“Det går udover naturen,” piver de.
Men det vil jeg da skide på, og helst på et af mine fem toiletter.
Men hvor havde de ellers tænkt sig, at der skulle ligge kæmpestore sommerhuse, spørger jeg bare. I naturen er der masser af plads, eller er der noget, jeg har misforstået?
Bornholmerne tror måske, at turisterne kommer for naturens skyld? Ha! Så må de tro om igen. Vi kommer for at spise is, for at drikke os i hegnet, for at æde pizza, for at købe souvenirs, for at feste og larme og blive solskoldede. Jeg har for længst prøvet al det dersens opreklamerede biodiversitet, som kommer flyvende ind over hækken, når man vender ryggen til, og det er ikke noget for mig med blodsugende flåter, som kravler ind i bukserne og smitter med gonorre og mavesår.
Hør nu hér! Det drejer sig om penge. Herregud! Kæmpe sommerhuse giver kæmpe penge. Det kan da godt være, at der er åh så smukt i Ekkodalen, men det skæpper jo ikke i kassen, at en langskægget deltidsansat gymnasielærer i en rusten 2CV og sandaler står og skråler “Hvad drikker Møller?”, mens hans hjemmegående hennafarvede papirløse nonbinære samlever drikker en kop lunken urtete fra en termokande, som de selv har medbragt i en flettet pilekurv.