Forhandlerne er enige: Én type biler er særligt populær

Forhandlerne er enige: Én type biler er særligt populær
Hvad går bilkøberne efter i disse dage? Foto: Jacob Jepsen
NYHED | ABONNENT | 14. NOV 2022 • 10:30
NYHED | ABONNENT
14. NOV 2022 • 10:30

Elbiler, SUV'er, et presset salg og masser af brugte biler over disken. Tidende har taget en snak med en række bilforhandlere om markedet i dag.


Hvad går bilkøberne efter i disse dage? Tidende har talt med en række forhandlere af både nye og brugte biler om, hvad der rører sig på bilmarkedet.

Elbiler eller ej for eksempel? De er ikke helt enige, men at de såkaldte SUV'er er populære i disse år, står til troende.

 

Elbiler? Nej tak

 

Au2fix, Østermarie, Christian Skjoldby:

Et stærkt signal i bilbranchen handler om de stigende elpriser, som påvirker folks forhold til elbiler.

– Det her med elbiler, det er helt overordet lagt lidt på is, siger Christian Skjoldby.

– Der er rigtig mange, der har købt elbiler, som har fået lidt ondt i tegnebogen, og så går debatten jo på det. Jeg har også kendskab til flere, som har skippet deres elbiler og er tilbage på diesel. Nok er den også steget i pris, men for tiden er det stadig i mange tilfælde billigere end at køre på strøm.

– De, der har plug-in-hybrid, skal da også synes, at det er rigtig sjovt at køre på el, for ellers skal man ikke lade bilen op, men bare køre på benzinen.

Det er simpelthen billigere nu med både benzin og diesel?

– Ja, det må man sige, at det er blevet. Men det er ikke længe siden, man kunne køre tre gange så langt i en elbil for de samme kroner, hvis man kørte lidt fornuftigt. I hvert fald om sommeren, men sådan er det bestemt ikke mere, og slet ikke i vinterhalvåret.

Og det kan I mærke på efterspørgslen?

– Det kan vi sagtens, ja. Folk kigger mere på benzin- og dieselbiler. Helt generelt kan vi også mærke, at det er sparetider hele vejen rundt. Men man har også i mange år kigget meget på, hvor langt man kan køre på literen og gerne villet så langt som muligt ned i grøn ejerafgift. Bilerne er også blevet billigere og billigere, men vi oplever nok også, at flere lige beholder deres biler lidt længere. Måske får den repareret og opdateret, så den kan blive synet, og så kan de køre et par år længere i den. Dem har vi også oplevet flere af, og det er sådan set fint nok for os, som også reparerer biler.

Er der noget ekstraudstyr, folk går efter?

– Næ. Så skulle det da være vinterhjul og anhængertræk. Det er det, folk går efter, og særligt når de bor på Bornholm. Og nu er det vinterhjul-tid. Folk er også blevet bedre til at få dem på inden den første dag med snevejr, hvor vi kan opleve lang ventetid på at kunne hjælpe folk. Allerede nu har vi skiftet rigtig mange hjul, siger Christian Skjoldby.

Når det kommer til helårsdæk, gør han opmærksom på, at ikke alle helårsdæk er lovlige i Sverige, hvor det er lovpligtigt at køre med vinterdæk mellem december og marts, hvis der er sne, frost eller is på dele af vejen. Ifølge svensk lov er vinterdæk til personbiler enten pigdæk eller såkaldte friktionsdæk eller helårsdæk, der er særligt fremstillet til vinterkørsel, og som har en mønsterdybde på mindst 3 mm.

 

Elbiler? Ja tak

 

Autohuset Bornholm, Rønne, Jan Rasch:

Til spørgsmålet om, hvad folk for tiden går efter, når de skal købe bil, lyder Jan Rasch umiddelbare svar:

– De vil stadigvæk have elbiler. Selv om elpriserne er lidt høje. Men folk satser på, at priserne nok falder igen. Men der er jo også lang leveringstid, så folk er altså ikke så nervøse for elprisen, som jeg ellers selv kunne være nervøs for, at de var. Jeg har også ringet til flere, som har bestilt en elbil, for at sikre mig, at de står ved ordren, og det gør de.

Det er dog stadig andre typer biler, fortrinsvis benzindrevne, der bliver solgt, men tallet af elbiler vinder procentvis frem. Hvor det var i omegnen af 25 procent sidste år, vurderer Jan Rasch, at det tal i år vil komme til at ligge på cirka 35 procent.

– Det kommer an på, hvor mange biler jeg når at få hjem, siger han.

Hvad med størrelsen på bilerne?

– Vi sælger jo Volkswagen, og folk vil have de store og tunge modeller, for de vil have anhængertræk på, og det kan de ikke få på de små biler. Derfor vil de have ID.4- og ID.5-bilerne. For eksempel vores ID.3, som er en mellemklassebil, der svarer til en Golf for eksempel, kan ikke have anhængertræk, men det kan ID.4- og ID.5-bilerne, som cirka svarer til en Passat. De er også lidt SUV-agtige (Sport Utility Vehicle, red.), altså høje, så de er nemme gå ind og ud af. Det kan folk godt lide, også når vi taler benzinbiler.

Er der noget ekstraudstyr, folk går efter?

– Vi monterer ikke så meget ekstraudstyr, men folk bestiller dem med det, for eksempel elektriske sæder, der kan reguleres ved et tryk på en knap. Og generelt sparer folk ikke på udstyret.

De vil gerne have hele pakken med?

– Ja, de vil som regel have det hele med.

Hvad med farver?

– Der er ikke så mange farver i øjeblikket. Vi har en i mangan, det vil sige grå, som er meget populær. Men det er hvid også, og sort er også begyndt at blive lidt populær igen.

Hvis man ikke skal have elbil, hvad så?

– Så er vi ovre i VW T Roc eller VW T Cross, som også er SUV-agtige biler, bare ikke med firehjuls-, men tohjuls-træk.

Benzin eller diesel?

– Det er benzin. Der er ingen, der spørger efter diesel mere, kun hvis det er erhvervsbiler, en kassevogn for eksempel.

Hvad med hybridbilerne?

– Mange af vores kunder har selv læst lidt op på det, og de siger, at der jo er to motorer, der kan gå i stykker. Og når de slår om på el, er det måske kun 50 kilometer, bilen kan køre, mens de på benzin ikke kører så langt på literen, fordi de har måske 300-400 ekstra kilo at slæbe på med batteriet og så videre, siger Jan Rasch.

Han oplyser, at ventetiden på levering af elbiler kan være cirka et halvt år.

 

SUV'er i høj kurs

 

Bilhuset Elmer, Rønne, Nicolai Sonne:

Her oplever man også et stigende salg af brugte biler for tiden.

– Som det er nu, handler folk gerne, hvor de får noget for pengene, altså value for money, siger han.

– De handler nedad, altså typisk brugte biler og knap så meget nye biler. Men vi har en del i ordre, som vi selvfølgelig stadig leverer, så vi leverer på den baggrund stadig nye biler, mange bestillinger er bare af lidt ældre dato. Så vi handler brugt som aldrig før, og derfor har vi også set stigende priser på dem. Men nu ser vi trods alt, at prisstigningerne stagnerer, de har nået toppen.

Hvad er det for en type biler, folk går efter?

– Det er alt efter behov, men vi ser stadig typisk SUV'erne ryge, altså de lidt højbenede biler. Folk vil gerne stige ind i en bil og ikke ned i en bil, så vi oplever flest henvendelser på den type biler. Og så lever vi i øvrigt hos os lige nu rigtig godt af de to afdelinger af Bilhuset Elmer i Helsingør og på Amager, hvor vi henter en del biler. Det betyder, at vi har ret mange brugte biler til rådighed, og det er altså dem, vi primært sælger lige nu.

 

Salget er presset

 

Koring og Lund, Rønne, Morten Pihl:

Bilmarkedet er i denne periode generelt presset, konstaterer Morten Pihl.

– Inflationen gør jo måske, at folk skal bruge pengene på noget andet, så vi oplever specielt, at salget af biler, der koster lidt penge, er presset, der er ikke det store go i det salg, siger han.

– Jeg er med i en forhandlerkreds med nogle københavnere og sjællændere, og de oplever det samme. Men hos os har vi dog lige solgt nogle plug-in hybrider af mærket Ford Kuga.

Mens en hybrid kan køre både på benzin og el, hvor den under benzinkørsel får opladet batteriet, kan en plug-in hybrid decideret sættes til opladning, når den holder stille derhjemme, hvorefter den så kan køre 50-60 kilometer på ren el.

Folk vil generelt gerne have høje biler som eksempel SUV'er, fortæller Morten Pihl.

– Så de ikke skal kravle ned i bilerne. Dertil vil folk gerne have automatgear, ser jeg en tendens til. Det er et stort hit.

Hvad med elbiler?

– Dem oplever jeg også lidt interesse for, siger Morten Pihl.

– Folk er også lidt opmærksomme på elpriserne, men det kommer også an på ens kørselsbehov, hvad der kan betale sig. Tager man sin strøm på flekspriser og oplader om aftenen eller natten, er det ikke dyrere at have en elbil frem for en benzinbil.

Det kan vel stadig være billigere?

– Ja, hvis man tænker lidt over, hvornår man oplader sin bil. Men kører man mange kilometer om dagen og er nødt til at lade op flere gange, er det en anden snak.

Hvad med udstyr?

– Vi bor på Bornholm, og mange vil gerne have anhængertræk, og nogle vi også gerne have tagbøjler på. Men som sagt er der en stærk tendens i forhold til automatgear – også hvis folk skal have en nyere, brugt bil, siger Morten Pihl.

 

Vi sælger også penge

 

Midtbornholms Auto, Aakirkeby, Jim Maar:

Han konstaterer, at man skal være "rigtig bilforhandler" for at påstå, at det går stærkt med bilsalget.

– Det det gør det jo ikke, slår han fast.

– Men man kan sige, at når det rør på sig, så er det stadig hybrid- og plug-in – og også forespørgsler på el. Folk spørger egentlig på det samme som før – og også på ganske almindelige biler. Jeg havde lige en, der spurgte på en brugt bil til 40-50.000 kroner, som kunne trække 1.600 kilo. Vi sælger både brugte og nye biler – og vi sælger penge. Det vil sige, at vi finansierer biler, det er de tre ben, man i en moderne salgsafdeling har at stå på. Avancen er ikke så stor på nye biler, så vi skal også sælge penge for at tjene lidt på den samlede handel.

Altså, folk kommer og skal købe bil og låner pengene til det?

– Præcis. Og Toyota, som vi sælger, er seks år i træk blevet kåret til at have Danmarks bedste og billigste finansiering, så den kan vi stå inde for. Men altså, overordnet set, så er der længere mellem snapsene for os. Men jeg tror også, der er en tendens til, at vi snakker os selv ned i et hul og bliver forskrækkede. Jeg talte med en, som dårligt turde se fjernsyn, fordi det kostede for meget strøm, men jeg tjekkede fjernsynet, og det kostede 60 øre i timen, kunne jeg se, så det burde jo ikke være et problem. Men jeg anerkender selvfølgelig, at der er familier, som eksempelvis har gas, der bliver hårdt ramt.

Og folk taler stadig gerne elbil eller hybridbil?

– Ja, det er det samme. Måske har elbiler fået et lille knæk, men regner man på det, kan det sagtens lade sig gøre med fordel at køre elbil, hvis man eksempelvis har variabel pris og oplader om natten, siger Jim Maar.

 

Godt gang i brugtbilmarkedet

 

Schou Jensen Auto, Nexø, Henning Schou:

Folk klapper lige hesten, inden de bruger penge på en ny bil, og det gavner salget af brugte biler, påpeger Henning Schou, som stort set ikke sælger nye biler:

– Vi sælger brugte biler, og vi oplever, at folk stikker fingrene i jorden i forbindelse med de stigende udgifter på mange områder, krig og manglende leverancer af reservedele, siger han.

– Så mange vælger at købe en bedre brugt bil og lige trække den med at investere i en elbil eller en hybridbil, som de måske havde planer om.

Det kan I mærke hos jer?

– Ja, vi hører det fra folk, som kommer og nærmest havde besluttet, at næste bil skulle være en elbil eller en hybrid, men siger, at nu venter de lige lidt. Så køber de en brugt bil i stedet og trækker den lige et år eller to.

Det lyder næsten, som om I har glæde af situationen?

– Ja, det lyder jo ikke pænt at sige det. Men der har helt klart ikke været så meget gang i salget af brugte bliver de seneste par år som nu. Det hænger også sammen med de manglende komponenter til nye biler, for folk løber jo skrigende bort, når de hører, at der er 14-16 måneders leveringstid på en en ny bil.

Jeg har hørt, at prisen på brugte biler skulle være steget?

– Ja, det er den også. Mange af de helt små – Citröen C1 og C3 – som vi sælger mange af, køber vi nu hjem til, hvad vi tidligere solgte dem til nærmest. Der er helt klart kommet rigtig meget gang i brugtvognsmarkedet. Det er svært at finde gode brugte biler, og de er steget i pris.

Og det gælder især små brugte biler, som går langt på literen?

– Det er i hvert fald meget det, vi har solgt.

Og nogen siger, at automatgear er blevet populære?

– Ja, folk er glade for automatgear. Men grundlæggende oplever vi altså en forsigtighed, og at folk skubber købet af eksempelvis en ny elbil.

 

Mere åbenhed i forhold til el

 

Nyboes Auto, Rønne, Jannik Jørgensen:

Det er blandet, hvad folk går efter for tiden, konstaterer han.

– Mellem benzin og elbiler, siger han.

– For mit vedkommende er det meget enten-eller biler. 100 procent benzin eller 100 procent el. Hybridsalget er gået lidt ned for vores vedkommende.

Hvad tilskriver du det?

– Måske er folk blevet mere åbne for at køre 100 procent el i forhold til sidste år, hvor man tøvede lidt, og så blev det en hybridbil i stedet for.

Kan I mærke noget i forhold elpriserne?

– Joe, måske lidt i oktober måned, som ikke har været helt så god, som den plejer at være i bilsalg. Men man kan også mærke, at det er ved at vende. Man kan diskutere, om det har noget med prisen på strøm at gøre, for den er jo også vendt, den er ikke så høj længere. Men der har måske været en lille nedgang, fordi folk er forsigtige i forhold til at bruge penge.

Hvad er det for en type biler, folk går efter – store eller små?

– Det er helt klart de lidt større og SUV'erne. Ligesom sidste år, hvor SUV'erne var de bedst sælgende. Der er ingen tvivl om, at det bliver de også i år.

Det er noget med, at de er høje, og folk kan godt lide at stige ind i en bil og ikke ned i den?

– Ja, lige præcis.

Går folk specifikt efter noget ekstraudstyr?

– Det er ikke decideret ekstraudstyr, men folk er blevet lidt mere bevidste om batteriernes størrelse på elbilerne. De har lært noget om, hvad der er vigtigt i forhold til, hvor langt de kan gøre, prisen på forbruget og så videre. Den slags taler vi mere med folk om nu end for måske et år siden. Det er, som om folk er blevet klogere på faget.