Store forandringer i virksomheden - men de håber, ingen opdager det

Store forandringer i virksomheden - men de håber, ingen opdager det
Det er et år siden Marcus Persson satte sig for enden af bordet hos Team Bornholm. Foto: Sarah Thun Kristensen
ERHVERV | 6. FEB • 05:30
ERHVERV | 6. FEB • 05:30

Efter et turbulent år 2024 er Team Bornholm nu i gang med et år, der byder på store forandringer bag kulissen. De ønsker dog udadtil at forblive den samme virksomhed, som de altid har været.

Der er havudsigt fra mødelokalet lidt endnu, og Marcus Persson tager imod med kaffe og et varmt smil.

Det er et år siden, han kunne sætte sig i direktørstolen i Team Bornholm, og det første år har på mange punkter været noget af en ilddåb, hvor han ad flere omgange er blevet tvunget til at tage ejerskabet til nye højder i et udfordrende samarbejde med et internationalt udlejningsbureau. Et forløb som har været beskrevet i avisens spalter.

Men fra begyndelsen af det nye år kan Marcus Persson glæde sig over et nyt samarbejde med et lokalt udlejningsbureau, der har samme ejer som Team Bornholm.

Det kommer blandt andet til at have den konsekvens, at virksomheden flytter ud af lokalerne på førstesalen på Hotel Griffen og ind i en nyerhvervet ejendom på Snellemark, men ellers er det faktisk ikke planen, at der skal ske det hele vilde - i hvert fald ikke udadtil.

Han mener nemlig, at det forpligter, når der er mange gengangere blandt gæsterne, og mange der har brugt bureauet i flere årtier.

– Det er en gammel og veldrevet virksomhed, så man skal virkelig have et validt grundlag for at ændre noget. Det har vi internt, hvor medarbejderne har haft brug for at få lettet arbejdet med mere systematik. Men der er ingen gode grunde til at ændre det for gæsterne, for de er kommet i hobetal i mange år, og de skal bare blive ved med at komme og have den opfattelse, de har, forklarer han.

Internt har han nemlig denne vinter trukket tæppet væk under fødderne på de ansatte med implementeringen af hele otte nye systemer.

– Lige nu bruger vi ekstremt meget krudt på at skifte systemer, automatisere og digitalisere samt at sikre, at alle medarbejdere er trygge i de nye arbejdsgange.

– Jeg kan ikke takke mine medarbejdere nok i forhold til, hvad de må stå igennem, fordi jeg har pålagt dem nye ting.

Bejler til nye kunder

Hele årsagen til, at det lige blev Marcus Persson, der skulle stå i spidsen for Team Bornholm, har faktisk sit udspring i en virksomhed, han tidligere har kørt.

– Her var det hele digitalt, og kunden skulle kun have kontakt til os, hvis det brænder, eller knapperne ikke virker, forklarer han.

Team Bornholm er bygget helt anderledes op; ja, det er faktisk nærmest helt modsat.

– Virksomheden her er bygget op af en tanke om, at gæsten kontakter os og får bygget en rejse op rundt omkring den samtale, vi har.

Selvom slutproduktet er det samme, så er det altså to vidt forskellige måder at anskue det, og derfor er det blevet Marcus Perssons opgave at fusionere de to tankegange, så der er personale klar til at tage telefonen, give anbefalinger og hjælpe direkte, mens der også skal være et sideløbende setup, der giver mulighed for, at gæster, der ikke ønsker at ringe, kan gennemføre bookingen digitalt.

Mens han er meget opmærksom på at fastholde de mange trofaste kunder, så er det altså også et mål med den nye strategi at samle de lavthængende frugter ved at bejle til et helt nyt segment, som gerne vil researche, bestille og betale deres rejse en tilfældig søndag aften efter håndboldkampen - ligesom man kender det fra Booking.com eller Expedia.

– Men de store bookingsider kan aldrig tilbyde vores dygtige personale og vores forankring, og det er det, der adskiller os fra de andre; at vi har et kontor her, og det er Bornholm, der er vores speciale.

Den nye udfordring bliver nu at omsætte den menneskelige know-how til den digitale platform, så det også lykkes at differentiere sig hos de rent digitale kunder, mens der også kommer nogle små ændringer for de analoge kunder.

Ingen ny branding

Som et eksempel fortæller han, hvordan der altid er blevet delt et spørgeskema ud, hvor gæsten kan give udtryk for, om alt var, som det skulle være - og sådan fortsætter det med at være.

Indtil nu er skemaet hvert år blevet printet i omkring 16.000 eksemplarer - én for hver ankomst. I fremtiden bliver regnskoven dog sparet, når skemaet sendes ud på mail.

Desuden kan man fremadrettet betale for sin booking direkte på siden via kreditkort eller Mobilepay.

– Det har de aldrig haft mulighed for i 25 år. De har fået en bekræftelse og et +71 nummer, der skal tastes ind på netbanken, fortæller direktøren vantro.

Heldigvis oplever han, at langt de fleste gæster roser udviklingen. Andre sætter spørgsmålstegn ved det, men begge reaktioner er et tegn på engagement fra gæsten, og derfor tager både han selv og de ansatte gerne en samtale, hvor de forklarer mere om de små nye ting, der dukker op.

– Men det er os selv, vi giver de største forandringer, understreger han.

I den kommende tid håber Marcus Persson at få udskiftet billedet i bunden af hjemmesiden, hvor Jakob og Rasmus Lund stadig fremgår, ligesom han vil sende nyhedsbrev ud med mere information om ejerskiftet, som nu efterhånden er et år gammelt. Der kommer til gengæld ikke noget logoskift, ingen ny branding, og den nye hjemmeside er forsøgt lavet så tro mod den gamle som muligt.

– Vi er bevidste om historikken, og jeg har ikke et personligt behov for, at alle skal vide, at nu er det mig, der er direktør. Det er blandt andet, fordi det er blevet kørt så godt, at vi ikke har behov for at distancere os fra de tidligere ejere, forklarer han.


Marcus Persson er selv vokset op i Rønne, og han glæder sig til at se den gamle Fannikke-ejendom på Snellemark få nyt liv. Foto: Sarah Thun Kristensen


En streg i sandet

De tidligere ejere sidder i øvrigt stadig på et kontor nede ad gangen med deres virksomhed Group Bornholm, og der er god stemning mellem de to virksomheder.

Derfor har kommunikationen til feriegæsterne, om at Team Bornholm ikke længere er ejet af brødrene Lund, men af virksomheden ByNordiq, ikke været allerhøjest på prioriteringslisten. Når direktøren kigger i krystalkuglen, drømmer han da også om i fremtiden at stå i spidsen for en virksomhed, der udadtil forbliver helt den samme trygge havn for feriegæsterne, som den altid har været.

Der er dog et enkelt valg, der blev taget, inden han overtog virksomheden, som han er blevet nødt til at gøre om.

– Jeg har haft brug for at trække en streg i sandet, og derfor laver vi et nyt samarbejde med Bornholms Formidling i 2025. Det er lidt et andet udbud og en anden volumen, men det er stadig meget stort og langt henad vejen det samme, forklarer han.

Siden nytår har han været helt fri af sin kontrakt med det store udlejningsbureau, og han mener ikke, at der som sådan er ondt blod mellem de to virksomheder, selvom flere af hans gæster har været eksponerede for konsekvenserne af det knagende samarbejde.

– Der er folk, der har det langt værre end mig. Vi er en stor forretning, og vilkårene var, at der lå denne her aftale, som jeg måtte forholde mig til. Jeg valgte at opsige den, og jeg vidste, hvad det indebar og hvilke konsekvenser, det kunne få. Det har vi forholdt os til og ageret på, og nu er vi klar til at komme videre.

Han er imponeret over sine medarbejdere og de lokale samarbejdspartnere, som selv efter en tumultarisk periode med mange nye ting melder sig klar til at løse de problemer, der dukker op.

– Vi er alle sammen bevidste om, at vi skal stå sammen om det her, for vi har prøvet, hvordan det føles, når vi ikke alle sammen bærer med.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT