Missionen er egentlig meget simpel: Vi skal have syren tilbage i madlavningen. Vi er rigtig mange – og her må aviskokken blankt erkende sin egen skyld – der per refleks griber ud efter en citron i supermarkedet, når sovsen mangler et spark, og smagen skal justeres.
Men som de fleste nok har bemærket, vokser der ikke skide mange citroner herhjemme. Til gengæld har vi en historisk lang tradition for at bruge eddike, som vi lader til helt at have svedt ud. Vi drukner vores mad i fedt og salt, men fatter ikke, at en solid kødsovs først for alvor letter, når den får et ordentligt skud god syre.
Netop den uimponerede tilgang til råvarer er den røde tråd i produktionen. Hvis andre fynske eller bornholmske producenter har noget, der rammer forbi skiven, overtager Magnus det. Et pragteksemplar er virksomhedens hyldeblomsteddike, der startede sit liv som en kasseret hyldeblomstsaft fra Bornholms Mosteri, der utilsigtet var begyndt at gære. Magnus overtog saften, gærede den videre til hyldeblomstvin og til sidst til eddike. Et andet eksempel er et nyligt opkøb af et stort lager overskydende cider fra en producent i Svinninge, som nu ligger på tankene i Nexø.