Hvor stort et pres er det, når man må sige nej til patienter?
– Det er et kæmpe pres. Meget mere end patienterne ved, tror jeg. Jeg ser ofte, at der er en klinikassistent, der går ned, fordi patienterne råber eller er sure på dem. Det er stressende.
– Vi prøver virkelig at behandle, så mange vi kan, og der er rigtig meget overarbejde. Men det kan man jo heller ikke gøre for evigt, fortæller Balasz Rosta.
Forsøger at gøre alt
Ligesom hans kollegaer, som Tidende tidligere har snakket med, har han svært ved at se, hvad løsningen skal være, fordi man simpelthen har reageret for sent på problemet. Han håber dog, at man kan begynde at se lidt på forholdene for de mindre klinikker, så flere kan få lyst til at gå den vej.
– Jeg tror, der skal ske en meget stor strukturel ændring. Den gamle struktur, som vi stadig har, er tilpasset til at være ansat. Det går bare stadig i den forkerte retning, synes jeg.
Kan du se et lys for enden af tunnelen?
– Ikke lige nu. Jeg tror godt, at den enkelte tandlæge kan finde sin egen lykke, men så skal man acceptere tingenes tilstand. Jeg tror ikke, at det økonomiske og den stressende del bliver bedre i den nærmeste fremtid, siger tandlægen.
Hvad håber du så på, at der sker ved at gøre opmærksom på problemet?
– At patienterne forstår, at vi prøver at gøre alt. Jeg har haft mange ansatte, der er gået ned på grund af stress. Jeg forstår godt, hvis man har ventet i tre måneder, at man bliver frustreret, men vi prøver at gøre så meget, vi kan, siger Balasz Rosta.