Digitalisering giver øget vækst: 'Om tre år er vi meget større'

Digitalisering giver øget vækst: 'Om tre år er vi meget større'
Produktionschef Dennis Christensen har en fortid hos Novo Nordisk, og har stået bag vigtige certificeringer hos spritfabrikken. Foto: Jacob Jepsen
NYHED | ABONNENT | 14. SEP 2022 • 10:30

En generel opbremsning af økonomien i både Danmark og udlandet ser virksomheden, Bornholm Spirits, som en fordel. De har store planer om at udvide fabrikken i Nexø de kommende år.

 

Da de nye ejere 1. januar i år overtog spritfabrikken i Nexø var første skridt at starte en digitalisering af produktionen. Den tidligere ejer lavede de fleste af processerne manuelt, og hvis målet om en stor vækst de kommende år skal nås, så kræver det mere digital styring. Og processen har allerede givet virksomheden bag fabrikken, Bornholm Spirits, mange nye muligheder.

– Det giver os en meget større vækstmulighed at være digitale. Vores ambitioner fra starten har helt klart været eksport, og her er det vigtigt at have en præcis digital styring, siger direktør Simon Lorentzo Vistisen Jensen.

Ambitionen blev hurtigt sat i værk ved ansættelsen af produktionschefen Dennis Christensen, der med flere års erfaring fra Novo Nordisk skulle tilføre spritfabrikken knowhow og sørge for, at fabrikken fik de rigtige certifikater, der gør det muligt at handle med udlandet, og det er i første omgang vores nabolande, der er i fokus.

– Vi er til stede i udlandet nu, men ikke så meget som vi gerne vil. Derfor har vi lige ansat en eksportmanager, der starter 1. oktober.

Og hvilke lande vil I satse på?

– Helt sikkert Tyskland. Det er jo vores naboland, så Tyskland og Sverige ligger lige til højrebenet. Men derudover kommer vi til at være ret proaktive i Canada. Det er en samarbejdspartner som den tidligere ejer, Niels Frost, har plejet i mange år. Derfor giver det mening at eksportere til Canada. Men derudover satser vi på Schweiz og Østrig, forklarer Simon Lorentzo Vistisen Jensen.

Spritfabrikken i Nexø har gennemgået en omfattende digitalisering de seneste måneder, og fabrikken er nu klar til at sælge produkterne i hele verden. Foto: Jacob Jepsen

 

Fabrikken skal være større

Bornholm Spirits har stadig stort fokus på de produkter, som den tidligere ejer har solgt i mange år, som den kendte Bornholmerbitter og juleakvaviten, og de fylder fortsat meget på fabrikken. Men der kommer løbende nye drikkevarer med i porteføljen, og for de nye snapse er økologi et must. Og selvom virksomheden gerne så, at der blev brugt masser af bornholmske råvarer i snapsene, så har de været svære at skaffe.

– I de nye snapse fra Bornholm Spirits, dem der er nummereret fra et til otte, der har vi købt bornholmske råvarer i det omfang, vi har kunnet. For eksempel bruger vi havtorn fra Høstet i vores nummer to med havtorn, dild og agurk, og også i nummer seks med blåbær og citron, der får vi blåbær fra den økologiske plantage udenfor Rønne. Så der kommer noget Bornholm ind i vores produkter. Og det vil vi helst, fortæller produktionschef Dennis Christensen.

Generelt vil Bornholm Spirits lægge mere vægt på, at fabrikken ligger i Nexø, og den vil efter planen for de kommende år blive større, end den er nu.

– Vi har lige fået et tilbud i sidste uge på, hvordan vi kan bygge om og modernisere hele området. Så jeg vil skyde på, at indenfor tre år har vi en meget større spritfabrik, som Nexø kan være meget stolt af. Vi lægger meget vægt på, at fabrikken ligger i Nexø, og vi kommer også til at åbne for fabriksrundvisninger og får sat gang i vores kobberkedler, lover direktør Simon Vistisen.

Så I har planer om at bygge fabrikken større?

– Ja, hundrede procent sikkert. Vi tog de første spadestik allerede, da vi fik nøglerne den 31. december sidste år. Og herefter har vi formået på bare ni måneder at være selvstyrende på IFS-certificering, så vi kan sælge til den helt store verden. Vores strategi er, at indenfor de næste tre år, vil vores brand, Bornholm Spirits, være meget mere kendt.

Direktøren fortæller også, at spritfabrikken i Nexø vil kunne tilbyde forskellige arrangementer med spisning indenfor de næste 24 måneder.

– Vi har så mange forespørgsler på det, det er helt vildt.

Fabrikken i Nexø tapper stadig spiritus for andre producenter, og den del fylder fortsat omkring 20 procent på fabrikken. Det er dog ikke en aktivitet, der skal udvides, mener Simon Vistisen.

– Der ligger en masse små kontrakter, som Niels har indgået, og dem har vi været rigtig glade for, men det er ikke noget vi reklamerer med, at vi kan. For vi har en ret sikker strategi for, at vi sagtens kan fylde hele produktionsanlægget selv.

Direktøren er meget bevidst om den generelle udvikling i samfundet, både her i landet og i resten af verden. Alligevel mener han, at der er rigtig gode muligheder for, at Bornholm Spirits kan øge både produktion og salg de kommende år.

– Vi ved godt, at der generelt er en opbremsning på markedet, i forhold til inflation, oliepriser og rentestigninger, og produktionen bliver dyrere. Men det ser vi lidt som en force. For vi har gjort os godt til her i coronatiden. Vi er blevet meget kendte. Og det, at vi har købt fabrikken og selv kan producere, det gør os stærkere.

Så I har meget fokus på prisstrategien?

– Ja, absolut. Vi har faktisk sat alle vores priser ned så det, at vi har købt fabrikken, er kommet forbrugeren til gode.

Juleakvaviten er stadig en storsælger for spritfabrikken. Foto: Jacob Jepsen

 

Det koster penge at tjene penge

Virksomheden hedder fortsat Den Bornholmske Spritfabrik, men navnet, som direktøren selv bruger, er Bornholm Spirits, og det er helt bevidst, for internationalt er det meget lettere at udtale.

– Vi er også blevet kendt som Snaps Bornholm, men det har vi være nødt til at sætte en lille håndbremse på, for vi har mange andre produkter end snaps. Vi har lanceret Vodka Bornholm, og nu kommer der også både Rom Bornholm og Gin Bornholm på markedet. Derfor vil det være Bornholm Spirits, vi kalder os selv.

Har I et produkt som I særligt ser et potentiale i?

– Ja, helt klart. En kæmpe stjerne, hvor vi har hænderne helt over hovedet, og som den tidligere ejer, Niels Frost, ikke rigtigt havde fortalt os, det er den bornholmske dram, Sevablødda. For det første er det et produkt, der kan repræsentere Bornholm, da det er en gammel tradionsopskrift, og for det andet er det bare et virkelig godt produkt. Vi har fået det ind i taxfree i lufthavnen, og der buldrer det bare derudaf. Og derfor vil lige præcis Sevablødda også få sin helt egen platform fremover.

Så det skal også til udlandet?

– Ja, og det forventer vi, det kommer allerede i år. Vi har det blandt andet med til Berlinmessen, som vi skal besøge snart.

I det seneste offentliggjorte regnskab for 2021 måtte firmaet, Den Bornholmske Spritfabrik ApS, melde om et underskud på over fire millioner kroner og en negativ egenkapital. Regnskabet giver dog ikke nogen grund til bekymring hos ejerkredsen, forsikrer direktør Simon Vistisen.

– Vi er slet ikke nervøse for noget i ejerkredsen – på ingen måde. Faktisk er vi nok der, hvor vi har hænderne over hovedet, for det går lidt hurtigere end forventet. Vi har medvind, og det ruller den rigtige vej.

Netop digitaliseringen af fabrikken, afskrivninger og en generel oprustning på mange områder, har kostet virksomheden penge. Og det er da også muligt, at der kommer et lille minus i regnskabet i år, siger direktøren.

– For 2022 har vi noget, vi kalder operation nul. Vi arbejder på et nul i år. Vi kan få et minus igen i år, men det vil være, fordi vi vælger at ruste endnu mere op. Vi har netop ansat en del flere medarbejdere, for en øget produktion og efterspørgsel kræver flere folk. Og man kommer ikke sovende til at bygge et varelager op, det koster penge. Og vi ved godt, at det koster penge at tjene penge.

Bornholm Spirits beskæftiger lige nu 18 personer, og der kan komme flere i den kommende tid. Hele målet med virksomheden, er dog godt på vej til at lykkes.

– Målet fra starten var at blive Danmarks bedste arbejdsplads. Og vi synes selv, vi gør meget for, at det skal være sådan.

Kan medarbejderne nå det mål, virksomheden har sat sig for 2022, venter der naturligvis også en belønning til dem alle.

– Jeg håber meget, vi når vores mål. For så kan vi komme på den firmatur til Mallorca, som vi har lovet medarbejderne. Det skal fejres. Det er ikke uden grund at vores hashtag er "celebratinglife", slutter direktør, Simon Lorentzo Vistisen Jensen.