Her er datoen: Fugatos afløser har en deadline

Her er datoen: Fugatos afløser har en deadline
HCS har ingen kommentarer til, at selskabet skal være i gang på Bornholm om godt to måneder. Arkivfoto: Berit Hvassum
TOPNYHED | ABONNENT | 20. SEP 2022 • 05:30
TOPNYHED | ABONNENT
20. SEP 2022 • 05:30

Af kontrakten "Affaldsindsamling på Bornholm", som er indgået mellem Bofa og HCS, fremgår det, at HCS skal overtage affaldshåndteringen inden den 27. november.


Af den kontrakt, Bofa har indgået med HCS om affaldsindsamling på Bornholm, og som Tidende har fået aktindsigt i, fremgår det, at den nye dagrenovation med fire fraktioner skulle påbegyndes den 1. januar 2022 — hvilket dog ikke skete, og det fremgår da også af kontrakten, at der er mulighed for dispensation.

Den dispensation har Bornholm og en række andre kommuner fået, fordi det simpelthen har været svært at anskaffe det nødvendige materiel til både husstande og renovationsarbejdere.

Det er nu Fugato, HCS har en aftale med om at stå for affaldsindsamlingen, men senest 14 måneder efter kontrakten blev underskrevet den 27. september 2021, skal HCS tage over.

Det giver en skæringsdato på den 27. november i år.

Forperson for natur-, miljø- og planudvalget Helle Munk Ravnborg (EL) bekræfter over for Tidende, at det er sådan, det forholder sig:

– Som jeg forstår det, så er HCS forpligtet til at have affaldsmateriellet på plads den 27. november og overtage affaldshåndteringen. Jeg har ikke grund til at tro andet. Det er det indtryk, jeg har fået, at det er det, der står i aftalen, siger hun.

Helle Munk Ravnborg fortæller også, at hun allerede i starten af året læste kontrakten, men i forhold til yderligere kommentarer henviser hun til Bofa.

Det dog ikke er lykkedes at få kontakt til direktør Jens Hjul-Nielsen.

Det var Klaus Egebo Jakobsen, som den 27. september 2021 underskrev kontrakten for HCS om "Affaldsindsamling på Bornholm", men han arbejder ikke længere i firmaet.

Ifølge kontrakten (se boks) skulle indsamlingen af de nye fraktioner af affald som nævnt begynde pr. 1. januar i år, og når Bornholm i lighed med andre kommuner fik dispensation, siger kontrakten, at "Perioden kan maksimalt være 14 måneder fra tidspunktet for Renovatørens underskrift af kontrakten, inkl. eventuel indfasning (...)".

Ingen kommentarer

Tidende har tidligere uden held forsøgt at få en kommentar fra Claus Gotfredsen, direktør i Kommunal Renovation i HCS – og resultatet er det samme denne gang.

Er det rigtigt, I skal overtage affaldshåndteringen på Bornholm pr. 27. november i år?

– Jeg har ingen kommentarer, siger han og fortsætter:

– Jeg ved jo godt, I har talt med Bofa, og på nuværende tidspunkt synes jeg, det er i alles interesse, at kommunikationen kommer én vej fra.

Og den skal være fra Bofa?

– På nuværende tidspunkt synes jeg, den skal være fra Bofa.

Du har heller ikke kommentarer til, om I har materiellet på plads til den tid?

– Ingen kommentarer, simpelthen.

Heller ikke når jeg siger, at jeg kan se i kontrakten, at forsinket levering af opsamlingsmateriel vil koste jer 250 kr. pr. husstand pr. arbejdsdag, dog maksimalt 50.000 kr. pr. arbejdsdag?

– Jeg gentager: Jeg har simpelthen ingen kommentarer, siger Claus Gotfredsen.


Kontrakten om affaldet

I kontrakten "Affaldsindsamling på Bornholm" kan man læse, at den er indgået mellem Bornholms Affaldsbehandling (Bofa) og HCS A/S Transport & Spedition, som i kontrakten benævnes som "Renovatøren".

Den 27. september 2021 underskrev Klaus Egebo Jakobsen, direktør i HCS (hvor han dog ikke arbejder længere), kontrakten i Glostrup, og det samme gjorde daværende borgmester på Bornholm Thomas Thors den 6. oktober 2021 i Rønne.

Her følger nogle nedslag i kontrakten:

• 5.1: Kontrakten træder i kraft ved underskrivelsen og ophører uden opsigelse med udgangen af den 31. marts 2031 (...).

• 5.2: Renovatøren skal påbegynde udførelsen af de i pkt. 4 anførte indsamlingsydelser fra og med den 1. januar 2022 (...).

(I pkt. 4 står der, at kontrakten omfatter Renovatørens levering af opsamlingsmateriel til helårshusstande, sommerhusstande, virksomheder og affaldsøer efter Bofas nærmere bestilling – samt indsamling af affald fra de nævnte steder).

• 5.2.1: Såfremt det fremgår af afsnit 5 i Bilag 3 – Tilbudsdokument, kan der ske en senere opstart af den af Renovatørens designede affaldsindsamlingsordning, sådan at Renovatørens affaldsindsamling i en periode fra igangsætningen af indsamlingsydelserne (...) sker under anvendelse af andet opsamlingsmateriel, indsamlingsmateriel og/eller andre indsamlingskøretøjer (...).

Perioden kan maksimalt være 14 måneder fra tidspunktet for Renovatørens underskrift af kontrakten, inkl. eventuel indfasning (...).

Bofa kan forlange, at Renovatøren dokumenterer sin bestilling af nødvendigt indsamlingsmateriel og -køretøjer i umiddelbar forlængelse af kontraktens underskrift.

• 5.2.2: Hvis den af Renovatøren designede affaldsindsamlingsordning ikke er fuldt idriftsat på tidspunktet for starten af driftsperioden, jf. pkt. 5.2, er Renovatøren – for de husstande og virksomheder, der berøres heraf – alene berettiget til 70 % af vederlaget for indsamling af restaffald og de øvrige fraktioner, der faktisk indsamles (...).

Denne regulering af Renovatørens vederlag gælder uanset, om en senere opstart af Renovatørens affaldsindsamlingsordning er accepteret efter pkt. 5.2.1.

• 13.1: Renovatøren er berettiget til at kontrahere med underleverandører for at kunne opfylde sine forpligtelser efter Kontrakten.

• 17.10: Renovatøren skal betale bod for (...) handlinger i strid med kontrakten (...):

Forsinket levering af opsamlingsmateriel: 250 kr. pr. husstand pr. arbejdsdag, dog maksimalt 50.000 kr. pr. arbejdsdag, dog jf. pkt. 5.2.1.