Bærnthsen laver podcast: Demokratiet starter ved samtalen

SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 10. august 2025 • 14:12
Af:
Sebastian Bærnthsen
vært på podcasten Vision Bornholm
kommunalvalgskandidat for Venstre
SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 10. august 2025 • 14:12

Samtale er ikke lig med debat.

I en tid med splittelse er det vigtigere end nogensinde før at huske på, at demokratiet starter ved samtalen. Ikke til valget, debatten eller i Facebook-kommentarsporene. Demokratiet sker i den nysgerrige samtale, hvor vi forsøger at forstå hinanden, og den verden vi måske ser forskelligt på.

Det er min grundtanke, som ligger bag min samtalepodcast, Vision Bornholm, hvor jeg inviterer bornholmere i studiet og spørger: Hvordan synes du, Bornholm skal se ud? Og hvorfor synes du det? Og så giver jeg dem plads til at forklare sig og spørger nysgerrigt ind. Jeg vil forstå dem – ikke bekrige deres tanker.

Samtale – ikke debat

Vision Bornholm er ikke et debatprogram. Det er ikke et sted, hvor to synspunkter krydser klinger og forsøger at vinde.

Det er et sted, hvor ét menneskes synspunkt får lov til at folde sig ud. Hvor nysgerrigheden driver værket, og hvor formålet ikke er at være enig, men det er at forstå hinanden og have en samtale om emnet.

Vi snakker ikke bare om holdninger. Vi snakker om, hvorfor man har den holdning. Hvad ligger bag? Hvilke erfaringer, værdier og drømme bygger det på? Det spørgsmål synes jeg, at vi alt for sjældent stiller både i den politiske debat og i vores hverdag.

Splittelse

Jeg tror, at det er roden til den splittelse, som vi ser i samfundet i dag. Vi forstår ikke hinanden længere, og derfor bliver vi nemmere vrede på hinanden.

Vi har travlt med at dømme. Travlt med at svare igen. Og i Facebook-kommentarsporene går det stærkt. For stærkt. Det bliver groft og personligt. Der søges ikke dialog, og der er ingen vilje til at lytte og forstå.

Jeg har selv mærket det. Grove kommentarer, fordi jeg har den holdning, at vi ikke skal have en ekstra skat på turismeerhvervet. Men jeg kan også se, at de, som jeg er uenig med, får samme tur. Det er ikke bare synd for os som enkeltpersoner.

Vi overlever nok og bliver mere hårdhudet med tiden. Men det er skadeligt for vores demokrati!

Et moderne forsamlingshus

Jeg betragter Vision Bornholm som et moderne forsamlingshus. Her kan alle lytte med. Du kan tage samtalen med på farten, når du har tid og lyst. Men det, som vi gør, er det samme som før i tiden: Vi sætter os sammen, vi lytter og får en samtale om et emne, der optager os.

Indtil videre har jeg haft gæster i studiet med vidt forskellige perspektiver og passioner. Emnerne har spændt bredt og omfattet blandt andet skole, tilflytning, natur samt det frivillige kulturliv. Og i det kommende afsnit, som udkommer søndag d. 10. august, taler jeg med Karen Bladt om, hvordan vi skaber bedre vilkår for det bornholmske erhvervsliv.

Plads og inspiration

Det er dét, at Vision Bornholm handler om. At give plads til de mange visioner for Bornholm. At finde inspiration i hinandens tanker.

Det kan måske endda få øjnene på en vinkel, som vi ikke havde tænkt før. Det får jeg i hvert fald selv, og det prøver jeg at give videre til mine lyttere.

Fordi selvom mine lyttere ikke sidder i forsamlingshuset fysisk, så lytter de med til samtalen og tør være med til at gå i dybden på andres tanker. Der er allerede en del, som lytter med og jeg håber, at det kommer til at sætte sig i vores lokale demokrati.

Fordi demokratiet starter ved samtalen. Og samtalen starter, når vi tør tage os tid og give plads til at forstå hinanden.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT