Hun slår dog fast, at den seneste måneds antal kabelfejl ikke er noget, der får alarmklokkerne til at ringe i elselskabet.
I og med at Trefors kontrolcenter ovre har overtaget driftsovervågningen, er elselskabet også begyndt at kommunikere lidt tydeligere om eventuelle strømafbrydelser og fejl, end det har været gjort tidligere, hvorfor de lokale medier måske også er blevet mere opmærksomme.
Hvad angår selve fejlene, siger Ann Katrine Warren, at det typisk er på selve kablerne, de opstår.
– Det kan være alle mulige årsager. Vi ved ikke altid, hvad der er sket. Det kan være jorden, der har sat sig lidt. Det kan være, at kablet er blevet beskadiget af gravearbejde for længe siden, og det så først er nu, at kablet fejler, lyder det fra pressechefen.
I mandags skete det for eksempel i Trefors dækningsområde i Kolding. 1.400 kunder fik afbrudt strømmen på grund af en kabelfejl. Det sker også, at op mod 10.000 kunder bliver afbrudt. Det er altså ikke noget, man kan gardere sig mod - hverken som elselskab eller forbruger.