DI: Prisstigning ender hos kunden

DI: Prisstigning ender hos kunden
Molslinjen hæver godstillægget med samlet 27 procent. Det er dårlige nyheder for det bornholmske erhvervsliv, ifølge formand for DI Bornholm, Michael Almeborg.
NYHED | ABONNENT | 20. SEP 2023 • 05:30
NYHED | ABONNENT
20. SEP 2023 • 05:30

Det er en ordentlig mavepuster for det bornholmske erhvervsliv, at Molslinjen hæver godstillægget med samlet 27 procent. Sådan lyder det fra formanden for Dansk Industri Bornholm.

Bornholmslinjen vil skrue op for godstillægget med samlet 27 procent, oplyser rederiet til Bornholms Tidende.

Det er dårlige nyheder for det bornholmske erhvervsliv, fortæller en overrasket formand for DI Bornholm, Michael Almeborg.

– Det er noget rigtig skidt. Det er det for alle, der eksporterer ud af øen, at man nu skal påføres de ekstraomkostninger, og det ender jo hos kunden i sidste ende, siger han og fortsætter:

– Der er ikke tvivl om, at det kommer til at forringe konkurrenceevnen for alle bornholmske virksomheder, der eksporterer fra Bornholm.

Rammer storeksportører ekstra hårdt

Det er særligt virksomheder, der sender store volumener ud af Bornholm, som vil blive ramt af de nye prisstigninger, forklarer Michael Almeborg videre.

– For dem, der sender et produkt ud, som i forvejen er dyrt, vil prisstigningen måske ikke betyde så meget, men for dem, der sender store volumenvarer ud af øen, er det virkelig ikke godt.

Han fortæller, at mange virksomheder i forvejen er helt nede i promillerne, når de skal sende tilbud ud til kunder - for konkurrencen er benhård.

– I den situation er der jo ikke råd til den type prisstigninger, og så kan man sige, at det ikke er store beløb. Nej nej, men mange bække små tynger, og det forringer konkurrenceevnen helt generelt, lyder det.

Har kørt med underskud i årevis

Baggrunden for prisstigningen på gods er, at en ny opgørelse hos Molslinjen har afdækket, at rederiet har opkrævet et for lavt godstillæg siden rederiet overtog sejladsen til og fra Bornholm i 2018. Helt konkret glimrer et minus på knap fem millioner kroner på den såkaldte opkrævningsbalance.

– Det er fuldt forståeligt, at Molslinjen ikke vil køre med underskud på det. Vi vil alle sammen gerne have, at der forretning i det, vi går og laver. Men man kan da undre sig over, at de har kørt så lang tid og så først opdager det nu, siger Michael Almeborg.

Prissætningen for det nuværende godstillæg overtog rederiet fra den tidligere operatør, Færgen A/S, som, ifølge Molslinjen, så ud til at balancere.