Manglende ledelse og ligegyldighed: Kommentar til artikel om BAT

Manglende ledelse og ligegyldighed: Kommentar til artikel om BAT
Arkivfoto: Henrik Nielsen
KOMMENTAR | DEBAT | 3. JUN • 19:00
Af:
Jimmy Aaby Rasmussen
KOMMENTAR | DEBAT | 3. JUN • 19:00

Indlægget fremsendes efter aftale med den berørte chauffør. Det drejer sig om artiklen bragt lørdag den 24.5.2025.

Den såkaldte tillidsrepræsentant skriver, at han ikke kan genkende den kritik, som jeg, som tidligere chauffør, kommer med vedrørende manglende ledelse og ligegyldighed i BAT.

Lad mig derfor komme med nogle eksempler:

- At man tillader, at nogle chauffører ikke benytter uniform, men tillader, at de kører rundt i slidte cowboybukser og T-shirt.

- At man er nødsaget til at efterlade en kørestolsbruger, fordi klappen i gulvet ved bagdøren ikke kan slås ned, da den ikke er blevet smurt og vedligeholdt.

- At det kun er indvendig i busserne, at gulvet bliver vasket. Kanter og vægge er ikke set rengjort i min tid.

- At man ikke rengør gulvet omkring chaufførsædet, ej heller instrumentbordet.

- At luftaffjedringsbælgene springer under kørslen.

- At hjulene på flere busser ikke er spændt ordentligt fast.

- At batterierne i en dieselbus, som er placeret under chaufførsædets gulv, pludselig eksploderer.

- At blinker-armen er så slidt, at man under kørslen pludselig ikke kan blinke til venstre.

- At man holder bagklappen til motorrummet lukket med et gummibånd.

- At der på info-tavlerne på havnen er sat klistermærker uden på glasset, så man ikke kan se, hvad der står på selve tavlen.

- At busserne sjældent bliver vasket udvendigt i vinterhalvåret, bortset fra forruden.

- At passagerer på havnesiden i Nexø ikke har et busskur.

- At en mor, der skriver til BAT og fortæller, at hendes børn to gange på en uge ikke er kommet i skole, fordi bussen er kørt fire minutter for tidligt, får at vide, at hun nok hellere må være der fire minutter før for at være sikker på, at børnene kommer med.

-At man vælger at lægge et møde i ekspeditionens åbningstid og ender med at skælde lærerne til en hel efterskole-klasse ud. De var netop ankommet med færgen og ville blot hente deres klippekort, som de i forvejen havde bestilt. De fik at vide, at de burde have holdt øje med BATs hjemmeside, hvor lukning på grund af mødet var annonceret.

-At man om vinteren hverken salter eller gruser der, hvor chaufførerne færdes.

- At man om vinteren for eksempel sætter nye vinterdæk på forakslen, men undlader at skifte de nedslidte dæk på trækakslen.

Yderligere problematik

En anden problematik er, at man som chauffør i en periode på fem dage kører i op til 10 forskellige busser. Der er ikke to busser, der bremser ens. Fremmer det sikkerheden?

Og kan det være rigtigt, at en arbejdsmiljøgruppe bruger flere år på at beslutte, hvad der bør ske med defekte sæder?

Alle ovennævnte punkter er fra den periode, hvor jeg har været ansat (februar 2024 til april 2025), så at undskylde sig med, at tingenes tilstand skyldes manglende mekanikere og noget, der hører fortiden til, passer ganske enkelt ikke.

Debatredaktørens bemærkning

Vi har forelagt indlægget for BAT. BAT har svaret, at man har reageret på problemerne i selve artiklen, og BAT har derfor ikke yderligere kommentarer.

FÅ ABONNEMENT