Social medie-strategi gav million ekstra på bundlinjen

Social medie-strategi gav million ekstra på bundlinjen
Al produktion foregår her i Rønne, men virksomheden har salgskontorer i København, Delhi og Bangkok. Foto: Hasle Refractories
ERHVERV | Torsdag 10. marts 2022 • 07:30

Ved et tilfælde havde Hasle Refractories, som sælger til 50 lande verden over, taget fat på at markedsføre sig på de sociale medier et halvt år inden, corona lukkede ned for rejser. Og salget er gået strygende.


I en verden, der har været af lave i et par år med en pandemi, der har lagt diverse erhverv i spændetrøje, er det lykkedes Hasle Refractories at komme igennem med et årsresultat for 2021, der er markant bedre end det fra året før.

Således er overskuddet før skat steget fra godt tre millioner kroner til knap fire millioner.

Eller for at være helt præcis:

Fra 3.006.045 kroner og til 3.920.715 kroner.

Vejen dertil har været speciel og forbundet med nogle tiltag, som virksomheden iværksatte kort tid, inden corona blandt andet satte en stopklods for diverse rejseaktivitet.

Man har jo lov at være heldig ...

– Vi er svært tilfredse, det må man sige, siger direktør Michael Jørgen Bladt som en kommentar til årets resultat.

– Og man kan konstatere, at vi jo sælger vores produkter i 50 lande verden over, og selv om vi ikke har kunnet rejse ud på grund af corona, er det alligevel lykkedes os at få dobbelt så mange nye kunder sidste år i forhold til, hvor mange nye kunder vi fik året før.

Det handler om de sociale medier, for allerede i efteråret 2019 begyndte virksomheden at bruge mange ressourcer på Facebook og ikke mindst LinkedIn.

– Vi har 3.700 følgere på LinkedIn, siger direktøren.

– Hver uge lægger vi en historie op om nogle af vores kunder, fortæller om, hvordan de oplever vores produkter, og hvilken glæde de har ved at bruge vores og ikke et konkurrerende produkt.

Stille og roligt og efter de første spæde forsøg har virksomheden opbygget kommunikationen og kanaliseret de penge, den sparede på rejserne, til at være mere aktiv på de sociale meder. I dag beskæftiger en deltidsansat sig udelukkende med den kommunikation og skriver de historier, der skal skrives, ligesom der også er en ekstern konsulent, som bidrager med sin ekspertise i de rent tekniske udfordringer og i, hvordan man agerer på sociale medier.

Holder dobbelt så længe

Hasle Refractories produktion foregår udelukkende på Bornholm, men virksomheden har kontorer både i København, i Delhi i Indien og i Bangkok i Thailand. Disse kontorer tjekker gerne tilfredsheden hos kunderne.

– Har vi solgt en løsning til nogle ovne – det er primært cementovne – så følger vi op efter et vist antal måneder og kan lave en lille historie på de sociale medier baggrund af det, siger Michael Jørgen Bladt.

– For eksempel kan vi typisk fortælle, at vores produkt holder to-tre gange længere end vores konkurrenters, og det er vores kunder selvfølgelig superglade for, for så kan deres ovn køre dobbelt så lang tid, uden at de skal stoppe den.

 

Det har overrasket direktør Michael Jørgen Bladt, hvor effektivt det har været at benytte de social medier til at få nye kunder. Foto: Jacob Jepsen

 

De historier deler I, de bliver bemærket ude i verden, og ad den vej får I nye kunder?

– Lige præcis. Og det er jo helt fantastisk, at i et år, hvor vi stort set ikke har kunnet rejse, har vi fået 24 nye kunder, hvor vi året før fik 12 nye. Og samtidig skal vi naturligvis holde fast i vores gamle kunder, men det lykkes vi også med.

En ny kunde definerer virksomheden som en, den ikke har solgt noget til igennem fem år. Antallet af kunder hos Hasle Refractories ligger på godt 300.

– Antallet flytter sig altid lidt op og ned, for sælger vi et produkt til en kunde, ja, så vender han ikke tilbage i to år, siger direktøren.

Al produktion foregår på fabrikken i Rønne, og det er han "super glad" for.

– Vi har nogle få, men meget dygtige medarbejdere, og vi har overhovedet ingen planer om at flytte produktionen, siger direktøren.

– Derudover har vi sælgere og rådgivere ude på vores kontorer, som taler med og rådgiver vores kunder.

I alt har virksomheden 32 ansatte, hvoraf cirka 22 arbejder i Rønne.

 


Hasle Refractories

Virksomheden udvikler, producerer og leverer unikke ildfaste løsninger til højtemperaturindustrier såsom cement-, el-, affalds-, biomasse-, stål-, glas- og papirindustrien.

Sammen med støbegods og præfabrikerede løsninger tilbyder virksomheden også ingeniør- og overvågningstjenester. Grundproduktet er ildfast støbemasse, som kunden selv kan vælge at blande med vand og mure op, om det så er en væg et gulv eller loft, eller kunden kan købe nogle elementer, som er ildfaste, og som Hasle Refractories har brændt i en ovn – hvorefter kunden kan installere dem nærmest som et Lego-system.

Hasle Refractories blev stiftet 10. januar 1992 og har trods sit navn hjemadresse på Kanegårdsvej 1 i Rønne. Firmaet tilhører branchen "Fremstilling af ildfaste produkter".

Med det seneste års resultat har det en egenkapital på 23.072.434 kroner.

 

Vi mødes på Teams

I er ikke særlig mange i betragtning af, at I sælger til så mange lande?

– Nej, og derfor er det også så vigtigt, at vi har nogle forretningsgange, der er effektive. Forleden havde vi en begejstret sælger, som sagde til, mig: "Er du klar over, at jeg både har haft møde i Finland, Tyrkiet og Canada på samme dag!?". Jeg sagde, at det kan da ikke lade sig gøre, men han svarede, at det kan det jo godt, hvis man for eksempel laver Teams-møder, altså over nettet. Og det er jo supereffektivt, og det samme gælder generelt for de sociale medier.

– Samtidig er det også billigere, og til forskel fra for to år siden, oplever vi, at mange kunder faktisk hellere tager et møde over Teams, for det er også lettere for dem lige at tænde for computeren en halv time, frem for at skulle booke et mødelokale, servere kaffe og så videre. Der er noget vundet både for os som leverandører og for vores kunder, og vi lykkes faktisk med at få nye kunder i lande, som vi endnu ikke har besøgt. Det, synes jeg også, er helt fascinerende, siger Michael Jørgen Bladt.

Hvordan tænker du, jeres fremtid ser ud?

– Jamen, jeg tror, den ser okay ud, men i øjeblikket er der jo ikke nogen, der ved, hvad der sker i morgen. Vi kan se nogle måneder frem, og der ligger vi på samme gode niveau som sidste år. Og den digitale rejse gør, at vi lige nu for eksempel har tilbud ude i New Zealand, hvor vi ikke rent fysisk har været endnu. Det er jo det længste, man kan komme fra Danmark, så det vil være fantastisk at få en kunde der, og det er fantastisk, at verden bliver mindre med de sociale medier og LinkedIn. Kan man præsentere sine produkter godt der, er der masser af muligheder.

FÅ ABONNEMENT