Bornholm kan blive ramt af blokade

Bornholm kan blive ramt af blokade
Arkivfoto
ERHVERV | Torsdag 11. maj 2023 • 05:30
ERHVERV | Torsdag 11. maj 2023 • 05:30

Den nye vejafgift, som vil gøre det dyrere at køre lastbil i Danmark, skaber stor utilfredshed hos vognmændene. Mandag er der planlagt en blokade, som har til formål at lukke landet ned, og det kan også ramme det bornholmske gods.

Flere hundrede vognmænd planlægger at blokere tilkørsler landet over mandag den 15. maj, hvis en ny vejafgift ikke tages af bordet.

Og selvom der ikke er planlagt deciderede aktioner på Bornholm, kan det stadig ende med at få betydning for den bornholmske dagligdag.

– Jeg ved ikke, hvad der konkret er planlagt på Sjælland. Men vi kan jo risikere, at de spærrer Køge Havn, og der bliver lukket for godstransport, siger indehaver af Born-Trans, Daniel Larsen.

Han bliver ikke selv ramt af den nye kilometerafgift, som regeringen har vedtaget. Den tilskriver, at der fra 2025 indføres en kilometerbaseret vejafgift, som betyder, at en lastbil, der kører på benzin eller diesel, i gennemsnit skal betale 1,30 kroner per kilometer.

– Jeg kører ni kilometer om dagen med min lastbil, så det berører ikke rigtig mig, og jeg blander mig egentlig helst udenom. Jeg håber bare, at vi kan få vores ting til Bornholm, fortæller indehaveren af Born-Trans.

Opråb

Det er en gruppe kaldet Vejskatskomitéen, som er tovholder på demonstrationen og står for at koordinere mellem de mange vognmænd, der ønsker at deltage.

Utilfredsheden har ulmet igennem længere tid og blev i første omgang luftet ved en demonstration foran Christiansborg den 4. april. Og da regeringen meddelte, at en planlagt høring om afgiften med branchen den 3. maj blev droppet, var grænsen nået for de utilfredse vognmænd. De har derfor oprettet facebookgruppen "Opråb", hvor man i beskrivelsen af gruppen kan læse, at "Afgift på godskørsel er gift for Danmark og vores industri, har ikke noget med miljø at gøre, men er i stedet for en ekstra skat som skævvrider Danmark og vores industrier". Og budskabet med blokaden er ikke til at tage fejl af.

– Vi skal holde på hver en tilkørsel og hvert et trafikalt knudepunkt i Danmark. De skal få at se, at der er grænser for, hvad de kan trække ned over hovedet på befolkningen, lyder det fra Vejskatskomitéen, der også opfordrer de deltagende vognmænd til at blive holdende, indtil kravene er opfyldt.

Ifølge initiativtagerne har den planlagte protestaktion opbakning fra flere virksomheder inden for transport, landbrug og fiskeri.

I den seneste opdatering på biler, der deltager i blokaden, har aktionsgruppen ved Køge Bugt Motorvejen ifølge Vejskatskomitéen 20 lastbiler tilmeldt, men man forventer, at flere støder til, jo tættere man kommer på dagen.

Christian Vestergaard, der er vognmand og talsmand for Vejskatkomitéen på Sjælland, siger til Tidende, at transporten til og fra Bornholm vil blive ramt, men at det er trafikken mod københavnsområdet, der er mest fokus på.

– Vi kommer til at holde på alle motorvejstilkørsler mod København, fortæller han.

– Vi gør det for at gøre opmærksom på, at det her ender med at påføre den enkelte forbruger prisstigninger, og dem synes vi ærligt talt, vi har fået nok af i 2022 og 2023. Hvis vi ikke får vores krav mødt om, at ministeren tager lovforslaget af bordet og indkalder branchens organisationer til forhandling, så bliver vi holdende, lyder det fra Christian Vestergaard.

Uden bornholmske firmaer

Demonstrationen bliver dog uden tilslutning fra de to største transportfirmaer på Bornholm.

Både BHS Logistics og Ole Holm Transport fortæller således, at de ikke bliver en del af den planlagte blokade mandag.

– Vi deltager ikke i den proces. Om vi har underleverandører, der gør det, ved jeg ikke, men som udgangspunkt deltager vi ikke, siger afdelingsdirektør i BHS, Mikkel Lund Ørum og samme ordlyd kommer fra administrerende direktør i Ole Holm Transport, Erik Jørgensen.

– Vi følger vores organisation, som siger, at der skal forhandles på lovlig vis, så vi gør ikke noget. Nu må vi se, hvad de får forhandlet sig frem til. Vi lader organisationen om at kæmpe den kamp. Det er det, vi har den for, siger Erik Jørgensen, der ikke gider spekulere i, hvilke udfordringer det kan give ved Køge Havn.

– Det er et lidt irrelevant spørgsmål. Hvis der er blokeret på landevejene, kan vi jo ikke komme forbi. Længere er den ikke.

Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL) var tirsdag sammen med DI Transport ude og advare om den omfattende blokade. Selvom de er kraftigt imod kilometerafgiften, skal den fortsat bekæmpes med lovlige demokratiske midler, lyder det.

– Derfor advarer vi og DI Transport sammen med resten af interesseorganisationerne i branchen imod at deltage i den blokadedemonstration, som Vejskatkomitéen har varslet den 15. maj. Vi kan ikke støtte op om en eventuel ulovlig blokade, der både risikerer at skade vores fælles sag og branchens anseelse – foruden at den risikerer at medføre overtrædelse af lovgivning og påføre vores medlemmer økonomiske tab og juridiske søgsmål, siger direktøren i ATL, Lars William Wesch til deres hjemmeside.

 

 

Regeringens nye vejafgift for lastbiler

Der skal fra 2025 indføres en kilometerbaseret vejafgift, som betyder, at en lastbil, der kører på benzin eller diesel, i gennemsnit skal betale 1,30 kroner per kilometer.

Regeringen forventer, at aftalen vil reducere CO2-udledningen med lige omkring 0,3 millioner ton CO2 i 2025 og cirka 0,4 millioner ton i 2030.

Ved at hente 3,6 milliarder kroner fra lastbilkørsel bliver der ifølge regeringen årligt 1,1 milliarder kroner at bruge på grøn transport.

 

 

 

Vognmændenes fire krav

1. Lovforslaget om km-afgiften skal tages af bordet.

2. De planlagte udvidelser af vægt- og længdebegrænsninger for 2-6 akslede vogntog skal indføres øjeblikkeligt. De er pt. planlagt til 2024. Samtidig skal der sættes fart på også at øge totalvægten for 7-akslede vogntog – og det kræver i første omgang en undersøgelse af en række af landets broer.

3. Alle større brancheorganisationer skal indkaldes til forhandling om en ”mere passende CO2-afgift på alt fossilt brændstof”. Her tænkes på organisationer inden for transport, landbrug, fiskeri og industri.

4. Alle virksomheder skal betale det samme i CO2-afgift og alle rabataftaler annulleres.

 

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT