Fra trykkeri til moderne kreativ tegnestue og forlag

Fra trykkeri til moderne kreativ tegnestue og forlag
Klavs Holm har mange jern i ilden rent erhvervsmæssigt. Et af dem er Hakon Holm Grafisk. Privat foto
NYHED | RØNNE | ABONNENT | 13. SEP 2022 • 05:30
NYHED | RØNNE | ABONNENT
13. SEP 2022 • 05:30

Hakon Holm Grafisk er kreativ tegnestue og forlag med rødder på Bornholm, men i dag også med adresse på Frederiksberg. Direktør Klavs Holm er tredje generation og driver, hvad han selv betegner som en moderne netværksbaseret, kreativ virksomhed, som er gennemsyret af iværksætteri og projektudvikling.

 

"Hakon Holm Grafisk" står der med hvide bogstaver på et rødt kvadratisk skilt her på den gule bygning i Sankt Mortens Gade, Rønne.

På fortovet står et gadeskilt, som reklamerer for en "Ny historisk roman", som er skrevet af den tidligere koncerndirektør i regionskommunen Claus Stensgaard Jensen, "Vogteren af det 7. segl". Det giver et fingerpeg om, hvad der sker inde bag murene. Der bliver – blandt meget andet – lavet bøger i Hakon Holm Grafisk.

Den lange historie kort, så har virksomheden gennem tre generationer udviklet sig i flere epoker. For virksomhedens stifter, Hakon Holm, lå fokus på trykteknologi, hvilket bragte trykkeriet i front på en række områder og kastede masser af kunder og opgaver af sig.

Også blandt de store landsdækkende mediehuse og bureauer, fortæller nuværende direktør og tredje generation i Hakon Holm Grafisk, Klavs Holm.

Hakon Holms to sønner indtrådte også i virksomheden, Martin Holm med ansvar for trykafdelingen og Ole Hakon Holm med ansvar for kreativ- og premedia afdelingen, hvor premedia handler om de aktiviteter, der finder sted mellem det øjeblik en første idé til et produkt formuleres, og det øjeblik, hvor produktionen er færdig.

Siden traf virksomheden et strategisk valg om at udvide værdikæden til i højere grad at satse på kreative grafiske processer og ydelser, og i mindre grad være afhængig af egen trykteknologi.

– Det er en gradvis udvikling, der har ført os til den kreative tegnestue, vi er i dag, fortæller Klavs Holm og fortsætter:

– Gennem en årrække har vi desuden lanceret egenprodukter og -udgivelser som del af en strategiplan om at ville basere omsætningen på, at halvdelen kommer fra ordreproduktion og halvdelen fra egenproduktion. Mange vil kende vores håndtegnede og populære "Walkers Guide Rønne" og også en række af de øvrige udgivelser og bøger, vi har sat i søen.

Senest har virksomheden da også ansat en egentlig forlagschef, nemlig Brian Christensen, som man kan læse om i en anden artikel, for at skrue op for forlagsudgivelserne.

Diverse tryksager laver Hakon Holm Grafisk stadig, men ikke længere med eget trykkeri, fortæller Klavs Holm.

– For det er hverken rentabelt for trykkerier eller kunder at have store trykmaskiner på Bornholm, siger han.

– Så vores fokus og værdiskabelse ligger i vores kompetence, erfaring og service. Vi sikrer, at vores kunder får de tryksager, de har brug for, i den rette kvalitet og på konkurrencedygtige vilkår. Det er vores fokus og berettigelse. Og ud over at have mange lokale kunder, så har vi også store kunder i København og så fjernt som i Japan. At hjælpe firmaer til at skabe en visuel identitet fylder mere og mere for os, og vi kan både være med til at indrette en restaurant, lave udstillinger, designe bøger, lave profilbrochurer og kataloger og varetage digitale medier. Det sidste har vi nogle digitale nørder siddende på Frederiksberg til at tage sig af.

Typisk iværksætterånd

I dag holder Hakon Holm Grafisk således til dels i Rønne, dels på Frederiksberg og har otte medarbejdere på lønningslisten.

– Men dertil er vi jo en moderne netværksvirksomhed, så diverse freelancere og samarbejdspartnere er en ret stor del af vores hverdag, siger direktøren.

Ambitionen er da også, at virksomheden skal vokse.

– Hvor vi netop i disse år er præget af en typisk iværksætterånd med en smal organisation og blækspruttefunktioner, så er forventningen, at vi gradvis får etableret en egentlig organisation, og man kan godt regne med at se stillingsopslag fra os fremover, efterhånden som vores initiativer og mål bliver realiseret, fortæller Klavs Holm.

Han pointerer, at han selv voksede op på et Bornholm, hvor det var fiskeri og landbrug, der prægede erhvervslivet.

– Siden har fødevarer og især turisme taget over, og jeg oplever masser af kreative og kunstneriske ildsjæle og talenter på Bornholm, formentlig tiltrukket af naturen og den ro, øen kan give. Min personlige vision og ambition for Bornholm vil være, at de kreative kompetencer også kommercielt kan komme til at lykkes og fylde noget mere. Og i den forbindelse bærer jeg en ydmyg ambition om, at vores virksomhed i en vis grad kan være initiativtager og samlingspunkt. Det er blandt andet i høj grad tanken bag vores nye initiativ, onthewallbornholm.dk, hvor vi opfordrer lokale kunstnere, fotografer, illustratorer og designere til at blive en del af platformen, hvor vi laver plakatkunst.

– Jeg har også i rådgiversammenhæng været i berøring med klyngesamarbejder inden for andre brancher, og tænk hvis vi kunne skabe en kreativ klynge på Bornholm, drømmer direktøren.

Det er din farfar, der startede virksomheden. Har du altid vidst, at du ville træde ind i den?

– Man kan sige, at jeg er født med trykfarve i blodet, og det har været en stor del af mit liv. Men jeg har også været ude på nogle omveje og er lidt tilfældigt blevet ført tilbage igen. I dag er jeg rigtig glad for at have berøring med den branche og være en del af den. Jeg gør det jo på min egen facon og betragter det ikke som sådan som en videreførelse af min familievirksomhed, men jeg mener da, at vi står på skuldrene af noget erfaring og nogle generationer, som jeg selvfølgelig er taknemmelig i forhold til. Men jeg har også en portefølje og et antal kasketter, som betyder, at Hakon Holm Grafisk blot er et af benene, jeg står på.

Lokalt forankret

Du har også andre virksomheder?

– Ja, det er også en af grundene til, at jeg er bosat på Frederiksberg. Den største del af min hverdag går med at drive management konsulentvirksomhed.

Hvor du mere præcist laver hvad?

– Hvor vi udvikler virksomheder, køber og sælger dem, laver turn arounds og organisationsudvikling. Det gør vi med små og mellemstore virksomheder, men også i større organisationer. Det har ikke direkte noget med Hakon Holm Grafisk at gøre, men det er klart, at det mindset og de kompetencer, vi har der, også bliver bragt i spil i Hakon Holm. Derfor fylder iværksætteri og kompetenceudvikling også meget mere i dag, end det har gjort i tidligere generationer.

Giver det overhovedet mening for jer stadig at have kontor på Bornholm?

– Ja, det gør det, vi er lokalt forankret og har mange loyale kunder lokalt. Bornholm er en vigtig del af virksomhedens historie, og det er øen også for mig personligt. Det hektiske liv på Frederiksberg og roen på Bornholm er en kontrast, jeg sætter stor pris på, siger Klavs Holm, som jævnligt er på Bornholm i kortere perioder.

Nu har du ansat en forlagschef – hvordan tør du det, er det ikke en hård branche?

– Jo, det er det. Men jeg har også som konsulent været rådgiver for en række af de store mediehuse og forlag, så jeg kender godt branchen.

Hvad driver dig til at ville lave bøger?

– Først og fremmest passionen for det produkt, vi laver. Værket i sig selv driver mig meget. Også at have en forretningsmæssig mulighed for i højere grad selv at kunne udgive noget som supplement til de ordrer, vi får ind, men det at lave flotte bøger, som rører folk og gøre nogen klogere er kernen i det.

Og jeg forstår, I sigter efter 10 bøger om året?

– Jeg tror ikke, det kan gøre det, men at det bliver meget mere end det, siger Klavs Holm.

– Og Bornholm vil stadig have en stor rolle i vores udgivelser.

 

 

 

Klavs Holm

Klavs Holm indtrådte i Hakon Holm Grafisk som ung merkonom i en administrativ ledelsesfunktion for henved 30 års siden med ansvar for især den digitale udvikling af virksomheden. Han flyttede efter nogle år til København for at læse videre, blandt andet inden for grafisk teknologi, økonomi og ledelse.

Efter endt studie fortsatte han i den bornholmske virksomhed som tilknyttet konsulent, idet bopælen vedblev at være på Frederiksberg, hvor han etablerede egen rådgivningsvirksomhed med en lang række knopskydninger.

I forbindelse med et generationsskifte indtrådte Klavs Holm som ejer af Hakon Holm Grafisk for godt 10 år siden, og nogle år senere som direktør en funktion, han varetager fra Frederiksberg, men med hyppige ophold på Bornholm.

– Jeg er bedst til at skabe nyt, håndtere udfordringer og udvikle virksomheder, mennesker og projekter. Den daglige drift er ikke der, jeg skaber den største værdi, og derfor er jeg også afhængig af, og taknemmelig for, at kunne omgive mig med super dygtige kolleger, som tager hånd om hverdagen, fortæller han.

 

 

 

 

Engelke Toklum kommer vidt omkring på Hakon Holm Grafisk rent arbejdsmæssigt. Foto. Jacob Jepsen

 

Grafisk designer arbejder både med hjemmesider og plakatkunst

Engelke Toklum er grafisk designer og illustrator, og har været hos Hakon Holm siden 2020.

– Jeg blev ansat på de kompetencer, som hedder kreativitet, design og illustration – altså de ting, som skulle vise fremad mod, at foretagendet her kan facilitere de ting, et bureau skal kunne. Jeg sidder blandt andet også og layouter bøgerne, designer forsider, laver illustrationer og så videre, siger hun.

– Det er rigtig spændende at finde ud af, hvad en bog skal kunne, og hvilken sjæl den har. Hvem skal den appellere til og stå i respekt til? For tiden arbejder vi med bogen om Sabber, og så skal vi forstå både ham og de mennesker, som vi tænker vil interesserer sig for ham, og det han lavede. Hvordan får vi dem til at tage bogen ned fra hylden?

Bornholmske Jens Jacob Sabber Jensen var berømt for sine eventyrlige papirklip.

– Og for at kunne præsentere hans ting ordentligt skal vi jo op i det store format med en coffee table bog, som også designmæssigt skal være lækker og selvfølgelig rumme masser af illustrationer, siger Engelke Toklum.

Hun slår fast, at det også er vigtigt at få fortalt Sabbers livshistorie rent tekstmæssigt, hvilket forlagschefen selv tager sig af.

Hjemmesider

Hvad laver du ud over bøger?

– Vi er jo også en kreativ tegnestue på den måde, at vi laver ting for virksomheder, hvor vi for eksempel arbejder med deres visuelle identitet og forsøger at stramme op på deres grafiske udtryk udadtil. Det gælder både på tryk og internet. På Frederiksberg har vi SoMe-folk siddende og har også folk på hjemmesidefronten, hvor jeg for eksempel står for designet, og så klarer de det rent tekniske på Frederiksberg, siger Engelke Toklum.

– Og Hakon Holm har jo mange år på bagen og rummer måske nok flere kompetencer, end folk umiddelbart er klar over. For eksempel har vi for nylig også skudt en plakatportal i luften, "On The Wall Bornholm", hvor vi designer plakater. På onthewallbornholm.dk kan folk se dem og købe dem.

På plakatportalen finder man nydesignede plakater, men også for eksempel plakater med historiske fotografier af Valdemar Myhre fra Svaneke, som levede i 1864-1916.

– Omdrejningspunktet er indtil videre Bornholm, siger designeren.

– Vi har for eksempel også bedt forskellige bornholmske billedkunstnere om at bidrage med deres kunst, som vi så omsætter til plakatkunst.