan være jorden, der har sat sig lidt. Det kan være, at kablet er blevet beskadiget af gravearbejde for længe siden, og det så først er nu, at kablet fejler, lyder det fra pressechefen.

I mandags skete det for eksempel i Trefors dækningsområde i Kolding. 1.400 kunder fik afbrudt strømmen på grund af en kabelfejl. Det sker også, at op mod 10.000 kunder bliver afbrudt. Det er altså ikke noget, man kan gardere sig mod - hverken som elselskab eller forbruger.

– Vi gør selvfølgelig altid, hvad vi kan. Men det er noget, der sker. Det er ikke kun et bornholmsk fænomen. Det sker for alle selskaber, siger Ann Katrine Warren.

Den første strømafbrydelse fredag fandt sted klokken 7. Klokken lidt i ti havde alle igen strøm i kontakten, oplyser pressechefen.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT