Taxaselskab vil gerne til Bornholm - men det kræver lovændring

Taxaselskab vil gerne til Bornholm - men det kræver lovændring
En taxa fra selskabet Viggo i Rågeleje. Foto: Viggo
TOPNYHED | ABONNENT | 21. JUN 2024 • 05:30
TOPNYHED | ABONNENT
21. JUN 2024 • 05:30

Det nuværende antal taxaer på Bornholm er tidligere blevet kaldt 'historisk lavt' og at det har nået et 'kritisk niveau'. Et taxaselskab står på spring for at komme med flere vogne - men det kræver lovændringer.

13. Det er det antal taxaer, der kører rundt på Bornholm til hverdag. Det var det i december, hvor antallet af taxaselskabet Dantaxi blev betegnet som 'historisk lavt' og et 'kritisk niveau' - og det er antallet i dag.

Men bliver de relevante love ændret, er det slet ikke usandsynligt, at taxaselskabet Viggo, der i dag kører i Storkøbenhavn og Aarhus, vil udvide til også at køre på Bornholm.

Det siger Viggos marketingchef Anne Clara Laugesen.

– Jeg kan ikke garantere, hvor hurtigt vi kan komme ind på bestemte områder, men Bornholm vil helt sikkert være et af de områder, der vil være i vores kikkert - for vi vil rigtig gerne til Bornholm, siger hun.

Viggo er ikke et helt ukendt taxaselskab på Bornholm. I forbindelse med Folkemødet sendte selskabet 15 taxaer til Bornholm for at transportere gæster til og fra Allinge. Anne Clara Laugesen fortæller også, at chaufførerne synes, det er 'super fedt' at have været på Bornholm.

'En kæmpe underskudsforretning'

Men som lovgivningen er i dag, vil det være 'rigtig, rigtig svært' for selskabet at få en forretning til at løbe bare nogenlunde rundt, fortæller Anne Clara Laugesen.

– Det ville aldrig nogensinde blive en fornuftig forretning men en kæmpe underskudsforretning at være til stede på Bornholm, siger hun.

Der er nemlig mange udgifter forbundet med at være vognmand, hvorfor man skal tjene mange penge hjem igen for at få det til at løbe rundt. For eksempel kan det snildt komme til at koste 25.000 kroner om måneden, lyder det.

– Når der er så lav efterspørgsel, af hvad vi kender til, der er på Bornholm uden for folkemødetiden, er det primært i weekenderne, der er noget at lave om aftenen. Så skal man have en forretning til at hænge sammen som vognperson, skal man også have noget at lave i hverdagen. Derfor vil det ikke rigtig kunne lade sig gøre, siger hun.

Dertil hører også en anden udfordring: Chaufførerne kun må bruge den bil, der er godkendt til personbefordring til dét specifikke formål.

– Du må ikke bruge den bil, som du bruger til at tjene penge med, til at køre dine børn i skole med. I virkeligheden skal du så have to biler, hvilket i vores optik er åndssvagt - både klimamæssigt og økonomisk.

Deltidsvognmænd

Derfor har Viggo en idé, som selskabet har været inde og fremlægge for et ekspertudvalg om kollektiv transport, der netop er udkommet med sin første delrapport: Gør det muligt at blive deltidsvognmand, som også skal medføre, at man kan bruge sin bil både til privat brug og personbefordring.

– Det betyder, at du som chauffør kan tillade dig at kombinere taxakørsel med et andet job, fordi du ikke har lige så høje krav til at en forretning kører rundt. Du skal ikke tjene 25.000 kroner ind, fordi du måske kun har udgifter for 15.000 kroner. Du har fleksibiliteten til at tjene penge på de tidspunkter, hvor der er et behov, og så kan man lave noget andet i mellemtiden, siger Anne Clara Laugesen.

Med skal følge mange af de samme nuværende sikkerhedskrav, understreger hun.

– For at være helt ærligt så ved vi godt, at det her aldrig kommer til at blive en fantastisk forretning for os. Men som Danmarks tredjestørste taxaselskab føler vi også, vi har en forpligtelse til at kigge på nogle af de her løsninger, siger Anne Clara Laugesen.

'Lidt Uber-agtigt'

– Generelt er der en meget konservativ holdning i taxabranchen, hvor man ikke mener, man skal udfordre nogle af de eksisterende strukturer. "Vi skal bare bruge flextrafik, og så må det kunne løse det," siger hun om holdningen.

Minder jeres forslag lidt om Uber?

– Det, vi foreslår, kan man godt sige er lidt Uber-agtigt. Men vi vil stille nogle krav op for at sikre, at sikkerheden er bedre. Forskellen mellem Uber og det her forslag er, at der ikke er nogle krav til Uber-chauffører, fordi de ikke skal identificere sig, indberetning af indkomst sker ikke automatisk, og bilen skal ikke udstyres med sikkerhedsforanstaltninger som kamera og GPS, forklarer Anne Clara Laugesen.

Derfor lægger Viggo med forslaget op til, at der skal ske en integration af den aftale, skattemyndighederne har lavet med Airbnb, som sikrer automatisk indberetning og betaling af skat, at verificering af chauffør skal ske med MitID og at bilen skal være udstyret med kamera og GPS - men dog ikke taxameter og sædeføler. Desuden skal alle ture startes via selskabets app og enten starte eller slutte i et yderområde.

Hun fortæller videre, at mange af Viggos forslag og betragtninger er kommet med i den første delrapport fra ekspertudvalget om kollektiv transport.

– Vi har lavet en hel model for det, hvor alle detaljerne er gennemtænkt. Hvis der bliver lyttet til det her ekspertudvalg, vil vi meget gerne være med til at løse nogle af de her problemer, siger Anne Clara Laugesen.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT