Minder jeres forslag lidt om Uber?
– Det, vi foreslår, kan man godt sige er lidt Uber-agtigt. Men vi vil stille nogle krav op for at sikre, at sikkerheden er bedre. Forskellen mellem Uber og det her forslag er, at der ikke er nogle krav til Uber-chauffører, fordi de ikke skal identificere sig, indberetning af indkomst sker ikke automatisk, og bilen skal ikke udstyres med sikkerhedsforanstaltninger som kamera og GPS, forklarer Anne Clara Laugesen.
Derfor lægger Viggo med forslaget op til, at der skal ske en integration af den aftale, skattemyndighederne har lavet med Airbnb, som sikrer automatisk indberetning og betaling af skat, at verificering af chauffør skal ske med MitID og at bilen skal være udstyret med kamera og GPS - men dog ikke taxameter og sædeføler. Desuden skal alle ture startes via selskabets app og enten starte eller slutte i et yderområde.
Hun fortæller videre, at mange af Viggos forslag og betragtninger er kommet med i den første delrapport fra ekspertudvalget om kollektiv transport.
– Vi har lavet en hel model for det, hvor alle detaljerne er gennemtænkt. Hvis der bliver lyttet til det her ekspertudvalg, vil vi meget gerne være med til at løse nogle af de her problemer, siger Anne Clara Laugesen.